Gjest Spirea Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Ops, postet nettopp et tilsvarende innlegg pga katten trykket på tastaturet....men det jeg lurer på er altså om jeg skal gå på min fars høyre eller venstre side; sett forfra? iNGEN KAN GI MEG LIKE SVAR, SÅ HER ER DET FULL UENIGHET NÅ, OG JEG GIFTER MEG OM FIRE DAGER! Håper på hjelp her! På forhånd takk!
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Bruden går vel på venstre side? Brudens familie sitter vel tradisjonelt på venstre side, og det passer jo også best når hun skal sette seg; på venstre side. Etter vielsesritualet setter hun seg på høyre side med sin mann
La Luna Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Etter gammel tradisjon (etter hva jeg har hørt da ), så skal bruden gå oppover på faren/mannens venstre side, slik at den som følger henne oppover har sverdarmen fri til å forsvare henne. Når hun er gift derimot skal hun gå på høyre side, for da er det ingen grunn til at noen skal forsøke å "røve" henne, for ja, hun er jo allerede gift
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #4 Skrevet 17. mai 2006 Så vidt jeg har forstått så er det ingen faste regler på dette, så du står egentlig fritt til å gjøre som du selv vil. Presten min argumenterte godt for at jeg skulle gå på min fars venstre side opp kirkegulvet. Grunnen til dette var at jeg skulle jo sitte på venstre side oppe ved alteret og slapp da å krysse min far for å komme til min plass. Men jeg tror det så absolutt ikke er noen krise hvis du går på din fars høyre side. Da får jo den siden av kirken en god titt på bruden når du kommer inn mens den andre siden får en god titt når du går ut.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #5 Skrevet 17. mai 2006 Det finnes to like gode og gamle tradisjoner for dette. I følge den ene går kvinnen på høyre og i følge den andre går kvinnen på venstre. Sjekk ut hvordan det gjøres lokalt.
Laini Skrevet 17. mai 2006 #6 Skrevet 17. mai 2006 Hei,har akkurat vært hos presten så jeg har FULL peiling;-) Heheheh Det sagt så er det kanskje forskjellige tradisjoner men her er det slik at bruden går på høyre siden ( For å være spesifikk, du holder i din far sin HØYRE arm). Du går altså opp altergangen da med din egen familie sittende på venstre hånd og nærmest din far. Ved altertrappen står din tilkommende og tar i mot deg, tar deg i din høyre arm/hånd. Din far slider lett ut på sidelinjen til venstre og på din families side;-)) Håper det var oppklarende
Laini Skrevet 17. mai 2006 #7 Skrevet 17. mai 2006 Etter gammel tradisjon (etter hva jeg har hørt da ), så skal bruden gå oppover på faren/mannens venstre side, slik at den som følger henne oppover har sverdarmen fri til å forsvare henne. Når hun er gift derimot skal hun gå på høyre side, for da er det ingen grunn til at noen skal forsøke å "røve" henne, for ja, hun er jo allerede gift ← Hehe, veldig dramatisk i gamle dager;-) Men presten sa til meg at bruden kun byttet side dersom det var mannen selv som følgte henne opp. Da går hun opp ved mannens venstre side og går ut på hans høyre. Noe sånt;-)
kitekatt Skrevet 17. mai 2006 #8 Skrevet 17. mai 2006 Ops, postet nettopp et tilsvarende innlegg pga katten trykket på tastaturet....men det jeg lurer på er altså om jeg skal gå på min fars høyre eller venstre side; sett forfra? iNGEN KAN GI MEG LIKE SVAR, SÅ HER ER DET FULL UENIGHET NÅ, OG JEG GIFTER MEG OM FIRE DAGER! Håper på hjelp her! På forhånd takk! ← Venstre side. Spurte presten om dette igår
Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2006 #9 Skrevet 18. mai 2006 Høyre side. Prøv å holde en brudebukett i vestre arm når du er passe nervøs.....
Lykketrollet Skrevet 18. mai 2006 #10 Skrevet 18. mai 2006 Høyre side. Prøv å holde en brudebukett i vestre arm når du er passe nervøs..... ← Hvorfor i allverden skulle det være noe problem..!? Hilsen et venstrehendt Lykketroll! Siden det er så delt om hvilken side man skal gå ved, så gjør det som ser ser og passer best for dere!
Boogie Skrevet 18. mai 2006 #11 Skrevet 18. mai 2006 Jeg trodde det var høyre side man skulle gå på. rett og slett fordi jeg som høyrehendt, vil bruke høyre hånd til å holde buketten med. Tror nok jeg selvom mange skriver venstre, at jeg går på høyre side. Nå skal sambo og jeg gå sammen opp, så da er vi ikke så tradisjonelle allikevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå