Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble anbefalt å søke på en jobb som butikksjef i en klesbutikk i et kjøpesenter, sitter nå og jobber med søknaden. Men jeg har ingen erfaring innen salg, markedsføring eller økonomi, så jeg lurer rett og slett på hvilke argumenter jeg skal bruke for å "selge" meg selv i søknaden. (Jeg er utdannet innen Mote, så det er jo et argument, men mangler likevel erfaring med det praktiske)

Jeg leste en gammel tråd ang. dette med jobb som butikksjef, og ser at det er mange som jobber som det uten noen utdannelse. Hvordan fikk dere da jobben? Jobbet dere som vanlig ansatt i butikken først? Hvor gamle var dere da dere fikk jobben?

Håper dere kan hjelpe meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

For din egen del vil jeg anbefale deg å ta noen kurs på BI el innen økonomi for å få et bedre grunnlag for å ta riktige avgjørelse. Ja, det er mange butikksjefer som ikke har utdannelse, og jeg hadde en slik sjef: han tok noen meget dårlige avgjørelser. Han hadde helt tydelig ingen begreper om forskjellen på DB, fortjeneste pr enhet, flaskehalsproblematikk og alternatovkostnad. Men så spørs det jo også hvor mange selvstendige avgjørelser du skal ta i butikken da.

Men som sjef er det jo vel så viktig å være flink med mennesker, og klare å motivere de ansatte til å jobbe sammen som et team. Hvis du besitter gode sosiale ferdigheter er jo dette noe du kan trekke fram i en søknad. I tillegg må du ha stor arbeidskapasitet, og kunne være tilgjengelig på telefon så lenge butikken er åpen.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi driver en familiebedrift og foreldrene mine har bare fullført ungd.skole.

Ikke alt trengs utdannelse. Bare bruk huet.

Skrevet (endret)

Jeg kommer til å bruke det som et argument i søknaden, at jeg er i besittese av en god dose sunn fornuft. Personlig tror jeg en kommer langt med det, for han som går av som butikksjef nå har heller ingen utdannelse innen dette området. Men kanskje kan BI kurs være en god ide. Stillingen er ledig omgående så det blir i såfall i tillegg til jobben, hvis det lar seg gjøre.

Tror egentlig ikke jeg får stillingen, men prøver uansett. Jeg er nok vel ung og uten riktig erfaring, men håper jeg kan overbevise likevel. Selv er jeg helt sikker på å mestre det!

Endret av Lucy Outlaw
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er butikksjef, og selvstendig næringsdrivende. Ingen relevant utdanning innenfor det.

Den som ikke tør prøve, får aldri noe heller.

Jeg startet opp egen bedrift i en alder av 23.

Tøfft ja. Både fysisk, psykisk og økonomisk.

En annen ting er å hoppe inn i en stilling og være ansatt. Men du bør ha bena planta på jorda og kunne bruke hue fornuftig!

Gjest Gjest
Skrevet
Men kanskje kan BI kurs være en god ide. Stillingen er ledig omgående så det blir i såfall i tillegg til jobben, hvis det lar seg gjøre.

BI har mange kveldskurs som er lagt opp nettopp for folk som er i full jobb. Du vil nok få nok å gjøre i den nye jobben, men på sikt vil du nok ha fordeler av et enkelt kurs fra BI. :)

Skrevet

jeg tror det er mange som jobber som butikksjefer som har startet som ekstrahjelp i butikker, og gradvis jobbet seg oppover..

Gjest Chloe
Skrevet

Hva er ca årslønn for butikksjefer?

Skrevet

Ser uit som del ligger mellom 250 - 400.000, så det varierer mye. Søk på butikksjef, så kommer det opp masse tråder om nettopp dette :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg begynte i kjeden som medarbeider (fulltid) i 2001, søkte og ble trainee/nestleder i 2002, butikkleder i 2004 (og ble gravid omtrent i det øyeblikk, seff), permisjon i 2005. Ønsket meg tilbake til nestlederstilling for å få færre timer og kortere reisevei (og bedre arbeidskolleger) etter endt permisjon.

Har ingen formell utdannelse, var 24 da jeg ble butikkleder. Men jeg har jobba for å komme dit jeg kom, og har "huet skrudd på riktig" som regionslederen så vakkert beskrev det. Har tatt initiativet hele veien, og bidratt med det jeg kan.

Gjest Gitte
Skrevet

Hvorfor absolutt ta kurs på BI? mye billigere på en vanlig høgskole, men nøyaktig de samme kursene..

Skrevet

Men holdes det kurs på kveldstid? Er man heldig får en jo arbeidsgiver til å dekke kurskostnadene, og da spiller jo ikke kostnadene en så stor rolle.

• 5 måneder senere...
Skrevet

forskjell mellom å drive butikk, og å drive butikk maksimalt bra. Man klarer rett og slett ikke få maks ut av hver investert krone uten relevant utdannelse. Har du uttdannelse innefor mote, kan du kanskje catche trender etc bedre enn en med økonomisk\markedføringsuttdannelse, men vil til gjengjeld slite ppå de tingene som faktisk er viktig. Spesielt om du jobber innenfor en kjede der du ikke er innkjøper. Mitt tips ville vært å ta en bachleor i varehandelsledelse. evt ta kurs i prisstrategi, org psyk og ledelse, bed øk, markedsføring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...