Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Datter som går i 3. klasse vil ikke gå i barnetoget. Grunnen er at det er så langt å gå. I fjor hadde hun vondt i beina og syntes selv det var et mareritt å måtte gå ferdig. Hun var sliten resten av dagen. Hun sier at hun heller vil se russetoget og folketoget, og ønsker å slippe hele barnetoget. Skal jeg etterkomme hennes ønske, eller bør jeg overtale mer, eventuelt tvinge henne til å gå i barnetoget?
Gjest Bellatrix Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Jeg ser ingen grunn til å tvinge henne. Ta henne heller med på skolen for is og leker hvis hun vil det.
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Jeg syns barn bør gå i barnetoget. Toget har aldri vært så langt at det ikke et sunt for skolebarn å gå den turen. kjøp gode sko og send henne avgårde.
Gjest gjesta Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Det er en skummel utvikling at barn har blitt så late at de ikke klarer å gå i barnetoget.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Synes ikke du skal tvinge henne. Jeg har selv en 5 klassing som ikke synes 17.mai er noe spesiellt. Ser ikke noe poeng i å tvinge han til å gå i barnetoget.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 Jeg syns barn bør gå i barnetoget. Toget har aldri vært så langt at det ikke et sunt for skolebarn å gå den turen. kjøp gode sko og send henne avgårde. ← Enig med Evelina. La henne ha på gode sko sånn at hun klarer den turen. Dagens barn rører altfor lite på seg og de er vant til å bli kjørt dit de skal, så den turen burde de tåle. 17 mai togene vil forsvinne hvis alle barn skulle få gjennom viljen sin å ikke gå i tog. Det er endel barn på samme alder som din datter som går i korps, å de går da mye lenger, å dagen deres begynner endel tidligere, så hvis barnet ditt ikke har noen fysisk som forhindrer aat hun rører på kroppen er det ingen grunn til å slippe unna.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #7 Skrevet 15. mai 2006 Det er en skummel utvikling at barn har blitt så late at de ikke klarer å gå i barnetoget. ← Kan bare si meg enig Neverland. Utviklingen er skummel der barn rører mindre på seg samtidig som de blir fetere og fetere.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #8 Skrevet 15. mai 2006 Det er utrolig synd hvis den norskeste dagen skal forsvinne pga late barn som ikke orker å gå noen skritt for egen maskin. Også skal vi samtidig adoptere utenlandske skikker som haloween og valentine. Noen norske tradisjoner må vi da klare å holde på.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. mai 2006 #9 Skrevet 15. mai 2006 At et abrn ikke går i tog betyr ikke at 17-mai forsvinner. Søskenbarna mine gikk aldri i tog, men 17.mai feires fortsatt likevel.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #10 Skrevet 15. mai 2006 At et abrn ikke går i tog betyr ikke at 17-mai forsvinner. Søskenbarna mine gikk aldri i tog, men 17.mai feires fortsatt likevel. ← Ett barn gjør ikke at 17 mai togene forsvinner, men hvis alle skal tenke sånn så vil de forsvinne.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #11 Skrevet 15. mai 2006 Skal man tvinge barn til å gå i barnetoget? Fordi det er sunt?? Hva med å konsentrere seg om å ha det koselig og morsomt sammen med barna sine, og ikke gjør opplevelsen av 17. mai til noe negativt. Et flagg i den ene hånden og en vindmølle i den andre! Hurra for 17. mai! Audrey Og ja, jeg har barn, og bruker ikke tvang! Bortsett fra ved viktige ting som: Skole, legebesøk og tannlege!
Gjest BagLady Skrevet 15. mai 2006 #12 Skrevet 15. mai 2006 Hvorfor kan hun ikke få bestemme selv? Og jeg må si jeg tviler sterkt på at det er manglende oppmøte i 17.mai-toget som gjør at unger blir overvektige
Gjest Gjest_Pet_* Skrevet 15. mai 2006 #13 Skrevet 15. mai 2006 Hvis ungene har blitt så late så de ikke gidder å gå i tog, da har vel kanskje foreldrene kjørt dem for mye rundt omkring, da. Det har vel noe med hvor mye ungene er vant til å gå hverdags å gjøre? Skal de kjøres hit og dit hele året og ikke være vant til å gå, men på 17. mai får de værsågod gå i tog, for det gjør alle? Jeg er i mot å kjøre barn over alt så de blir late og jeg er også i mot å tvinge barn til å gå i 17. mai-tog. Sønnen min synes rett og slett hele 17. mai er en pinlig affære og han ble rasende da jeg prøvde å feste en sløyfe på jakka hans da han var liten. Jeg respekterer at han føler slik han gjør og synes det er fint at han ikke følger strømmen blindt.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #14 Skrevet 15. mai 2006 Kommer aldri til å tvinge mine barn til å gå i tog, har ingen ting med aktivitet å gjøre, men at det faktisk skal være en koselig dag for alle, tog eller ikke. Det er mye vi som foreldre ikke vil , og vi lar så visst ikke bara tvinge oss til noe som helst. Så da må det jo være greit at barna en sjelden gang åsså får si nei? trot faktisk det er flere som sier ja til å gå i tog , enn de som sier nei, så vi kan ta det helt med ro, 17.mai kommer til å leve i 100 år til!! og kansje lengere....
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #15 Skrevet 15. mai 2006 Dette toget er nok blitt i lengste laget. De har lagt til endel stikkveier på ruten i tillegg etterhvert. I fjor brukte de nesten 1 time på runden. Jeg har aldri opplevd lignende. Min mann dro avgårde med henne, og jeg plasserte meg i slutten for å plukke dem opp. Jeg trodde jeg var sen, men det varte og det rakk. Kjøpte meg pølser, pratet med bekjente, røykte, og endelig dukket det opp etter nesten 1 time etter at de startet. Tror ikke hun er så lat akkurat, men at dette var en lite kjekk opplevelse for henne som hun kvier seg til å gjenta. Hun går ellers til og fra skolen hver dag på ca. 20 min. og er aktiv både i idrett og på fritid. Men jeg føler at dette er en del av 17.mai, tradisjon, og at det er viktig del av feiringen. Det skal liksom starte tidlig, og det skal liksom være litt stress fra tidlig av. Vekkes av kanonene og så er det full fres... Barnetoget skal jo være det kjekkeste for henne, men nå sier hun at hun ikke bryr seg om det og vil bare droppe det. Det er russetoget som er det store. Det ender vel med at vi går, og hun er dødssliten etterpå. Fordi jeg føler at vi må.
Gjest BagLady Skrevet 15. mai 2006 #16 Skrevet 15. mai 2006 Fordi jeg føler at vi må. ← Så hun skal altså tvinges til å gå i tog, fordi du synes at det er riktig? Selv om det kanskje er helt andre ting som gir henne den 17.mai-følelsen du snakker om, som f.eks. å se russetoget? Javel.. Jeg synes det blir litt for dumt jeg da
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #17 Skrevet 15. mai 2006 Det er mye vi som foreldre ikke vil , og vi lar så visst ikke bara tvinge oss til noe som helst. Så da må det jo være greit at barna en sjelden gang åsså får si nei? ← Vi foreldre gjør da mye som vi ikke har lyst til fordi at det er enkelte ting og situasjoner der man bare ikke dropper eller holder seg unna, så det du kom med der stemmer ikke.
Gjest Donna ii Skrevet 15. mai 2006 #18 Skrevet 15. mai 2006 For mine barn har 17. mai-toget vært obligatorisk - de har aldri hatt noe valg. Slik var det også da jeg gikk på skolen. At barn synes at toget blir for langt er jo helt vanvittig ... Ingen har vondt av å spasere litt ... Hos oss tar også toget en time ... men der går til og med 1. klassinger uten problemer ... Jeg hadde ikke gitt barnet mitt valget om å slippe.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #19 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har slitt med akkuratt det samme problemet! Dette handler ikke om å være lat. For vår del handler det om en dårlig kombinasjon av stress og lett allergi, dvs mye mas og kort lunte! Dette har resultert i at vi har reist bort på flere 17. maier, for å slippe å sette oss i disse vanskelige situasjonene. Men siden jeg mener at å gå i tog er obligatorisk, det er jo tross alt på en skoledag og som regel i regi av skolen, har vi gjort det annerledes i år. Vi har laget en 17. mai-avtale! Denne ble laget for et par mnd. siden, og går ut på fin oppførsel ( gå i tog) mot en selvvalgt (fastsatt) belønning! Dette gjør vi kun siden vi vet at det å ikke ville gå i tog IKKE skyldes griller! Jeg tror vi for føste gang på flere år vil få en fin 17. mai feiring uten tårer, sinne og frustrasjon! Det handler ikke om latskap, men om motivasjon!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #20 Skrevet 15. mai 2006 Så hun skal altså tvinges til å gå i tog, fordi du synes at det er riktig? Selv om det kanskje er helt andre ting som gir henne den 17.mai-følelsen du snakker om, som f.eks. å se russetoget? Javel.. Jeg synes det blir litt for dumt jeg da ← Jeg er enig med deg også. Men synes det er vanskelig. Kanskje det handler litt om meg selv også. Jeg har alltid startet med barnetoget liksom. Det er tradisjon. På den andre siden skal det være en kjekk dag for barna. En fest dag! Og dersom hun synes barnetoget er pyton akkurat nå, blir det jo en dårlig start på dagen dersom hun blir tvunget til dette. Å si at dette bare MÅ du, det er en plikt. Det gjelder jo ikke liv eller død å gå. Det er egentlig ingen som ser på henne heller dette året. Bestemor i Tyrkia, pappaen hennes er i nordsjøen, bestefar ser annet tog med datter i, og venner har barn i andre bydeler. ER det egentlig et MUST å gå i det barnetoget?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå