Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 For to uker siden lå jeg på sykehuset, og hadde veneflon i hånda. Det er fremdeles vondt nå to uker senere. Er det vanlig?
Arkana Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 Jeg har gjerne hatt vondt, og noen ganger også vært både rød og blå etter å ha hatt veneflon, men det har aldri vart mer enn et par dager. Kanskje du kan ta en telefon til legen din?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 Ikke så uvanlig å ha vondt noen dager etterpå nei. Men to uker va kanskje litt i lengste laget! Er jo langt ifra sikkert at det er noe galt likevel, men ta en telefon til legen din du! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 Hva kan det være? En betennelse da? Hørtes så skummelt ut, når dere sier at det er vanlig å ha vondt noen dager etterpå...men to uker er jo tydeligvis ganske lenge da.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 Kan tenkes at åra di er blitt litt betent ja - en veneflon er jo et fremmedlegeme, og alle fremmedlegemer kan forårsake betennelser i ulik grad og styrke. Men med tanke på at jeg ikke er lege og heller ikke har sett innstikkstedet blir jo dette bare spekulasjoner!! Det jeg kan si, er at jeg for min del ville ringt fastlegen min på mandag dersom det fremdeles er like vondt!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #7 Skrevet 13. mai 2006 da ringer jeg fastlegen på mandag om det ikke har gitt seg
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #8 Skrevet 13. mai 2006 Du får observere om hånden feks er blitt hoven,rød,varm etc?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #9 Skrevet 13. mai 2006 Du får observere om hånden feks er blitt hoven,rød,varm etc? ← Den er blitt rød akkurat der hvor veneflonen satt...Og akkurat i det området er det varmere enn ellers.
Arkana Skrevet 13. mai 2006 #11 Skrevet 13. mai 2006 Hva er veneflon? ← Det er en liten kanyle som settes inn i en blodåre slik at man kan tilføre medisiner, intravenøs næring o.l. uten å måtte stikke med en sprøyte for hver gang.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #12 Skrevet 13. mai 2006 Hva er veneflon? ← Da mitt barn på 8 år hadde vært igjennom 3 operasjoner så lærte h*n hva veneflon var. Å h*n fortalte villig vekk om sykehusopphold og veneflon, noe h*n (og mor) fant veldig fornøyelig når h*n skjønte at mange ikke visste hva det var Det var litt søtt da
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #13 Skrevet 13. mai 2006 Jeg har bare hatt vondt dersom den har sittet leeenge, men ikke mer enn en dag... De har til slutt satt venekateter eller hva det heter på meg; en sånn oppe ved skulderen
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #14 Skrevet 13. mai 2006 Det er en liten kanyle som settes inn i en blodåre slik at man kan tilføre medisiner, intravenøs næring o.l. uten å måtte stikke med en sprøyte for hver gang. ← Må bare opplyse om at en veneflon er et kateter - et perifert venekateter. Noen sier venekanyle, det er riktig, men kanylen tas ut etter at kateteret er på plass i åren. Har møtt mange pasienter som tror de går rundt med en nål inni hånda faktisk, og er veldig bekymret på grunn av det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #15 Skrevet 13. mai 2006 Må bare opplyse om at en veneflon er et kateter - et perifert venekateter. Noen sier venekanyle, det er riktig, men kanylen tas ut etter at kateteret er på plass i åren. Har møtt mange pasienter som tror de går rundt med en nål inni hånda faktisk, og er veldig bekymret på grunn av det. ← Du som tydeligvis jobber med dette...er det vanlig å ha vondt så lenge som to uker etter at den er tatt ut?
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #16 Skrevet 13. mai 2006 Du har mest sannsynlig fått en betennelse i åren som kalles flebitt, en veldig vanlig komplikasjon. 2 uker er lenge å ha vondt, men hvordan vondt har du? Dunker det hele tiden eller er det bare vondt når du tar på det? Er området som er rødt stort?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #17 Skrevet 13. mai 2006 Du har mest sannsynlig fått en betennelse i åren som kalles flebitt, en veldig vanlig komplikasjon. 2 uker er lenge å ha vondt, men hvordan vondt har du? Dunker det hele tiden eller er det bare vondt når du tar på det? Er området som er rødt stort? ← Det smertedunker innimellom, også er det vondt og ømt når jeg tar på det. Det er kun rødt der hvor veneflonen satt.
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #18 Skrevet 13. mai 2006 Det du kan gjøre, for enkelhets skyld, er å ringe avdelingen der du var innlagt å få råd av en sykepleier der, de har god erfaring med venefloner. Det kan du gjøre i morgen hvis det er en døgnavdeling. Et annet tips, forutsatt at du ikke har et sår og at innstikkstedet har grodd igjen, samt at du ikke har noen andre tegn på infeksjon som hevelse på innstikkstedet eller feber, er å bruke Ibux gel.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #19 Skrevet 13. mai 2006 Jeg fikk satt veneflon da jeg skulle ha lillemann. Først stakk de feil, så det var blod og drit overalt, i den hånda hadde jeg vondt i nesten fire uker etter fødselen. I den andre hånden, der de hadde greidd å sette den riktig, hadde jeg vondt i noen dager etter at vi kom hjem fra sykehuset husker jeg, så det var over en uke ihvertfall.....
Gjest Miloine Skrevet 13. mai 2006 #20 Skrevet 13. mai 2006 Den har nok i utgangspunktet blitt stukket feil, for det gjør virkelig vondt. Den ene søsteren min er sykepleier og under utdanningen hennes (mange år siden nå da) så øvde hun seg på venner og familie bla. meg. huff, hun stakk jo feil et par ganger (vi ler av det nå da) men jeg og de andre hadde ganske vondt lenge ettterpå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå