Gå til innhold

T-banelinjene i Oslo


Anbefalte innlegg

Skrevet
Veldig riktig. Men du glemmer en detalj. Da jeg var liten syntes ikke de fiine gamle fruene at "trikk" var et pent ord. Derfor kalte de trikken for "banen", eller rettere sagt "baaanen". Men da T-banen ble et truende element i deres tilværelse fant de straks ut at "trikk" var pent mens "bane" var plebeiersk.

Så latterlig!

:ler:

Har en venninne som konsekvent nekter å kalle banen for "t-bane", hun foretrekker "trikk", og mener "t-bane" er noe bare vi østkantbarn sier... Hun er i 20-årene, så det er tydeligvis fortsatt noen som ønsker å være "fine på det".

:dåne:

Gjest Casey
Skrevet
Sporveien forsøkte faktisk å få endret T-bane begrepet til Metro for noen år siden, for å internasjonalisere begrepet, men T-bane er så innarbeidet, så det lot seg ikke gjøre.

Oslos T-bane er da absolutt like mye tunellbane som Londons Underground? Den går da i tunell gjennom hele sentrum, og mange steder ellers også.

Om du har reist et stykke ut av London sentrum, så går faktisk banene over jorda mye der også.

Trikken derimot, er en ren bybane, og går kun over jorda. (Den henter i tillegg strøm fra taket, og ikke fra skinner i bakkehøyde.)

Da stemmer ikke ryktet jeg hørte for noen år siden om at Oslos blå trikker ble kjøpt brukt og rimelig fra Gøteborg?

De fleste Metrosystem har et mer moderne billettsystem enn hva Oslo har hatt. Jeg hørte at Oslo Sporveier ville modernisere billettsystemet for flere år siden, men de har ennå ikke gjort det?

Skrevet
De fleste Metrosystem har et mer moderne billettsystem enn hva Oslo har hatt. Jeg hørte at Oslo Sporveier ville modernisere billettsystemet for flere år siden, men de har ennå ikke gjort det?

Nei, men de jobber visst med saken! Skal jo bli sånne "elektroniske porter" hvor man må scanne (?) billetten for å komme igjennom her også. Med unntak av de nye t-banevognene så er ikke "metroen" i Oslo akkurat så fryktelig moderne!

:)

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, men de jobber visst med saken! Skal jo bli sånne "elektroniske porter" hvor man må scanne (?) billetten for å komme igjennom her også. Med unntak av de nye t-banevognene så er ikke "metroen" i Oslo akkurat så fryktelig moderne!

:)

I Norge tar slikt over 15 år?!!

Skrevet

Har visst blitt en lengre testperiode enn ventet, ikke at jeg kan fatte og begripe hvorfor. Billettene skal være sånne berøringsfrie kort som man bare sveiper over leseren. Noen bruker dem nå, regner med at de er testere.

Ut over det så er dette her ganske interessant lesing for en innflytter, jeg ante ikke at sånne ting var så viktige for folk. Jeg tok T-banen vestover her en dag og da var det opp til flere som snakket i telefonen og informerte om at de var på trikken og kom hjem snart.

Gjest Emera
Skrevet

Artig lesning dette, for ei trondhjemspie. Her har vi seff ingen T-bane, eller baaane heller (kanskje for øvre-singsaaakerdamene i gammeltida). Derimot har vi én hel trikkelinje. Og til den kan det kjøpes billetter på SMS.

Skrevet
I Norge tar slikt over 15 år?!!

Jepp, det er helt latterlig, som en del annet i dette lille landet!

:kaffe:

Er ganske sikker på at det nye systemet vil hindre en del sniking på banen. Hver gang det er kontroll er det mellom én og fem personer i vognen som ikke har billett. Det må jo dessuten koste en del i lønnsutgifter å foreta disse kontrollene også...?

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet
Da stemmer ikke ryktet jeg hørte for noen år siden om at Oslos blå trikker ble kjøpt brukt og rimelig fra Gøteborg?

De fleste Metrosystem har et mer moderne billettsystem enn hva Oslo har hatt. Jeg hørte at Oslo Sporveier ville modernisere billettsystemet for flere år siden, men de har ennå ikke gjort det?

Svensketrikkene er såvidt jeg vet tatt helt ut av trafikk. Pr nå brukes kun italienerne (de super lange trikkene som går til blinderen (3 ledds trikker)), og sl-79 (de trikkene som består av 2 ledd.) I både sl79 og italienerne kan man gå fra fører til enden uten å måtte bytte vogn.

Billettsystemet som vi (hehe, ja jeg jobber for dette firmaet, men tar aldri trikken kun banen) prøver å få igang vil være noe som både NSB (nærtrafikk vil jeg anta), Oslo Sporveier og de grønne bussene skal kunne bruke. Ett universal bilettsystem. Og ja... dette har tatt "noe" tid.

Skrevet

Altså ordet trikk er et rent Norsk ord. (finnes egentlig ikke noe engelsk ord for det) Det er en forkortelse for det engelske ordet Elcktrik Train.

Forøvrig ble ordet trikk også brukt om banene på de Vestlig linjer, frem til man slo dem sammen med de østlige banene midt på 90 tallet. I dag er det kun Holmenkollbanen som man kan bruke denne betegnelsen på.

Gjest Casey
Skrevet
Og ja... dette har tatt "noe" tid.

Hva er de konkrete årsakene til at nordmenn ikke klarer å få et slikt system på plass?

Skrevet
Altså ordet trikk er et rent Norsk ord. (finnes egentlig ikke noe engelsk ord for det) Det er en forkortelse for det engelske ordet Elcktrik Train.

Forøvrig ble ordet trikk også brukt om banene på de Vestlig linjer, frem til man slo dem sammen med de østlige banene midt på 90 tallet. I dag er det kun Holmenkollbanen som man kan bruke denne betegnelsen på.

Nå finnes det jo trikk f.eks i San Fransisco, så synes det er rart om du mener det ikke finnes noe engelsk ord for dette. Jeg har nemlig hørt ordet tram brukt om trikk, av briter/amerikanere både om den norske, den i San Fransisco og trikk i Tyskland.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Nå finnes det jo trikk f.eks i San Fransisco, så synes det er rart om du mener det ikke finnes noe engelsk ord for dette. Jeg har nemlig hørt ordet tram brukt om trikk, av briter/amerikanere både om den norske, den i San Fransisco og trikk i Tyskland.

"Tram" er trikk på engelsk ja. Har også hørt "streetcar" blitt brukt, men litt usikker på hvor vanlig det faktisk er.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er de konkrete årsakene til at nordmenn ikke klarer å få et slikt system på plass?

Skulle ønske jeg kunne svare på det. Jeg jobber ikke personlig med det prosjektet.

Det som derimot stemmer er at testing av systemet er i gang, alle ansatte har pr i dag de nye valideringskortene (som det heter så fint).

Trikkene har også sakte men sikkert begynt å bruke systemet. Dvs trikkeførerne har begynt å selge slike billetter. Iløpet av nær framtid vil alle sentrumstasjoner (t-bane) bli stengt fysisk slik at man må validere billett for å kunne passere forbi "sperrene".

Skrevet

Betyr det at alle leserne er i drift? Både på buss, trikk og t-bane? Og at kontrollørene har avlesningsutstyr de også?

Gjest Gjest
Skrevet
Betyr det at alle leserne er i drift? Både på buss, trikk og t-bane? Og at kontrollørene har avlesningsutstyr de også?

Alt er til en viss grad klart for systemet.

Dvs, ikke forvent at det blir satt igang i neste uke, men ja. Når erfaringene fra trikkesalget av løsbilletter har blitt reflektert over, så skjer det nok relativt hurtig ;)

Skrevet

Åh, jeg er så lei av papirkortene... Det verste er jo egentlig at om du mister et nylig stemplet månedskort så har du tapt de pengene.

Gjest Gjest
Skrevet
Åh, jeg er så lei av papirkortene... Det verste er jo egentlig at om du mister et nylig stemplet månedskort så har du tapt de pengene.

Hmm, nå kjøper ikke jeg kort da, men er det ikke slik at hvis du abbonerer på mnd kort og mister det så vil du få ett nytt? Det var hvertfall slik når de introduserte det for noen år sida. Jeg ville sjekket opp den saken... Og ja, miste nystemplet mnd kort er ca like ille som å få parkeringsbot :(

Skrevet

Jo, det gjelder kun A-kortet. Men det er egentlig ikke alltid jeg trenger månedskort, så derfor har jeg ikke abonnert på det ennå.

Skrevet
Veldig riktig. Men du glemmer en detalj. Da jeg var liten syntes ikke de fiine gamle fruene at "trikk" var et pent ord. Derfor kalte de trikken for "banen", eller rettere sagt "baaanen". Men da T-banen ble et truende element i deres tilværelse fant de straks ut at "trikk" var pent mens "bane" var plebeiersk.

Som du sikkert forstår er jeg ikke utstyrt med innfødte vestkantkunnskaper. Jeg er bare gutten fra andre siden av byen - som plukker opp litt her og litt der.

Da stemmer ikke ryktet jeg hørte for noen år siden om at Oslos blå trikker ble kjøpt brukt og rimelig fra Gøteborg?

Det er bare delvis sant. Som en midlertidig løsning ble utrangerte Gøteborg-trikker innkjøpt til kroner en per stykk. Alt i alt utviklet jo det seg til å bli en ganske famøs affære. Men blåfargen på Oslo-trikken er en institusjon som er like gammel som trikken selv. Trikken er blå! Ferdig med det.

"Tram" er trikk på engelsk ja. Har også hørt "streetcar" blitt brukt, men litt usikker på hvor vanlig det faktisk er.

"Streetcar" er amerikansk engelsk som betyr det samme som "tram", og som begge best oversettes til trikk på norsk. Men hvis du sier "tram" til en amerikaner vil de mest sannsynlig ikke forstå hva du mener. Kollektivtransportbegreper er jo i utgangspunktet fremmedord i seg selv der borte i "the land of the free". Og i all fall når du trekker inn britiske varianter.

Gjest Gjest
Skrevet
"blåtrikken" er et annet navn på oslotrikken, som er blå.... Denne går absolutt ikke på linje 1, som er en ren T-bane linje.

Dagens nummererte linjer har derimot navn etter dagens endestasjoner.

Linje 1: Holmenkollen/Helsfyr

Linje 2: Østerås/ Ellingsrudåsen

Linje 3: Songsvann/ Mortensrud

Linje 4: Kolsås/ Bergkrystallen

Linje 5: Storo/ Vestli

Når det gjøres endringer på linjene, følger rutenummerene banene på øst, fordi det er der de var innarbeidet i utgangspunktet.

Jeg tar linje 4: Ringen når jeg skal hjem og linje 4: Bergkrystallen når jeg skal på jobb.

Også hender det at jeg tar linje 6:Ringen også.

Og Linje 1 heter vel Frognerseteren/Helsfyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...