Ciara Skrevet 14. mai 2006 #1 Skrevet 14. mai 2006 Jeg skal lage sjokoladekake til et selskap. Verten elsker sjokoladekaker av den saftige sorten. Den må altså ikke være det grann tørr, og helst bør den holde seg supert hvis jeg lager den dagen før festen. Den bør også være ganske mektig, men ikke så mektig at man ikke orker mer etter tre biter av den... Noen oppskrifter? Gjerne litt mer avansert enn "vanlig" sjokoladekake, skal tross alt ha den med på fest. Tips mottas med takk!
iss Skrevet 14. mai 2006 #3 Skrevet 14. mai 2006 åMississippi Mud Cake 250 g smør 150 g mørk sjokolade 440 g sukker 2,5 dl varmt vann 80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao) 1 ss kaffepulver 260 g hvetemel ½ ts bakepulver 25 g kakao 2 egg Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (i min ovn er 1 time mer enn nok, så jeg ville sjekket litt tidlig, kaken skal jo være saftig og litt rå i midten). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist. Kaka er fantastisk god!!! Den er nærmest rå i midten, og saftig.. Jeg liker den best varm, så pleier å ha den i mikroen før jeg spiser stykket. Så kunne varmet den i mikro eller ovn. Men den er god kald og da Her er en link til en annen tråd på kg om sjokoladekaker!!
Ciara Skrevet 14. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2006 Takk for bra svar! Den hørtes virkelig god ut Skal kaken ha noe fyll, er bare serveres slik den er?
iss Skrevet 14. mai 2006 #5 Skrevet 14. mai 2006 Jeg har bare servert den som den er! Den er en mørk og mektig sjokoladekake, så kanskje topping og sånn vil ødelegge kaka?? :klø: Fyll går nok ikke, for den er så saftig...
Arkana Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 Helt enig at Missisippi Mud Cake er kaken for denne anledningen. Nydelig er den!
Ciara Skrevet 14. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2006 Så bra! Da blir det den - takk alle sammen
Ciara Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 16. mai 2006 Kan jeg droppe kaffelikør? Har ikke det i skapet. I tillegg lurer jeg på om jeg kan erstatte en dyp 20 cm form med en vanlig springform (som vel er 24 cm?). Har noen anledning til å svare meg raskt? Skal straks på butikken
Arkana Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 Du kan godt droppe kaffelikør, og du kan bruke en større kakeform, men da må du forkorte steketiden og passe på slik at den ikke blir tørr.
Ciara Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #10 Skrevet 16. mai 2006 Takk! Jeg skal nok passe godt på, vil ikke at kaloribomben min skal bli mislykket
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #11 Skrevet 19. mai 2006 åMississippi Mud Cake 250 g smør 150 g mørk sjokolade 440 g sukker 2,5 dl varmt vann 80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao) 1 ss kaffepulver 260 g hvetemel ½ ts bakepulver 25 g kakao 2 egg Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (i min ovn er 1 time mer enn nok, så jeg ville sjekket litt tidlig, kaken skal jo være saftig og litt rå i midten). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist. Kaka er fantastisk god!!! Den er nærmest rå i midten, og saftig.. Jeg liker den best varm, så pleier å ha den i mikroen før jeg spiser stykket. Så kunne varmet den i mikro eller ovn. Men den er god kald og da Her er en link til en annen tråd på kg om sjokoladekaker!! ← Kan denne stå til dagen etter eller? Mannen har bursdag i morgen, og jeg tenkte kanskje å bake denne i dag...
iss Skrevet 19. mai 2006 #12 Skrevet 19. mai 2006 Ja jeg spiste av min i ett par dager etterpå, og var like god den! Tok den litt i mikroen da.. Tror det skal gå fint jeg...
iss Skrevet 19. mai 2006 #14 Skrevet 19. mai 2006 Å den er god!! Kanskje jeg må lage den i helga jeg og??? :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå