Gå til innhold

Hvordan kan jeg hjelpe?

Fremhevede innlegg

Gjest Bekymret
Skrevet

Mannen min prøver å slutte å røyke. Han har 3 mislykkede forsøk bak seg. Nå skal han prøve igjen. Og jeg er jo selvsagt glad for det, røyker ikke selv.

Problemet er at han blir så sint, på meg. Ingenting jeg gjør er bra nok. Han bruker meg som en huggestabbe, og tar ut all sin aggresjon og sinne på meg. Og mye av det han sier er både krenkende og sårende. Dette sliter veldig på forholdet vårt.

Jeg prøver å være til hjelp og støtte for ham, men han blir aldri fornøyd, han mener selv at jeg ikke klarer å hjelpe ham.

Men jeg ønsker jo det.

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre for hjelpe ham? Hvordan? Er det noen som har råd og tips og komme med som kan hjelp meg å hjelpe ham, og som kan hjelpe oss å komme oss gjennom dette sammen?

Jeg trenger virkelig hjelp!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Fortell ham hvordan du opplever oppførselen hans i de få lyse sekundene som finnes.

Jeg vet godt hvordan du har det.

Si til ham at du forsøker å hjelpe ham, og at det er en litt merkelig måte å vise takknemlighet for det på.

Gjest vega i.i.
Skrevet

Fortell han at han har selv valgt å slutte å røyke. Si at han kan gå på soverommet eller gå seg en tur når han blir sur og overreagerer.

Det vil gå over, men mange års frustrasjoner har blitt tatt ut i å ta en røyk...

Snart havner vel nikotin også på narkotikalista. Det sies at det er like vanskelig å slutte å røyke som å slutte med heroin.

Det første man opplever når man slutter å røyke er mageproblemer og søvnløshet, for mange... På den psykiske siden kan man oppleve alt fra sinne til aggresivitet, og gråteanfall...

Her vet jeg ikke grunnen, men det kan bero på at du har som en samober som røyker og som har oversett frustrasjoner med å ta en røyk og tidd stille...

Jeg vet ikke, men fortell han at han heller bør trekke seg tilbake istedet for å angripe deg.

Hvordan sover han?

Jeg mistet søvnen da jeg sluttet, så jeg begynte igjen etter femten dager...

Skrevet

Hva med å ringe røyketelefonen? (tror det er det det heter)

Skrevet

"Endelig ikke røyker" av allen carr, den fikk meg til å slutte. :)

Skrevet
"Endelig ikke røyker" av allen carr, den fikk meg til å slutte.  :)

:Nikke: Meg også!

Skrevet
"Endelig ikke røyker" av allen carr, den fikk meg til å slutte.  :)

Den kan jeg også anbefale, hvis han har lyst til å lese den da. For det er en kjedelig, men nyttig bok.

Gjest vega i.i.
Skrevet

Jeg leste også boka, men det hjalp meg ikke med magetrøbbel, søvnproblemer og humørsvingninger...

Jeg har tenkt å slutte å røyke igjen, men nå har jeg gitt boka til en annen...

På mange måter tror jeg alle de følelsene man har døyvet ned med røyk, kommer fram igjen når man ikke har røyken...

Det er kanskje bare sunt, men det er veldig lite harmonisk...

Gjest Gjest
Skrevet

Har han vurdet "happy ending"? Der går man gjennom en prosess i forkant slik at man skal slippe mye av ubehaget ved å slutte.

Anbefales

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...