Gå til innhold

Trenger tips mot nedstemthet

Fremhevede innlegg

Gjest utlogget fast bruker
Skrevet

Aner ikke hva det kan komme av. Jeg er liksom litt likegyldig og vil helst bare være alene. Jeg som vanligvis er ganske sosial og kosete med gutten min, vil nå helst bare være alene i fred og ro. Kan godt bare ligge på sofaen og stirre ut i lufta i flere timer. Jeg er ikke spesielt trøtt. Bare "daff" liksom. I går kveld klarte jeg ikke at kjæresten min holdt på meg engang. Følte nesten at det var vemmelig at han tok på meg. Sa jo selvsagt ikke det til han. Bare sa at jeg var trøtt og ikke helt i form, så da fikk jeg fred da. Har vært slik som dette i rundt en uke nå. Blir liksom bare verre. Jeg er ikke lei meg eller noe sånt. Synes ikke synd på meg selv. Har egentlig ingenting å klage over.

Jeg har også merket at magen min ikke er helt fornøyd. Har egentlig bare trodd at jeg har spist noe dårlig mat (rart for jeg sjekker alltid datoer og kaster heller for mye enn for lite), men nå har det altså vært sånn en uke. Lurer på om det kan ha noen sammenheng med hvordan jeg føler meg psykisk.

Noen som aner hva som skjer og evt. hva jeg kan endre på for å bli meg selv igjen?

Jeg orker ikke å dra til legen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om du ikke orker, vil jeg absolutt anbefale å gå til legen likevel.

Depresjoner kan komme uten at man har noen konkret grunn til at man føler det slik. Sånn du beskriver det, høres du nokså deprimert ut. Men det som kan se ut som en depresjon, er ofte et stoffskifteproblem. Derfor sjekker alltid legen stoffskiftet hvis det kommer en pasient som sier h*n er deprimert.

Det er lett å oppdage med en blodprøve, og skulle det være noe i veien med stoffskiftet, er det i de fleste tilfeller lett å ordne med medisiner.

Så mitt råd er: Prøv å ta deg sammen nok til å få ringt legekontoret!

Lykke til!

Gjest StoreSky
Skrevet

Søk legen du! Hvis du ikke liker lege, finn en annen.

Jeg har i lang tid hatt det samme som deg, men ventet "fordi det sikkert går over". Til slutt måtte jeg oppsøke sosial vakttjeneste på legevakta og bare grein og grein. Senere gikk jeg til fastlegen og det var bare en lettelse!

Nå går jeg på mild anti depressiva og til psykolog for å endre mine tanke mønstre. Veldig lettelse å få profesjonell hjelp!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i leger generelt.

Jeg får litt dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker å gjøre noe. Prøver å være blid når jeg er sammen med andre, men jeg klarer det tydeligvis ikke helt. Får stadig vekk høre "Er du sur eller?". Jeg er ikke sur. Jeg har bare ikke lyst til noen ting. Orker ikke engasjere meg.

Må presisere igjen: Jeg er ikke lei meg og egentlig ikke noe uvanlig trøtt heller. Litt svimmel er jeg kanskje. Særlig hvis jeg har ligget lenge på sofaen og reiser meg opp.

Føler meg bare slapp, likegyldig, ukonsentrert og uten lyst til å gjøre noe som helst bortsett fra å ligge inne alene.

Men det blir jo så feil det også. Man blir jo ikke bedre av å ligge inne.

Så hva hjelper??

Jeg har prøvd å dra på kjøpesenter, være ute med hunden, drikke masse kaffe, høre på glad musikk, snakke med venner. Føler meg helt likt innvendig.

Jeg spiser variert.

Skrevet

Man trenger ikke å være lei seg for å ha en depresjon.

Uansett om du liker leger eller ei, du må gå til en hvis du vil at det skal skje noe med tilstanden din. Når du først har gått dit, ser du at det ikke er så ille likevel.

Skrevet

Det du nevner er symptomer på lavt stoffskifte. Du bør be legen om å sjekke stoffskiftet ditt. Det behøver ikke være det, men det mulighet for det i hvertfall ;)

Skrevet

Det er det jeg tenker også, og jeg har selv lavt stoffskifte.

Gjest Nedstemt nr 2
Skrevet

Jeg føler meg likedan som deg trådstarter. Trøtt og deppa. Vil sperre meg inne i leiligheten. Men hva slags betydning har stoffskifte egentlig? Hva er stoffskifte? Hva er forskjellen på høyt og lavt stoffskifte?

Gjest Gjest
Skrevet

Årsaken kan være bjørkepollen hvis du bor sør i Norge.

Skrevet

Det kan være alt fra depresjon til jernmangel.

Hvis du ikke drar til legen kommer du neppe til å finne det ut :P

Hvis du ikke er villig til å ta ansvar over deg selv i den grad at du faktisk oppsøker legen i situasjoner som dette, tipper jeg du kommer til å oppleve større uløselige problemer seinere i livet også.

Skrevet

Snakk med legen din du. Jeg gikk slik i 4 måneder jeg, alt ble verre og verre, immunsystemet nedsatt og jeg fikk alle mulige infeksjoner og syns verden var noe dritt. Og så var det "bare" lave jernlagre - jerntabletter og godt kosthold fikk livet på rett kjøl igjen på bare noen uker. Sier ikke at ditt problem kan løses slik, anbefaler bare at du tar tak i det med en gang. :klem:

Skrevet

Som mange nevner; det kan være flere grunner til at man føler seg litt nedstemt.

Depresjon og lavt stoffskifte er en av flere muligheter, men det trenger ikke være det.

Derfor er det viktig at du kommer deg til lege og finner ut av det. :)

Det første jeg tenkte på er iallefall at du bør fortelle kjæresten din hvordan du har det: at du er slapp og trett, slik at ikke han tror han har gjort noe galt eller at det er noe galt. Kanskje han også kan støtte deg slik at du føler deg bedre?

Kanskje du bare er sliten og trenger litt ro rundt deg?

Jeg synes det er skummelt å si "det der er depresjon!", for det kan som sagt være mange årsaker til at du føler deg nedstemt. Kanskje du går på p-piller og de surrer med hormonene dine?

Det beste er nok at du kommer deg til lege. Der vil de ta noen blodprøver, bl.a. jern og vitamin B12, for å finne ut om du mangler vitaminer eller mineraler som du kan ta tilskudd av og bli bedre.

Lykke til! Håper du ringer legen i morgen. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan noen ganger føle meg sånn i forbindelse med pms/mensen - tenkte bare nevne det siden du sa at det hadde vart ca to uker. Varer det lengre så skader det vel ikke med en legetur...

Gjest tindra
Skrevet

Jeg og har det sånn, trådstarter.. Kan du ikke opprette en midlertidig mailadresse og legge den ut her, så legger jeg deg til på msn. Hadde vært fint og pratet med noen i samme situasjon :sjenert:

:klem: fra Tindra

Gjest splæsj
Skrevet (endret)

Det kan være mye rart. Det første du bør undersøke er om du har jernmangel. Du kan ikke bare begynne å ta jerntilskudd, fordi det kan være farlig å få i seg for mye jern. En blondprøve kan avgjør eom du har jerunderskudd.

Det kan være at du har for lite b-vitaminlager. Du kan spise mye b-vitamin, fordi dette er vannløselig.

Både jern og b-vit.mangel kan føre til depresjon.

Man kan gjøre mye for å motvirke en depresjon gjennom kostholdet. Selvfølgelig må man spise sunt, men det er faktisk mye mat som virker som naturlig antidepressiva.

- For lite fet mat kan føre til depresjon. Fett er en viktig del av kostholdet. Særlig fiskeolje har vist seg å en gunstig effekt på psyken. Mange deprimerte har for lite av et spormineral kalt bor. Bor finnes naturlig i frukt og nøtter. Ved for lite bor, blir man trøtt og slapp. Spis mat som er rik på folsyre, selen og sink. Fersk spinat inneholder alt dette. Hvitløk har også vist seg å ha en positiv effekt mot depresjon. Chillipepper kan frigjøre endorfiner i hjernen, og gjør eg glad. Det samme gjelder mørk sjokolade. Hva med en kopp kakao a la de gamle inkaene, med mye mørk kakao, litt fruksukker, kanel og et chillipepperdryss? Det lager jeg i blant. :)

Hold deg unna kaffe, dersom du har angst, det kan faktisk bidra til å forverre angsten.

Mange har fått positive resultater ved å bruke depridix fra helsekostbutikk.

Det er bevist at å gå en times tur hver dag gir bedre psyke.

Men. Som ved alle andre ting: Det er ikke lurt å håndtere en depresjon alene. Det aller beste er å kontakte legen. :)

Endret av G. Sky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...