Gå til innhold

adhd

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest vega i.i.
Skrevet

Ja jeg er enig med deg Bellatrix, men det er merkelig at så mange blir narkomane eller tar selvmord på tross av medisineringen?

Jeg tror det er skadelig å medisinere BARN med ritalin. Men om man er voksen eller på vei til å bli det, og er klar over bivirkningene og sin egen situasjon, så er jeg ikke motstander av ritalin.

Det jeg mener er om dersom ikke man fungerer når man er voksen, så har man krav på attføring og etterutdanning og evt. ritalin men da bør også en psykolog komme med i bildet.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg har sett barn i min egen skoleklasse som havnet på "spesialskoler" uten at de selv var skyldig i det.

Det var foreldrene som ruset seg og banket barna. Barna utagerte og ble sendt på disse skolene for vanskeligstilte uten å ha lav IQ.

I stedet burde barnevernet funnet et fosterhjem, men det er tredve år siden og jeg vet ikke hvordan BV var da.

Jeg er bare så i mot all fokusering på at et aktivt barn som er litt Emil, blir klassifisert som adhd.

Og hvorfor er ikke kunnskapen om kosthold og adferd fra USA kommet til Norge?

En kjøpt og betalt legemiddelindustri, dere så vel programmet om hun som jobbet i foreningen for adhd?

Det var skremmende og hun i foreningen dummet seg ut.

Skal prøve finne linker, men det er dere like flinke til selv. ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Selvsagt skal ikke barn som er utsatt for omsorgssvikt behnadles med adhd-medisin. Men jeg kjenner til mange barn med adhd som etter at de fikk Ritalin endelig klarte å gå på skolen, klarte å konsentrere seg, og klarte å funger sosialt med de andre i klassen. En med adhd har indre uro 100% av tiden, og alle sanseinntrykk blir forstreket og kommer helt oveveldende. En med adhd klarer ikke å sitter rolig å skrive en stil, men må skrive stil, regne matte, løpe, lære tysk, fransk og engelsk samtidig. Dvs, dette kan de jo ikke, men oppe i hodene deres foregår alle tanker og alle opplevelse samtidig. Med Ritalin klarer de å ha en tanke om gangen, skille sanseuttrykkene fra hverandre, konsentrere seg og fungere sosialt. Jeg kjenner mange med adhd, og alle har fått et nytt og bedre liv med Ritalin eller annen adhd-medisin. Er det ikke bedre å gi adhd-ere medisin så de klarer å fullføre skolen? Er det ikke bedre at adhd-ere får medisin så de klarer seg i jobb?

Alle kan bli deprimerte, men blant adhd-ere som ikke får medisin får nesten alle en kraftig depresjon i 20-årene og i 40-årene. Hvorfor kan vil ikke heller hjelpe folk til å ha et "normalt" liv enn å kritisere foreldrene, nekte folk medisin o.s.v?

Gjest vega i.i.
Skrevet

Jeg kan for lite om adhd, og det er gledelig om ritalin hjelper de som trenger det. Men kanskje diagnosen blir stilt for raskt og før andre ting er prøvet ut i mange tilfeller?

Ritalin har bivirkninger som f.eks. angst, depresjoner, søvnforstyrrelser, psykoser, hyperaktivitet (paradoksalt...), kramper m.m.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan for lite om adhd, og det er gledelig om ritalin hjelper de som trenger det. Men kanskje diagnosen blir stilt for raskt og før andre ting er prøvet ut i mange tilfeller?

Ritalin har bivirkninger som f.eks. angst, depresjoner, søvnforstyrrelser, psykoser, hyperaktivitet (paradoksalt...), kramper m.m.

Les alle de andre innleggene også,jeg vet det er minst 2 der som har svart som arbeider eller arbeidet med vanskeligstilte barn.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Alle medisiner har bivirkninger. Noen får de, andre ikke. Noen ganger er bivirkningene så ille at man må slutte med medisinen. Sånn er det med all medisin.

Feildiagnostiseringer kan skje med alle typer diagnoser, men det skal mye tiol før barn, og spesielt voksne får diagnosen. Det er ganske mange kriterier som skal på plass før de får diagnosen. Og Ritalin blir ikke utprøvd før man har en diagnose, og under streng kontroll.

Gjest gjest1
Skrevet
Ja, det er fælt å hjelpe dem til å fungere i hverdagen.  :ironi:

Hun henviser til at noen barn faktisk får god hjelp bare ved å legge om kostholdet. Og da er vel egentlig ikke diagnosen ADHD riktig i utgangspunktet, men jeg tror faktisk at det finnes en del barn som får den diagnosen feilaktig, og at de da får ritalin er neppe heldig.

Ellers skjønner jeg ikke folk som absolutt ikke vil medisinere barnet når barnet faktisk får det bedre med medisiner. Og dersom det ikke finnes andre muligheter.

Gjest Bodillen
Skrevet

Det er vel med AD/HD som med andre sykdommer - noen blir feildiagnostisert. Jeg kjenner en familie som fikk AD/HD-diagnose på sønnen sin via telefon - legen hadde aldri møtt gutten, men stilte diagnose på grunnlag av papirer han hadde fått tilsendt... Sånt skjer, og det skjer vel i forhold til flere diagnoser enn AD/HD.

Mange barn innen barnevernet har/får AD/HD-diagnose. Dette kan ofte være feilaktig, fordi adferden dreier seg om miljøpåvirkning eller russkader i svangerskapet. Men stort sett er det direkte feil å si at barn får AD/HD-diagnose bare pga foreldrenes manglende evne til å oppdra dem.

Kostholdsendring er et flott og dessverre lite utprøvd tiltak i Norge. Informasjonen til foreldre om kost og AD/HD er direkte dårlig.

Jeg mener medisiner bør være siste utvei, men er ingen motstander dersom det er det som er det beste for barnet. Det hjelper ikke å bli satt på ritalin i voksen alder når man føler at hele barndommen er gått tapt fordi man aldri greide å opparbeide gode relasjoner til jevnaldrende eller fordi man ble en skoletaper pga sine konsentrasjonsproblemer og oppmerksomhetssvikt.

Ja, endel medisin viser seg å ha veldig uheldige bivirkninger, som angst, depresjoner, søvnforstyrrelser, psykoser osv., men dette er jo også lidelser som følger med AD/HD, enten den er medisinert eller ikke.

En her påsto at de fleste med AD/HD endte opp som narkomane eller tar livet av seg. Hvor har vedkommende fått dette fra? Det stemmer jo ikke i de hele tatt! Det vi imidlertid vet, er at man har dobbelt så stor risiko for å ende opp som narkoman og/eller kriminell dersom man har ubehandlet AD/HD.

Jeg har selv et barn som er under utredning for AD/HD, og jeg skjønner godt at veldig mange her inne ikke aner rekkevidden av hva dette gjør med et barn/en familie. Får han en diagnose er jeg imidlertid ikke i tvil om at vi kommer til å forsøke alt innen kostendringer/alternativ medisin. Ritalin vil for meg være det samme som å "kaste inn håndkleet"

Gjest Gjest
Skrevet
Det er dessverre vanlig å gi ritalin (et amfetaminlignende stoff) til barn som får diagnosen ADHD.

Men er du sikker på at barnet har ADHD? Det kan like gjerne være at barnet blir hyperaktiv pga kosthold, for mye sukker f.eks. og barn er forskjellige.

Om mitt barn var hyperaktiv, ville jeg forsøkt å endre kostholdet. Jeg har ingen linker, men dette er forsket på i USA, og barn med diagnosen ADHD blir friske kun ved å endre kosthold.

En nevø av meg var hyperaktiv hver gang han fikk f.eks. en is eller en brus. Men det kunne ikke falle noen i familien inn å kontakte lege pga. det, siden det var så tydelig hva han reagerte på. Han ble heller ikke nektet sukkersaker, bortsett fra at han ikke fikk det daglig.

Men nå finnes det jo forskjellige grader av ADHD, og min nevø er i dag voksen og viser ingen tegn til hyperaktivitet.

Legemiddelindustrien er kjøpt og betalt og bivirkningene av ritalin er skremmende.

Anbefaler deg å sette deg litt mer inn i hva fagmiljøet (psykologer, pedagoger osv) mener om ADHD og ritalin. Og ikke minst hvordan ritalin faktisk fungerer. Fint at mange fungerer uten, ingen ting er bedre enn det, men mange trenger det for å fungere.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Les alle de andre innleggene også,jeg vet det er minst 2 der som har svart som arbeider eller arbeidet med vanskeligstilte barn.

Takk! og absolutt enig med siste gjest og med Bodillen (du skrev det jeg ikke orket å skrive :ler: )

Noen vet hva de snakker om.........og uttaler seg deretter.

De som tror de vet, vet ikke nok til å kunne uttale seg-joda si en mening er helt greit det, men ikke si AT SÅNN ER DET. :forvirret:

Endret av Miloine
Gjest Gjest
Skrevet
Psykologer kan ikke skrive ut reseptbelagte medisiner, det kan en psykiater.

Er det er en begrepsforvirring her?

Jeg tror mange barn får feil diagnose og blir stemplet adhd. De fleste blir narkomane eller rusmisbrukere eller tar selvmord.

Så dere ikke på dokumentaren på nrk for noen uker siden?

Gå på nrks eller tv2s hjemmeside, under dokumentar.

Jeg kjenner barn som nå er voksen og som virket helt adhd etter hva de spiste, men som fungerer helt normalt i dag uten medisiner og uten å ha gått til psykolog /BUP.

(man kan jo lure på om foreldrene har adhd siden de ikke takler sine egne barn bare de er aktive og litt for mye emil...)

Det virker som om enkelte foreldre skylder på en DIAGNOSE fordi de ikke takler sine egne barn? Jeg sier ikke at dette gjelder trådstarter eller noen her inne, men barn er og blir forskjelllige.

Å få en utredning av BUP kan ikke skade, hvis ikke barnet er så følsomt at h*n vil føle seg sykeliggjort. Da kan skaden bli verre for barnet kan reagere med å utagere slik at foreldrene tror at barnet trenger enda mer behandling.

Jeg sier ikke dette for å såre noen, men fordi jeg er skeptisk til medisineringen.

Seriøse studier viser at adhd barn som kommer til behandlig tidlig og får medisiner i de tilfellene hvor dette hjelper, har mye mindre sjanse til å bli narkoman/kriminell. Hvor i himmelens navn har du det fra at barn som får sentrastimulerende medisiner blir narkomane eller tar selmord? Du referer til dokumentar fra NRK og TV2, ja jeg så dette programmet, jeg har også en sønn som har ADHD OG som bruker medisiner. I går gikk han på skolen uten medisiner. Han klarte på viljen å holde seg rolig i 2 timer, så måtte far komme med medisiner. Da sto hele skolen på hodet. Læreren sa til meg: Godt det finnes medisin. Du høres ut som du danner deg en mening på bakgrunn av TV programmer. Kjenner jeg blir sint av sånn sneverhet. Ikke særlig smart å slenge ut påstander uten å sjekke informasjon på forhånd. Og bare så det er sagt. Vi foreldre har ikke ADHD. Ikke søsken heller. :frustrert:

Skrevet

Dere som er i tvil om Ritalin kunne jo ha prøvd å vært inne i et ADD eller ADHD hode..... Jeg fikk et nytt liv etter at jeg fikk Ritalin. Jeg har aldri vært hyperaktiv, men inni hodet mitt var jeg hyperaktiv konstant - inntil jeg fikk Ritalin. Det var ikke noe godt å ha det slik som barn heller. Ritalin er ikke utviklet for å hjelpe omgivelsene, men for å hjelpe de som har ADD/ADHD. Jeg har ADD og takket være Ritalin er jeg nå istand til å gjøre ting jeg aldri kunne gjøre før - spesielt i sosiale sammenhenger. Jeg holder f.eks ut et familieselskap på 5 timer, jeg kan gå på cafe og kose meg der, jeg kan være i støyende omgivelser og være oppmerksom på en ting av gangen. Jeg kan se en hel film uten å "må gjøre noe annet" osv. osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...