Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Natt til Torsdag så ble datteren vår dårlig og kastet opp. Det var bare den ene gangen. Vi tror hun kastet opp fordi hun hadde spist lite i løpet av dagen + at det var varmt inne på rommet hennes og hun lå innpakket i dynen.

Siden da har hun blitt dårlig hver kveld. Hun er fin om dagen, klarer og spise, er på skolen, er ute og leker osv.

Men når kvelden kommer og hun skal ligge seg så tar det ikke lange tiden før hun blir dårlig.

De 2-3 siste kveldene har vært litt bedre, hun har ikke vært så dårlig, men hun synes selv at hun er så dårlig at hun må sitte i sengen når hun skal sove. For ellers så klarer hun ikke å sove.

I dag så ble hun visst dårlig når hun spiste enkelte ganger.

Til helgen så skal vi kanskje vekk og da har vi et lite dilemma angående datteren vår.

Og jeg er også usikker på om jeg skal gå til lege med henne siden det har snart gått 1 uke med dette. Men da må jeg gå til legevakten med henne siden det ikke er ledig time hos legen. Jeg ringte i dag og forhørte meg.....

Dette er veldig frustrerendes og jeg aner ikke hva mer vi kan gjøre enn det vi allerede har gjort.........

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Månestråle_*
Skrevet

Klart du skal gå til legen med jenta di!! Legevakta er bedre enn ingenting. Forhåpentligvis er det ikke noe alvorlig, men sånt skal man sjekke.

Helse er nummer 1-2-3 uansett alder :)

Lykke til!!

Skrevet

Dette høres umiddelbart ut som en form for matintoleranse. I løpet av dagen så spiser hun noe hun ikke tåler, og det slår ut på kvelden. Har dere gjort noen endringer i matvaner i det siste? Hva er det hun spiser når hun reagerer umiddelbart? Kan du prøve å kutte ut en matvare en stund, for å se om det hjelper? Det er noen klassikere når det gjelder matintoleranse, i første omgang går det vel særlig på melkeprodukter, mye hvete, appelsin tror jeg - men dette er det mange som vet mye bedre enn meg!

Skrevet (endret)
Dette høres umiddelbart ut som en form for matintoleranse. I løpet av dagen så spiser hun noe hun ikke tåler, og det slår ut på kvelden. Har dere gjort noen endringer i matvaner i det siste? Hva er det hun spiser når hun reagerer umiddelbart? Kan du prøve å kutte ut en matvare en stund, for å se om det hjelper? Det er noen klassikere når det gjelder matintoleranse, i første omgang går det vel særlig på melkeprodukter, mye hvete, appelsin tror jeg - men dette er det mange som vet mye bedre enn meg!

Det er vanskelig å si hva hun reagerer på hvis det skulle være det. Hun kan drikke et glass melk og bli litt dårlig rett etterpå. Hun kan spise en skive med servelat/sjokolade/sukker m.m. ( jeg lager skiver med et tynt lag sukker på når ungene eller jeg blir dårlig i magen og ikke har særlig appetitt ) og bli dårlig rett etterpå.

På søndag var vi hos svigermor og vi spiste middag der. Poteter, kjøttkaker og tilbehør. Det gikk helt fint. Når vi kom hjem så ble hun litt dårlig, men jeg aner ikke om det var pga maten eller om det var pga kaker og litt snop.....

Jeg aner ikke så mye om hva de forskjellige matvarene inneholder, men hun spiser brødskiver med forskjellig pålegg på, drikker melk/saft/vann, spiser litt middag hvis vi har det osv. Hun har spist Kneipp og Langebrød de siste dagene til brødmåltidene.

Hun er på skolen akkurat nå og jeg kommer til å spørre henne om hun har vært dårlig i magen når hun kommer hjem. Har hun vært det, så går jeg til legevakten.

For dette går ikke. Hun kan ikke være dårlig i magen hver eneste kveld og i morgen er det jo også 17 mai og da kommer til å bli is, snop, pølse og brus.......

Endret av Kittykat
Skrevet (endret)

Jeg ville helt klart gått til legen, og tenkt matintoleranse/allergi/cøliaki, og nevnt det for legen slik at de hadde satt i gang sjekking av dette.

Min datter tåler noen ganger ikke vanlig melk, så i perioder har hun drukket laktoseredusert (ja, hun har fått oboy el. oppi, melka smaker ikke godt i begynnelsen...), og hun har laktoseredusert melk på skolen. Ellers er egg, andre meieriprodukter mv noe som bør sjekkes, også cøliaki (ettersom hun kanskje reagerer på brødskiver = gluten).

Det kan også være at hun reagerer på pollen ute nå om våren, og derfor tåler mindre av andre ting hun normalt tåler en del av ("begeret renner over").

Og forresten: "spiser litt middag hvis vi har det..."!!

Uansett hvor dårlig tid vi har, har jeg faktisk tid til middag... , selv om hun en dag i uka må varme seg opp noe fra dagen i forveien selv, og vi spiser samla middag når vi kommer hjem fra trening (starter 16:00, og jeg jobber til 16:00...). !!

Endret av Festus
Skrevet (endret)
Og forresten: "spiser litt middag hvis vi har det..."!!

Uansett hvor dårlig tid vi har, har jeg faktisk tid til middag... , selv om hun en dag i uka må varme seg opp noe fra dagen i forveien selv, og vi spiser samla middag når vi kommer hjem fra trening (starter 16:00, og jeg jobber til 16:00...). !!

Vel, nå er det fint vær ute, det er sol og varme og vi er ute mesteparten av dagen. Vi lager matpakke og drikke og går tur. Turen tar gjerne en stund og da er vi som oftest ikke hjemme før i 6-7 tiden på kvelden.

Det er ikke hver dag vi har spist middag den siste uken og jeg ser faktisk ikke noe problem med det. Utenom det så er det faktisk middag hver dag, men man dør ikke om man ikke får laget middag hver dag.

Uansett, frokost/lunsj/middag/kvelds blir det ikke spist så mye av uansett. Hun er ganske småspist. Altfor småspist synes jeg.

En bukse jeg kjøpte til henne til jul passet da, rundt livet. Men hun måtte bruke belte da. Jeg prøvde buksen på henne for 2 dager siden. Da var busken blitt ganske så slakk rundt livet hennes og selv med belte så kunne hun ikke gå med buksen fordi buksen ville ikke være oppe. Den sklidde ned hele tiden selv med belte.......

Kanskje en ide` å få henne veid hos legen og, for jeg synes hun ser tynnere ut enn hun skal være....

Endret av Kittykat
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg synes det er mange faretegn her. Om hun har tatt mye av siden jul og allerede var tynn, ville jeg sett på det som et faretegn. Samme hvis hun spiser svært lite over lang tid. Dersom hun i tillegg kaster opp det lille hun spiser, er det jammen ikke mye næring hun får i seg!

Skrevet (endret)
Vel, nå er det fint vær ute, det er sol og varme og vi er ute mesteparten av dagen. Vi lager matpakke og drikke og går tur. Turen tar gjerne en stund og da er vi som oftest ikke hjemme før i 6-7 tiden på kvelden.

Det er ikke hver dag vi har spist middag den siste uken og jeg ser faktisk ikke noe problem med det. Utenom det så er det faktisk middag hver dag, men man dør ikke om man ikke får laget middag hver dag.

Uansett, frokost/lunsj/middag/kvelds blir ikke spist så mye av uansett. Hun er ganske småspist.

Det hørtes bare ut som at dere aldri hadde middag... det var bare det.....;)

Neida, man dør vitterligen ikke uten middag i ny og ne, og all varm mat er middag (dvs også ostesmørbrød, pølse med brød, karbonadesmørbrød, speilegg mv). Har ikke poteter hver dag vi heller, men det var som sagt måten det var skrevet på....;)

Ang småspist: det er mi også. Så derfor er jeg ganske "raus" med hva jeg "tillater" at hun spiser av mat. Rundstykker til frokost f.eks., og yoghurt - gjerne god-morgen-yoghurt. Vil hun ha speilegg til kvelds (ikke hver kveld da så klart - litt fornuft må man bruke!), så lager vi det. Nå høres hun bortskjemt ut, men jeg merker at hun spiser mye mer når hun får mat hun liker godt, og hun er 146 og veier 34kg, så det skader jo ikke akkurat at hun spiser..... Og nei, det er ikke så ofte at hun kan spekulere i det!!:)

Endret av Festus
Skrevet

Hei

Jeg hadde noe lignende som datteren di forrige uke. Frisk og fin på dagen, 39 i feber på kvelden. Det gikk over etter noen dager. Men ta en tur til legen dere.

tingeling

Skrevet
Jeg synes det er mange faretegn her. Om hun har tatt mye av siden jul og allerede var tynn, ville jeg sett på det som et faretegn. Samme hvis hun spiser svært lite over lang tid. Dersom hun i tillegg kaster opp det lille hun spiser, er det jammen ikke mye næring hun får i seg!

Enig i dette.

Her har du faktisk mange signaler på at ting ikke er som de skal, og en time hos legen burde bli prioritert straks!!!

Skrevet (endret)

Hun har ikke kastet opp etter at hun har spist. Men hun spiser lite. Det er ikke sånn at hun går ut på toalettet rett etter at hun har spist for å stikke fingen i halsen.

Hun kastet bare opp den ene gangen forrige uke. Men det var da flere timer etter sengetid. Hun er bare småspist. Kanskje hun er underernært f eks.

Vi har ikke vekt for øyeblikket, så jeg aner ikke hva hun veier. Skal kjøpe ny om et par dager.

Jeg har fulgt med på vekten hennes tidligere for jeg synes hun var så tynn. Men hun hadde ikke gått ned i vekt.

Jeg har tenkt på spiseforstyrrelser, men jeg er rett og slett usikker på hva det kan være. Det kan være så mye. Men skal jeg ta opp alt dette, så bør jeg jo få en time hos fastlegen, men det er ikke ledig før i slutten av uken. Men jeg føler at jeg burde gå til legevakten og eventuelt høre med dem. Få henne undersøkt, veid, eventuelle blodprøver, sånn at resultatene kan fås før helgen f eks.

Det jeg bekymrer meg mest over med henne er at jeg synes hun spiser lite. Jeg synes at hun har blitt litt tynnere siden jul. Men det kan også hende at hun får i seg den mengde mat hun skal ha og at hun ikke har gått ned i vekt, men samtidig så vet man jo aldri.

Jeg har tenkt ofte på spiseforstyrrelser, men da lagt den tanken til side siden vekten ikke hadde gått ned de gangene vi veide henne.

Men så kan jo hun ha hørt fra andre eller plukket noe opp om at det er stygt å være feit/tykk/overvektig og at man må ikke spise så mye o.l.

Hun går jo tross alt i 1 klasse og på skolen så er det jo eldre barn og, som hun og andre er sammen med.

Endret av Kittykat
Gjest Gjest1
Skrevet
Hun har ikke kastet opp etter at hun har spist. Men hun spiser lite. Det er ikke sånn at hun går ut på toalettet rett etter at hun har spist for å stikke fingen i halsen.

Hun kastet bare opp den ene gangen forrige uke. Men det var da flere timer etter sengetid. Hun er bare småspist. Kanskje hun er underernært f eks.

Vi har ikke vekt, så jeg aner ikke hva hun veier. Skal kjøpe ny om et par dager.

Jeg har fulgt med på vekten hennes tidligere for jeg synes hun var så tynn. Men hun hadde ikke gått ned i vekt.

Jeg har tenkt på spiseforstyrrelser, men jeg er rett og slett usikker på hva det kan være. Det kan være så mye. Men skal jeg ta opp alt dette, så bør jeg jo få en time hos fastlegen....

Jeg tenkte ikke primært på spiseforstyrrelser heller. Jeg syntes bare det var viktg å få henne til lege. Kanskje har hun matintoleranse, kanskje har hun en spiseforstyrrelse, kanskje trenger hun rett og slett å få bedre matvaner. Det er ikke jeg på noen måte kvalifisert til å si noe om. Men det med å ta tak i det, det synes jeg er viktg. :)

Skrevet
Jeg tenkte ikke primært på spiseforstyrrelser heller. Jeg syntes bare det var viktg å få henne til lege. Kanskje har hun matintoleranse, kanskje har hun en spiseforstyrrelse, kanskje trenger hun rett og slett å få bedre matvaner. Det er ikke jeg på noen måte kvalifisert til å si noe om. Men det med å ta tak i det, det synes jeg er viktg. :)

Det synes jeg også er viktig. Men jeg er litt usikker på om jeg skal gå til legevakten i dag eller ringe legekontoret Torsdag morgen og se om jeg får en time den dagen.

Men samtidig så vil jeg ikke vente til Torsdag, pga at hun blir dårlig om kvelden og klager på det til oss. Og særlig etter i går da hun ble bittelitt dårlig etter å ha spist de fleste gangene. Vi har gjort det vi kan gjøre.....

Gjest Gjest1
Skrevet
Det synes jeg også er viktig. Men jeg er litt usikker på om jeg skal gå til legevakten i dag eller ringe legekontoret Torsdag morgen og se om jeg får en time den dagen.

Men samtidig så vil jeg ikke vente til Torsdag, pga at hun blir dårlig om kvelden og klager på det til oss. Og særlig etter i går da hun ble bittelitt dårlig etter å ha spist de fleste gangene. Vi har gjort det vi kan gjøre.....

Jeg ville ventet til torsdag om du ikke er redd for at hun skal bli alvorlig mye sykere i dag eller i morgen. Det er fordi jeg har dårlig erfaring med legevakten. De driver stort sett med plaster og paracet der slik jeg ser det, hos fastlegen får du en mer dyptgående undersøkelse.

Skrevet

En liten oppdatering:

Vi gikk til legen Torsdag forrige uke. I følge legen var det ikke noe spesielt og at det kunne f eks være en form for omgangssyke og at det kunne ta litt tid før hun ble bedre.

Det ble tatt avføringsprøve. Hun var normalvektig.

Men nå har det gått 2 uker og datteren vår blir fremdeles litt dårlig om kvelden når hun skal ligge seg. Hun blir også litt dårlig om dagen av og til.

Hvis dette fortsetter så aner ikke jeg hva vi skal gjøre. Vi har vært hos legen og legen sa mer eller mindre at det var ikke noe spesielt som var galt.

Datteren vår har bra allmenntilstand, ingen feber, ingen diare`, spiser stort sett som vanlig....... Men om kvelden så blir hun altså fremdeles litt dårlig. Hun må fremdeles ha vinduet litt på gløtt og ha ekstra pute bak i ryggen når hun skal sove....

Jeg er i tvil om det kan være noe annet, fordi hun har ikke noe utslett eller andre symptomer som f eks kunne tydet på allergi/intoleranse.

Hun spiser jo den samme maten som oss andre: kneipp, langebrød, grovbrød, diverse kjøttpålegg, sjokoladepålegg, melk, saft, sjokolademelk, middag osv.

Men likevel, så hjelper ikke det stort når kvelden kommer.....

Noe tips til hva annet vi kan gjøre? Vi kan jo liksom ikke troppe opp på legekontoret og forlange all slags blodprøver og undersøkelser hvis dette varer inn i neste uke.....

Da blir vi vel sett på som gale fordi vi tror at det kan være noe annet enn det legen sa.

Skrevet
Noe tips til hva annet vi kan gjøre? Vi kan jo liksom ikke troppe opp på legekontoret og forlange all slags blodprøver og undersøkelser hvis dette varer inn i neste uke.....

Da blir vi vel sett på som gale fordi vi tror at det kan være noe annet enn det legen sa.

Jo det kan dere absolutt gjøre!! Prøv en annen lege dersom den dere har ikke vil utrede henne skikkelig! Nå ble det tatt avføringsprøve, så dere kan jo avvente den.

Ellers ville jeg sett på skoledagen hennes, og fritiden hennes.. hva som skjer (ikke skjer), hvem hun er sammen med osv. Det kan faktisk være psykisk at hun har vondt i magen... min datter hadde det mye når ting sto på som verst med faren hennes (har sagt litt i annen tråd..). Er det noe(n) som kan plage henne? Utestengelse? Kanskje hun hadde hatt godt av å snakke med helsesøster/ psykiatrisk sykepleier for å "grave" litt?

Lykke til! Skjønner du er redd når hun har det vondt! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Hun får ikke i seg for mye sukker på kveldstid da? Det kan jo hvem som helst bli kvalm av. Prøv å kutt ut sukker på skivene, sjokoladepålegg, saft, sjokolademelk....Er hun mye tørst og drikker mye kan det være lurt å sjekke blodsukkeret hennes.

Gjest Ninakanin
Skrevet

...eller så kan dette være et rop om hjelp...

For meg virker dette som et varksu på seksuell mishandlig et sted. Når legene ikke finner noe fysisk, mens datteren din trenger pute i ryggen og åpent vindu og er dårlig på kvelden, så virker det på meg som om hun ubevisst sier deg noe.

Spør henne rolig og forsiktig om hun har det bra, om det har skjedd noe et sted som er vondt og som hun ikke tør å fortelle, og at du er glad i henne uansett hva som skjer. Jeg vet det er en ekkel tanke, men jeg vet statistikken og symptomene på slike ting, og det er desverre mørk lesning.

Det er verd å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Skrevet

Det kan veldig godt være at det er psykisk.

Skrevet
Det kan veldig godt være at det er psykisk.

Det vet jeg og vi har spurt henne og snakket med henne. Alt går bra på skolen. Hun trives, lærerne har bare gode ting og si om henne, hun er en stille og rolig jente, bråker ikke i klassen og i friminuttene så leker hun med jentene i klassen.

Hjemme så skjer det heller ikke noe spesielt. Hun gjør på ting som hun liker å holde på med: høre på musikk, spille litt, kler seg ut, pynter seg, ser litt tv......Går hun ut, så tror jeg ikke det foregår noe spesielt der heller, for hun kommer og går flere ganger i løpet av et par timer. Og da spør hun om mat eller drikke, om hun får lov til å gå på butikken, om hun får lov til å ha overnattingsbesøk osv. Sånne vanlige ting.

Hun er sitt vanlige vante jeg for å si det på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...