Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Altså, jeg lurer på om det er noen som har en god oppskrift på ertesuppe laget på frosne "ferske" erter? Kjøpte en pose erter på butikken, og min søte samboer klarte å legge ertene i vinduskarmen i stedet for i frysen... Helt logisk, ikke sant? I alle fall, nå har jeg godparten av 8oo gr. tinte erter i kjøleskapet, og hva skal jeg gjøre med dem? Jeg vet at det finnes ertesupper laget på ferske erter, så nå lurer på om noen har en god oppskrift på det eller forslag på hva annet jeg kan bruke disse ertene på...
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Ja, vanlige frosne, (nå tinte) grønne erter...
Gjest Hippopotamus Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 Erterstuing kan du jo lage. Ellers er de gode å blande med ris eller å bruke i salater.
Gjest piaf Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 Jeg er en stor tilhenger av både puré og suppe laget av frosne erter. Puré: Kok opp ertene som vanlig, hell av vannet, tilsett litt smør, litt crème fraîche, salt, pepper og hvitløk - mos med stavmikser. Kjempegodt og lettvint tilbehør til stekt fisk, sammen med ovnsbakte potetbåter og en sitronbåt. Eller til kylling. Suppe: Surr hvitløk og vårløk mykt i litt olje, tilsett kylling- eller grønnsakskraft + frosne erter og kok opp. Kjør til puré i foodprocessor sammen med en liten bunt frisk mynte (kjempegodt til friske erter!), rund av med fløte o.l. Server umiddelbart så suppen beholder den friske grønne fargen. Skikkelig vårsuppe.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Tusen takk piaf! Det var noe slikt jeg var på jakt etter Da blir det ertesuppe som 17. mai-lunsj tror jeg.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 (endret) En av mine favorittsupper er laget på frosne, grønne erter: Begynn med å bake en hvitløk i ovnen - skjær av toppen, ha litt olje på snittflaten, pakk inn i folie og ca 175 grader i en snau time. Ertene kokes opp i kyllingbuljong, et par minutter. Kjøres deretter i foodprocessor/blender sammen med den bakte hvitløken som du bare klemmer ut, til suppa er helt jevn. Tilbake i gryta og tilsett revet parmesan, salt, pepper og litt creme fraiche eller en skvett fløte og visp godt. Serveres med en klatt creme fraiche. Den bakte hvitløken får en mild, nøtteaktig smak som sammen med parmesan gir en veldig god smak i suppa. Endret 16. mai 2006 av Dalwhinnie
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Mmm, denne høres også veldig god ut :D Endret 17. mai 2006 av Caro
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå