Gå til innhold

Dukkehus


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest tilletalle

Holder på å lage meg et dukkehus som jeg ser frem mange timer med kose arbeid. Er det noen som har tips om sider på internett eventuelt bøker som jeg kan benytte for å skaffe litt ideer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!!

Gå inn på www.dukkehus.no der kan jeg love deg at du blir inspirert!

Jeg holder nå på å lage dukkehus nr to, og jeg storkoser meg!!

Lager nå det huset du ser på siden "egen design" bare med en ekstra etg!

Lykke til med arbeidet - kan love deg masse kos!!

Klem charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!

Glemte å si at jeg har en diskusjon på dette temaet her på Hobby....let og du finner den sikkert!!

Klem igjen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tilletalle

Hei !

Takk for svar.

Holder på å bygge meg et hus selv. Tok målene med til maxbo for å kjøpe platene. Han som hjalp meg å finne materiale mente huset mitt var større enn hunde huset hans, så jeg lagte det litt mindre :=)

Hvor høy er hver etasje i ditt hus ? Høgden på hele mitt er 60 cm + 25 cm til loft. Det jeg lurer på er om jeg skal lage 3 etasjer à 20 cm, eller 2 etasjer à 25 cm + en lav kjeller.

Lager forøvrig et "dobbelt" hus, som skal settes sammen på midten.

Fant en side på nettet www.coco.cc Har du noen erfaring med denne. De hadde mange fine og forholdsvis billige møbler og byggevarer. Men problemet er at jeg ikke har fått kontakt med dem enda. Sidene er på svensk, dansk og engelsk, så det er ikke sikkert de sender til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Høyden på rommene bør være sånn ca 23-24 cm for å passe til disse møblene. Bredden sånn ca 40 cm.

Møblene som passer til er i skala 1:12.

Om du kontakter Tove på www.dukkehus.no så sender hun deg en katalog med masse lekre og ganske rimelige møbler i. Hun er veldig trivelig og hjelpsom og har en fantastisk butikk her i Bergen!

Selv skal jeg ned der og snope litt i morgen.

Synes dette er en kjempetrivelig hobby!

Og huset blir utrolig koselig med masse lamper som lyser inni!

Klems fra charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker faren min bygde meg det beste dukkehuset ever da jeg var 5. Er sannsynligvis den fineste gaven jeg noensinne har fått :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri laget dukkehus, men har sååå lyst!

Har alltid likt å drive på med minityrer og har laget masse møbler og ting selv. Men desverre rekker jeg aldri å komme igang med større prosjekter. Det blir med små tittekasser og bilder.

Har sett masse på slike dukkehussider og har så lyst til å lage et selv. Ettersom sambo er ganske så hendig av seg, så skal han jammen få lage et til meg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres så gøy ut å lage ulike ting til dukkehus.

Møbler, tekstiler, bilder.......

Finnes det en site som har tips, mønster o.l.

Hvor små er dukkene som passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Voksen dukkene som passer inn er ca 13-14 cm. Barna blir jo da tilsvarende mindre!!

Kan love deg at det er kjempegøy å sitte og putle med slikt. Jeg storkoser meg!

Og man kan jo få alt mellom himmel og jord i bitteliten utførelse.

Noe av det fineste jeg har er et par bittesmå babysokker som er heklet - utrolig at det går an!!

Klems Charmina :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tilletalle

Hei Charmina !

Du som tydeligvis har en del erfaring med dukkehus, jeg får spørre deg. Du skrev tidligere at høyden bør være ca 23-24 cm. Men ; blir det FOR lavt med 20 cm ? Huset mitt er 60 cm, så jeg må velge om jeg skal dele huset i 3 etasjer eller 2 med en lav kjeller under. bredden på huset er 50 cm. Jeg kan vel likevel lage 2 rom i en etasje ?

I et vanlig hus er jo veggene 2.40 høye. Med målestokk 1:12 vil jo det tilsvare 20 cm ! Men nå har ikke jeg sett disse møblene enda, så det blir litt vanskelig å vurdere. Har bedt om katalog fra dukkehus.no

Ha det fint så lenge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann igjen :lol:

Det vil nok være finest med 24 cm høye rom, men du kan jo bare prøve deg litt fram og se. jeg har to etasjer pluss loft.......og på loftet er bakveggene bare 14,5 cm,men der er det jo skråtak!

Jeg har make hus til det ferdigmøblerte du kan se inne på sidene til www.dukkehus.no bare med en ekstra full etg.

Har akkurat tapetsert ferdig veggene,og skal nå montere det sammen. Så blir det gulvlegging og fliser. Også skal strømmen inn!!

Koser meg!!!

Klem Charmina!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...