Gå til innhold

knebøy igjen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

jeg tar knebøy for rumpe og lår.var lenge nede i 20 kg,har nå øket med 5 og 5 kg i slengen,og er nå oppe i 40 kg.det går greit,men klarer max 10 repetisjoner.tar 3x10.

men nå har jeg sett i andre tråder at man være forsiktig,spes med tanke på ryggen.er dette for mye?de har ikke sagt noe om det på sats.

grunnen til at jeg øker er selvsagt at jeg ønsker å bygge mer muskler.slik som jeg har forstått det,så stagnerer det når man har lik vekt i lange tider.

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar over 70kg i beinpress, så det er ikke for mye :)

..Men det er selvfølgelig veldig viktig å passe på at du utfører øvelsen riktig! Kanskje du kan be en av treningsveilederne om å se på deg, slik at vedkommende eventuelt kan komme med tips til forbedringer?

Det er bra at du øker belastningen - fortsett sånn! Men øk aldri så mye at det går på bekostning av utførelsen. Da er det bedre å ta seg LITT bedre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå er beinpress og knebøy to veldig forskjellige øvelser, da. Vekten man legger på kan ikke sammenlignes.

Hvor mye veier du, Trådstarter? Din kroppsvekt vil selvfølgelig innvirke på om 40 kg er lite eller mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hvis du tar knebøy i Smith-maskin blir det mye mer stabilt, så du kan legge på mer uten å risikere å skade ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg veier 66 kg, og er 1,72 høy.

en treningsveileder på sats viste meg den smith-maskina,men han sa jeg "mistet" noe ift knebøy.forsto det sånn at man jobbet bedre med knebøy.hva synes dere om den smith-maskina da?

har jo lyst å beholde ryggen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo

Jeg synes det blir helt feil å si at 'man ikke må legge på mye vekt i knebøy pga ryggen'.

Poenget er at du må ha riktig teknikk! Med riktig teknikk er det bare å hive på den vekta du bare makter - knebøy er jo virkelig en øvelse som er til for å løfte tungt i.

Få noen til å vise deg teknikken, og tren med lettere vekter til du er helt trygg på det - deretter er det bare å kjøre på, innen fornuftens grenser selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

jada,har hatt flere instruktører til og med,de sa det så bra ut.

får vel bare stole på det da.ble bare usikker etter å ha lest en annen tråd hvor flere sa "obs obs,pass ryggen".

jeg har tatt knebøy regelmessig i et år,først nå jeg pøser på med vekter.

:sjenert: vet at du camillo tar 60 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
jada,har hatt flere instruktører til og med,de sa det så bra ut.

får vel bare stole på det da.ble bare usikker etter å ha lest en annen tråd hvor flere sa "obs obs,pass ryggen".

jeg har tatt knebøy regelmessig i et år,først nå jeg pøser på med vekter.

:sjenert: vet at du camillo tar 60 kg...

Nåja, de 60 kg skal du ta med ei klype salt - for det første er det det jeg såvidt har begynt å prøve med, vanligvis er det ti kg mindre, og for det andre kommer dette mye an på teknikk. Jeg har nå tenkt å ta en god del lettere vekter, og istedet gå HELT ned. Dette kommer også an på beinstilling, dybde osv - så det trenger ikke bety at jeg er noe særlig sterkere enn deg. Bare for å ha understreket det.

Men altså, tilbake til saken: det ER viktig å passe på ryggen, kjempeviktig. Men det betyr bare at man må passe på teknikken, ikke at man skal trene med lette vekter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke meningen å skremme noen fra å trene knebøy, ville bare gjøre folk obs på at det ikke er bare bare om man ikke har rett teknikk. Min trøkk i ryggen kom under en treningsøkt der jeg la på alt for mye vekt, hadde trent BodyPump en periode og det var tydeligvis ganske annerledes enn vektstang i sal. :sjenert:

Knebøy er en kjempeflott øvelse! :) For deg som har trent regelmessig og gradivs lagt på mer vekt kan jeg ikke se noen grunn til at du ikke skal kunne fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke får vondt i ryggen og veit at du gjør det riktig, burde det ikke være noe risiko for å skade ryggen. Pass på at du ikke trener øvelsen til du absolutt ikke greier mer, for da er det lett at enleraan muskelgruppe plutslig svikter litt, å da er det stor sjangse for at du vil løfte feil, å det kan føre til at du skader deg. Knebøy er forresten en skikkelig bedritn øvelse! Eller, det er en bra øvelse, men jeg hatærn, for det er så tungt :-P Bodybuilderne sier at det er en av de øvelsene som skiller mann og mus ;) (regner med at du er dame utifra hvor mye du tar i knebøy, så du trenger vel ikke bry deg så mye om det :sexy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hehe.

knebøy har vært en av de øvelsene jeg har måttet tvinge meg til å gjøre,synes de har vært pyton.men når jeg trener for meg selv i studio går det greit; tar det i mitt eget tempo.i sal derimot,grøss og gru,rene torturen for meg.sånn vil ikke jeg trene nei. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig teknikk er selvfølgelig et must.

Deretter varierer man på serier, rep og bellastning, samt å gjøre bevegelsen eksplosivt og sakte for å ikke stagnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ut fra at du trener ryggen også jevnlig da siden du er så redd for den. Markløft, nedtrekk, roing etc.

Knebøy er ren teknikk. Når den sitter er det bare å legge på. Men man må selvfølgelig lytte til kroppens signaler underveis. Det er viktigere at du gjør øvelsen teknisk riktig enn å legge på alt du kan og så kompansere for tyngden ved å gjøre øvelsen feil og belaste ryggen feil.

Som Storebror* over skriver er variasjon viktig for optimal effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tips: Bruk styrkeløfterbelte! Jeg har trent knebøy i mange år, men jeg synes fortsatt det er fryktelig ubehagelig å ta høye vekter uten belte, for ryggens del. Får mye bedre stabilitet med belte. Ellers er det ingenting i veien for å øke, jeg vil tro at jeg makser rundt hundre kilo fortsatt uten problem, men så har jeg store lårmuskler for å være jente da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...