Gå til innhold

Reise rundt i Italia

Fremhevede innlegg

Gjest Solsikke
Skrevet (endret)

Vi skal reise rundt i Italia i 2 uker i sommer, og har bestilt flybillett t/r Milano.

Vi har tenkt å reise rundt med tog, og hadde egentlig tenkt å kjøpe interrail billett, men ser nå at det finnes noe som heter Trenitalia flexipass, med varighet fra 4-12 dager. Noen som har brukt dette og vet hvordan det fungerer? Må man betale noe ekstra i tillegg til dette?

Vi har ikke planlagt så mye enda, men vil ihvertfall se Toscana (Firenze, Lucca, Pisa, San Gimignano, Montpulciano), Roma, Montcassino, og Venezia.

Er det noen som har erfaringer fra å reise i Italia, gode råd og tips? Trenger også tips til billige overnattingsteder (vandrerhjem etc).

Endret av Nevdulinien
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært på interrail i Italia, men har kjørt en del tog i den nordlige delen likevel :) Det er gode togforbindelser mellom Firenze, Lucca, Pisa, Venezia og Roma i alle fall. Jeg tror ikke det går tog til San Gimignano, og er litt usikker på om det går til Montepulciano.

Det som kan være greit å huske på er at togene slutter å gå forholdsvis tidlig på kvelden. Eksempelvis kan det være vanskelig å komme seg fra Milano etter klokken 9 om kvelden, litt avhengig av hvor du skal selvfølgelig.

Du kan i alle fall bare glede deg. Spesielt Toscana synes jeg er nydelig.

Gjest Solsikke
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Har skrevet om innlegget mitt litt nå, etter at jeg fant ut at det finnes et flexipass som ser ut til være en god del billigere enn interrail billett - har du brukt dette kanskje, eller har du bare kjøpt enkeltbilletter når du har reist?

Toscana ser utrolig vakkert ut, har du tips til steder vi bør ser der bortsett fra de jeg har nevnt?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har reist rundt i Italia med tog. Prisen på å reise med lokaltogene er latterlig liten iforhold til de fine togene. Tror det var snakk om å betale 1/ 3 av prisen jeg. Så det kommer litt an på hvor mye dere har tenkt til å reise rundt?

Skrevet

Jeg har bare kjøpt enkeltbilletter når jeg har reist.

Kan anbefale en liten landsby ovenfor Firenze som heter Fiesole. Der har du kjempefin utsikt over Firenze. Går buss dit fra sentralstasjonen i Firenze.

Ellers er det en vingård utenfor San Gimignano som heter Fattoria San Donato som jeg syntes var veldig fin. Fikk servert deilig italiensk lunsj og Chianti. Der er det også muligheter for å overnatte uten at jeg vet prisen. Men det er jo selvfølgelig mange vingårder å velge mellom i området.

Du har sikkert hørt det før, men hvis du skal til Pisa, så ikke sett av mye tid til det. Bortsett fra det skjeve tårnet er det fint lite å se der.

Gjest Gjest
Skrevet

..men deilige strender ved Pisa Lido... *drømme drømme*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...