Miranda Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Jeg har bakt et sukkerbrød, og planen er å lage marsipanlokk. Er det umulig for meg som nybegynner? Jeg skal tross alt servere den for noen jeg ikke kjenner, så det burde se pent ut... Noen tips?
Nita Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Du får kjøpt ferdige marsipanlokk som bare er å rulle over kaka
Brunhilde Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Nei, det er ikke umulig! Jeg pleier å bruke 1/2 kg marsipan til en vanlig kake. Jeg begynner med å lage en "ball" og så strør jeg litt hvetemel på bordet og oppå "ballen" før jeg begynner å kjevle. Jeg kjevler fra midten og utover og snur "ballen" og drysser litt mer mel på etter behov. Når lokket er ferdig løftes det og legges over kaken, husk et tynt lag krem under, det ser penest ut. Trykk inntil kanten og skjær av overflødig marsipan. Pynt med det du vil, om du syns marsipanroser er vanskelig å få til, så kan du pynte med krem, halve valnøtter og mokkabønner. Lykke til med kaken. (Vil bare nevne at det er mulig å få kjøpt ferdig lokk fra Odense marsipan, de fungerer helt fint de også! )
Gjest Dallandra Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 hei Miranda Jeg har prøvd det bare en gang før og da var det ikke spesielt vellykket... Men jeg har tenkt å prøve i dag igjen, dvs i kveld etter at jeg kommer hjem fra jobb, og håper det går bra. Jeg har kjøpt ferdig marsipanlokk i butikken, og har fått med meg at det er veldig viktig å dekke hele kaka, topp og sider, med et tynt lag krem for å få lokket til å ligge pent. Hvis du skal kjevle lokket selv så sørg for at det er ALTFOR stort for kaka, da er det lettere å få det til å dekke helt. Tips for å få kanten rundt fin: Lag en kant av krem"dutter" på fatet helt inntil kaka, da syns ikke ujevnheter Jeg ønsker oss begge lykke lykke til, ha en fin 17. mai.
Miranda Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 16. mai 2006 Takk for svar alle sammen. Jeg har bakt to sukkerbrød jeg, sånn at jeg har litt å gå på Brunhilde, jeg kan ikke huske å ha sett ferdige marsipanlokk her i DK... Men så har jeg liksom ikke kikket etter det heller. Tror jeg satser på å kjevle selv. Dallandra, det kommer sannsynligvis til å bli brukt for mange krem-dutter! Gleder meg til å prøve. Og jeg tror nok jeg kommer til å lage roser. Det skal jeg alltids klare. Leste forøvrig at man kan bruke blader fra sitronmelisse som roseblader. Det ville passe fint, for haven er full av denne urten... Begge sukkerbrødene ble i allefall perfekte :selvskryt-smily:
Brunhilde Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Jeg tenker det kommer til å bli en flott kake! Stiig å bruke sitronmelisse, det blir straks mer spesielt! Jeg vil tro at Brugsen har ferdige lokk, men det er jo mye gøyere å servere en helt selvlaget kake, så jeg pleier også å gå for den varianten. Om du bare er nøye når du legger lokket på så er det ikke sikkert at du trenger en eneste kremdutt rundt kanten, men om du gjerne vil kamuflere litt nederst så er det veldig fint å farge litt marsipan i samme farge som rosene og så trille en pølse av den og en av ufarget marsipan. Disse tvinner du lett sammen og legger rundt nederst, litt mer pynt enn kremdutter.
Miranda Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2006 Det var en god ide, å pynte med marsipan langs kanten... Det er jo litt spennende det her da, selv om jeg er mest til gjærbakst!
Malama Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Jeg kjevler det på en plastpose, da er det lett å få det til å ikke sitte fast, og "rulle" over kaka. Bruker langt heller MELIS enn hvetemel på kjevlet og sånn for at det ikke skal klisse. Lag det altfor, altfor stort, og ja, mrsipanremse rundt kanten nede er lurt Jeg farget mrsipan med rød og grønn konditorfarge, laget tynne pølser som jeg tvinnet (og satt på tre små rosa "prikker" av marsipan ca hver 10. cm, ettersom den slet omtrent så ofte...) på min første marsimankake, og det ble så fint så Da så ingen hvordan det så ut nederst.
Miranda Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2006 Jeg har en "bakeplate" fra Tupperware som jeg tenkte å kjevle den ut på... Nå er kaken(e) så pene og hvite, har ikke fått lagt marsipanen på ennå...
aline Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 de kom med ett tips på frokostteve her forleden, om å fryse ned kaka, og legge på lokket før den var helt tint igjen, slik sett er kaken mye hardere når du legger på kremlaget og selve lokket. har dog aldri prøvd, men det så såre enkelt ut.
Imax Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Det er overraskende enkelt faktisk, spesielt hvis du har en bakeplatesak fra Tupperware. Har du det, er det bare å kjevle ut på den (NB! husk å måle diameter på kaken + høyden på sidenex2, så du vet hvor stor marsipanlokket skal være), rulle den opp i plastunderlaget og rulle den på kaken igjen. Rullemetoden funker bra med en kjevle/stokk også, rull opp på kjevlen, og rull på igjen på kaken. Funker også bra når man lager i langpanne osv. Ferdige lokk opplever jeg som vanskelige og ofte for små for mine høye og stappfulle bløtekaker! Lykke til og god 17. mai
Brunhilde Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Bruker langt heller MELIS enn hvetemel på kjevlet og sånn for at det ikke skal klisse. ← Ja, melis er helt fint, det er bare to ulemper med det slik jeg ser det. Den ene at det klisser mye lettere enn mel, den andre at marsipanen, som ofte er veldig søt i utgangspunktet, blir enda søtere... Plastposer liker jeg ikke, derfor anbefaler jeg det heller ikke.
Miranda Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2006 Det gikk over all forventning. Sikkert en kombinasjon av begynner-held og kyndig veiledning. Takker Det endte med at jeg brukte en kombinasjon av melis og mel, fikk kjevlet marsipanen godt ut på Tupperware underlaget, og kunne dermed lett legge den opp på kaka. Faktisk ble det kun en microliten skjøt helt nederst. Alt la seg fint. Tror jeg kjøper 1/2 kg Marsipan til den andre kaken også, for å se om det kan lykkes en gang til. Leste i en oppskrift at det var nok med 300g marsipan, men da tror jeg sikkert den ville ha revnet. Holder meg til de 500g, jeg.
skrue Skrevet 17. mai 2006 #14 Skrevet 17. mai 2006 Jeg bruker plastfolie over og under marsipanen. Ikke noe mel eller melis. Pass uansett på at marsipanen holder romtemperatur. Steinhard marsipan er med erfaring en dårlig idé. Jeg synes dessuten at råmarsipan, dvs minst 50% mandler, er lettere å kjevle ut og at den smaker bedre. Enig at man minst må ha 500g. Da er det alltid nok til litt prøvesmaking også.
Miranda Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #15 Skrevet 18. mai 2006 Jeg brukte også romtemperert marsipan. Da jeg skulle lage nr. 2 kake, følte jeg meg mer sikker, og forsøkte meg uten mel eller melis. Men jeg syntes marsipanen ble for klissete, og kom litt mel på, likevel. Men den første ble best. Denne marsipanen var i alle fall mer medgjørlig, og la seg finere rundt kanten. Uansett er jeg kjempe glad for mitt bakeunderlag. Tror ikke det ville ha lykkes uten dette. Det bruker jeg også til paideig - kan bare løfte deigen rett over i formen. Som jeg nå kunne løfte marsipanen over på kaken. Og - Skrue, enig at prøvesmaking hører med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå