Gå til innhold

Hvilket treningsopplegg er best for meg?


Netten

Anbefalte innlegg

Målet mitt er å få en strammere kropp og å gå ned et par kg. Har to ulike program jeg kan bruke, og pga. eksamener og gårlig tid til trening, lurer jeg på hvilke av disse to som er best ifht den tiden jeg har til trening (2-3 ganger i uken, helst 3):

Alt. A - Parkombinasjon på tid (12 min. per par):

PAR 1: Vekselvis knebøy og pushups, 12 rep. på hver

PAR 2: Vekselvis Utfall og rygghev, 12 rep. på hver

PAR 3: Vekselvis ryggdrag i dør og situps, 12 rep på rygghev og 3x15 rep. på situps

Alt. B - Overkropp og underkropp annenhver gang jeg trener (alltid mage):

Overkropp+mage:

Pushdrag, 3x10 rep. (5 på hver arm)

Vekselvis pushups og ryggdrag i dør, 3x10 rep. på hver

Situps, 3x45 rep.

Underkropp+mage:

Knebøy på ett ben, 5x10 rep. (5 på hvert ben)

Vekselvis utfall og rygghev, 3x30 rep. på hver

Korte situps med vridning, 3x15 rep.

Hvis jeg hadde hatt mulighet til å trene annenhver dag, hadde nok alt. B vært best, men lurer på om det blir litt ineffektivt siden det går så lang tid mellom hver gang jeg får trent overkropp, og samme med underkropp...

Setter pris på tips og meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm... - var kanskje litt innviklet å sette seg inn i hele treningsopplegget mitt, så jeg spør på en annen måte: Hvis jeg kun har tid til å trene styrke 2-3 g. i uken, børe jeg trene hele kroppen da, eller overkropp og underkropp for seg? Altså:

Alt. 1: Hele kroppen i en økt på 40 min.

Alt 2: Overkropp og mage (25 min.) ene dagen og underkropp og mage (35 min.) andre dagen osv. annenhver gang jeg trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo

Jeg ville trent hele kroppen om jeg hadde trening to dager i uka, og trent i 3-splitt hvis jeg trente 3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent hele kroppen om jeg hadde trening to dager i uka, og trent i 3-splitt hvis jeg trente 3 ganger i uka.

Hva er 3-splitt...? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Hva er 3-splitt...?  :sjenert:

Det er rett og slett at du deler opp kroppens muskelgrupper i tre deler, og trener hver del en gang i uka.

Eksempel:

Mandag: Bryst, skuldre og triceps

Onsdag: Bein

Fredag: Rygg og biceps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Camillo.

Men hvis du er nybegynner får du nok best utbytte av å trene hele kroppen hver gang hvis du trener 2 ganer i uken.

Trener du 3 ganger bør du ta bein 2 ganger i uken, f.eks. mandag og fredag. Da vil du få best effekt siden du får kjørt de store muskelgruppene 2 ganger i uken.

Ellers så funker ikke styrketrening alene for å gå ned i vekt sånn umiddelbart. Styrketrening bidrar til å stramme opp og øke muskelmassen slik at du blir mindre i omkrets og etterhvert får høyere forbrenning. For effektiv vektnedgang må du legge inn en del kondisjonstrening i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers så funker ikke styrketrening alene for å gå ned i vekt sånn umiddelbart. Styrketrening bidrar til å stramme opp og øke muskelmassen slik at du blir mindre i omkrets og etterhvert får høyere forbrenning. For effektiv vektnedgang må du legge inn en del kondisjonstrening i tillegg.

Jeg trener kondisjon ca. 3 ganger i uken. Dans 1 g. i uken og rask gåtur/jogging 2 g. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...