Gå til innhold

Hvaslags smertestillende er best?

Fremhevede innlegg

Gjest ut på tur
Skrevet

Jeg skal gå en lengre tur i fjellet, og vet at jeg tilslutt vil få vondt i kneet. Har vært hos lege for å sjekke ut dette, men hva det er har vi ikke funnet ut. Sannsynligvis kommer skaden fra en gang jeg vrei foten skikkelig, muligens noe senegreier som røk inni der den gangen?

Det er ikke selve kneleddet som gjør vond, mer på utsiden av kneet, og det gjør ikke vondt til vanlig, bare ved lengre belastning. Dagen etter er alt vel igjen.

Greit å ha noe smertestillende i bakhånd, men hva er best? Slik Ibuxgel som man smører rett på kneet? Er det forskjell på Pinex, Ibux og hva det nå heter alt sammen? Jeg vet at for enkelte smerter er det anbefalt å ta en tabelett av hver type for sammen funker de bedre, kan det være noe for meg i dette tilfellet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva med en helgradering? Ibux gel + ibux tablett?

Gjest gjest1
Skrevet

Ibux er vel betennelsesdempende, men skal ikke tas du tar andre medisiner som kan komme i konflikt med de.

Jeg ville tatt med både Ibux og Paracet og blandet de, samt gel som den andre her sa

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville gått til lege og fått en ny vurdering, og evt en respt på smertestillende hos han.

Kan og være lurt å skaffe deg en skinne som kan avlaste kneet litt.

Gjest Gjest
Skrevet

Du bør gå for noe betennelsesdempende dersom du tåler det. Av reseptfrie medikamenter kan Ibumetin(annet navn på ibux) 400mg være verdt et forsøk dersom du ikke har spesielle helseproblemer. Naproxen som normalt selges for menstruasjonssmerter kan og fungere. Har du ikke kneskinne som nevnt over her, så kan det lønne seg å forebygge med en støttebandasje. Å gå med staver avlaster også knærne.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville tatt ibux, men jeg ville også trent opp lårmuskelaturen. Det kan du gjøre ved f.eks. å sitte på en vanlig kjøkkenstol, være rett i ryggen, trekke inn magen og løfte ett ben av gangen i nitti graders vinkel, dvs. loddrett. Gjenta det femten ganger på hvert ben. Deretter kan du øke, for det er ganske tungt dersom lårmusklene ikke er sterke nok.

Ofte er det svak muskulatur i lårene som gjør at man får problemer med knærne, og knær er spesielt utsatt når du går i lange nedoverbakker. Ta pauser i bakkene, og ta med deg ibux dersom du får problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...