Gjest Gjest_mari_* Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Altså.. jeg har slitt med selvskading en stund nå, noen år for å være mer eksakt. jeg jobber med å bli frisk, men det er noe jeg lurer på som jeg tenkte at kanskje noen her inne visste siden dere ser ut til å være så kunnskapsrike så spørsmålet er, hvorfor gjør det ikke vondt når en selvskader skader seg? (noen selvskadere kjenner vel smerte men jeg gjør ikke så jeg tar utgangspunkt i mitt ståsted) selve kuttet gjør vondt for meg, men etterpå kjenner jeg ingenting. absolutt ingenting. kan "lete" etter smerte mentalt, men kan ikke finne den. syns dette er ganske rart da jeg kjenner smerte/sviing/osv veldig lenge hvis jeg er utfor et uhell. jeg håper det ikke er for sært å spørre om hvorfor jeg ikke føler smerte. jeg syns det er et ganske så interessant fenomen, og vil gjerne høre deres innspill. (samtidig vil jeg si at jeg er så og si frisk nå) takk :klem:
FrøkenHobart Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Er det ikke sånn at en stor smerte tar de mindre? Du kjenner ikke at du har vondt i en finger om noen har kappet av hele foten din!? Jeg vil tro du har en mye større (psykisk?) smerte et sted som gjør at du ikke kjenner de mindre smertene? Jeg vet forøvrig lite og ingenting om dette med selvskading....så sikkerer jeg ikke! Fint at du er så godt som frisk!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 jo, du kan vel kanskje ha rett. det innebærer jo sterk psykisk smerte når jeg tyr til selvskading, men jeg får det likevel ikke helt til å stemme, for jeg vil jo tro at den teorien bare gjaldt det fysiske.. takk for svar uansett!! noen andre som vet?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Jeg tror kanskje det kommer av at når du kutter deg, så produserer kroppen endorfiner, naturlig smertelindring og "lykke"hormon. Kanskje det er det som er grunnen til at mange skader seg, at dette hormonet også letter litt på den psykiske smerten? Hvordan opplever du det når du kutter deg? Føler du deg annerledes psykisk? NB! Jeg har ingen utdannelse og vet ikke så mye om dette, bare litt om smertelindring.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Jeg tror kanskje det kommer av at når du kutter deg, så produserer kroppen endorfiner, naturlig smertelindring og "lykke"hormon. Kanskje det er det som er grunnen til at mange skader seg, at dette hormonet også letter litt på den psykiske smerten? Hvordan opplever du det når du kutter deg? Føler du deg annerledes psykisk? NB! Jeg har ingen utdannelse og vet ikke så mye om dette, bare litt om smertelindring. ← når jeg kutter meg så føler jeg meg med ett mye bedre. føles ut som en kort rus på en måte, både visuelt, fysisk og mentalt. som om noe frigjøres i hodet mitt og alt som spiller noen rolle akkurat der og da er å gjøre kuttet dypt nok så jeg føler meg enda bedre (oi, høres jo helt syk ut jo ) kanskje vanskelig å forstå for de som ikke har vært borti dette.. men smerten burde jo vært der likevel, selv om jeg føler meg bedre av handlingen. syns det er så snålt at et gapende sår ikke kjennes overhodet
Freyja Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Vet du hva? Ikke spør om du er sær. Du har bare funnet en måte som fungerer for deg. Det er absolutt ikke en god måte, men det er din måte å takle hverdagen på. At du må gå til slike ytterpunkter for å takle hverdagen er ikke et sunnhetstegn, men for å sette det på spissen er det ikke et dårlig tegn at du prøver å takle hverdagen! Jeg har sett selvskading hos andre, og de beskriver vel noe av det samme som deg. Og jeg vil tro at det er som det blir skrevet ovenfor: Du får et kick av å kutte, derfor er ikke den fysiske smerten så stor. Jeg håper du har noen du kan støtte deg på, som du kan prate med. For du trenger hjelp. lykke til, håper ting ordner seg for deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå