Gå til innhold

Hvordan er det å reise med FLY?

Fremhevede innlegg

Gjest landkrabben
Skrevet

Jeg er redd for å fly, men skal kanskje ut og fly likevel. Jeg er redd for å styrte, for at noen skal kapre flyet, eller en eller annen galning gå berserk med kniv eller øks og hva de nå bruker i disse tider....

Jeg er redd for å gå meg vill, for å ikke finne frem i tide, for å ikke ha kontrollen over bagasje og min egen sjebne.

Jeg må mellomlande i gardermoen, og så videre med nytt fly. sukk.

Kan noen fortelle meg hvordan det er å fly, og hvordan man finner frem der man skal?

Hva gjør jeg når jeg er på flyplasse, hvordan finner jeg rett sted?

Jeg skal også da ha med meg en valp på veien tilbake, får jeg luftet den? Hva om jeg plutselig ikke får ha den med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Skal du fly med dyr MÅ du si i fra i god tid på forhånd slik at flyselskapet vet om det. Muligens må du betale noe ekstra for å få ha med dyr og.

En liten hund får du kanskje ha i kabinen, en større hund må stå i lasterommet.

Skrevet

Er du redd, så er du redd - sånn er det bare. Sjansen for at et flyet nettopp du sitter i skal styrte er imidlertid langt mindre enn sjansen for at du blir "most" i en bilulykke. Fare for flykapring kan det naturligvis være, men både bagasje og passasjerer blir sjekket for "større metalldingser" før de slipper ombord i flyet så sjansen for det er også liten.

Når du er oppe i flyet er det omtrent som å sitte i en buss, litt trangt - men det går i allfall fortere enn med buss..... Er det fint vær så tenker du nesten ikke over at du er så høyt oppe. Du kan komme ut for turbulens, -dvs. at flyet "faller" noen meter. Dette vil flygerne som oftest opplyse om i forkant hvis det er fare for at det skal skje. Det kan være ubehagelig men er vanligvis ikke farlig. Flyet er konstruert for å tåle det, og flygerne er trent til å takle det.

Når du er framme på flyplassen så er det stort sett bare å følge dine medpassasjerer til transitthallen. På Gardermoen skal du finne et skilt der det står "Transit" eller noe sånt. Der går du ned en trapp og kommer direkte ned i avgangshallen igjen. På reisedokumentene står flightnummeret ditt, f.eks "SK234" hvis du reiser med SAS-Braathens. Nede i avgangshaller er det skjermer der det står hvilken "gate" flyet ditt skal gå fra. Over hver "gate" står nummeret på et stort skilt og over "gaten" henger en TV skjerm som opplyser om flightnr., bestemmelsessted og avgangstid, så da kan du sjekke om du er på rett sted. Er du i tvil så finner du en skranke og spør.

Skulle det oppstå forsinkelser underveis (det skjer jo) så iler du til nærmeste Serviceskranke dersom du ikke rekker det neste flyet. Da vil de hjelpe deg videre.

Vil anbefale deg å være ute i litt god tid før du reiser sånn at du blir litt kjent med systemene. Hvis du skal ha med deg en hund på tilbaketuren så ville jeg ringt flyselskapet eller flyplassen du skal reise fra og spurt litt om reglene. Jeg tror det er en eller annen begrensning på hvor store hunder de kan ha i kabinen og at de ikke kan ha flere samtidig. Hunden må antakelig også være i reisebur underveis.

Lykke til med turen. Det går nok helt sikkert bra.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hunder som skal med på flyreise, må godkjennes god tid i forveien, dvs når du bestiller billett. Er valpen liten nok, kan du få ha den med inn i flyet, ellers må den ligge i lasterommet - og da trenger du skikkelig flybur til den.

Gardermoen er en enkel og oversiktlig flyplass. Det er lett å finne frem, stedet er ikke svært og det er nok av folk rundt som kan peke deg i riktig retning. Du trenger ikke stresse og frykte for at du skal gå deg vill. :)

Skal du fly innenlands? Da kan du videresende bagasjen helt frem, så slipper du å bale med innsjekking når du mellomlander. Det er litt annerledes når du flyer mellom land, pga tollen, og da må du bære bagasjen gjennom tollen og sende den videre igjen.

De gjennomlyser bagasjen og du må gjennom metalldetektor for å komme inn på avreisedelen. Jeg har blitt fratatt en saks jeg var dum nok til å pakke ned å håndbagasjen, så du trenger ikke frykte kapring så voldsomt heller. Mindre flyplasser har hatt dårligere rutiner på sikkerhetssjekk, men det tror jeg er bedret de siste årene.

På selve flyturen kan du nok oppleve turbulens, dva at flyet rister eller kanskje faller litt i en luftlomme. Det kan gi et lite sug i magen, men er helt ufarlig. Det beste rådet er egentlig å forsøke å sove. Da slipper du å sitte og lytte etter alle mulige lyder - og på et fly kan de være mange!

Lykke til.

Gjest gjest 0
Skrevet (endret)
Skal du fly med dyr MÅ du si i fra i god tid på forhånd slik at flyselskapet vet om det. Muligens må du betale noe ekstra for å få ha med dyr og.

En liten hund får du kanskje ha i kabinen, en større hund må stå i lasterommet.

Jeg tror alle dyr må i lasterommet pga allergi blant andre passasjerer.

Jeg vil bare si at jeg elsker å fly! Det er en egen rolig og behagelig atmosfære inne i flyet. Suset lager en egen verden der oppe, og jeg elsker å titte ned på jorden. Om natten ser man lysene, og man ser bilene som kjører på bakken. Fantastisk!

Hvis du gir beskjed til flyvertinnen om at du er redd vil de mest sannsynlig se litt ekstra etter deg. Dette er de vant til!

Sett deg tilbake og slapp av og nyt turen!! :)

Endret av Vampyra
Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg tror alle dyr må i lasterommet pga allergi blant andre passasjerer.

Det stemmer ikke. På SAS står det for eksempel:

Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabinen, andre dyr skal plasseres i lasterommet.

Jeg tror det er slik at som hundeeier, allergiker, vegetarianer etc. må du gi beskjed når du bestiller billetten, nettop for at de skal kunne ta hensyn om du har spesielle behov.

Gjest gjest 0
Skrevet
Det stemmer ikke. På SAS står det for eksempel:

Jeg tror det er slik at som hundeeier, allergiker, vegetarianer etc. må du gi beskjed når du bestiller billetten, nettop for at de skal kunne ta hensyn om du har spesielle behov.

Det var iallefall nytt for meg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er en liten valp, som kan bli med inn i kabinen. Men det koster nok noe ekstra ja.

sukk, hadde jeg bare ikke vært så redd for å rote meg bort, eller ramle ned .....

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har vært i over 20 land og aldri hatt noen problemer med å finne frem. Så lenge du kan litt engelsk og bruker sunn fornuft går det så fint atte. I værste fall kan du følge etter de andre (men vær obs på skilter!).

Sannsynligheten for at flyet skal falle ned er svært liten! Faktisk så er du mye tryggere i luften under avgang og landing! Men det er svær svært sjeldent at noe går så galt at flyet faller ned.

Kanskje du kan få deg noen beroligende piller før du drar? bare pass på at du har kontroll hvis du reiser alene...

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan det er? du får prøve da vet du, så finner du ut av det. :)

Skrevet

Jeg har også hatt en del flyskrekk, men det har gitt seg i det siste. Det kommer vel av at jeg har fløyet mye, og opplevd at det har gått kjempefint hver gang. Hvis det er trøst, så er det svært mange som har flyskrekk, garantert mange som sitter på samme fly som deg også. Så selv om du føler deg ensom og redd, så du overhodet ikke alene. Jeg vil anbefale at du søker på nettet og leser om flysikkerhet, det er veldig betryggende. Hvis du f.eks. går på www.sasbraathens.no, vil du finne statistikker på flyulykker, og de viser hvor utrolig liten sjansen er for at det skal skje noe med flyet. Til sist hjelper det å fokusere på hvordan du tenker. Siden det er mye tryggere å fly enn å gjøre de fleste andre ting vi gjør i hverdagen, har jeg forestilt meg at jeg sitter beskyttet i et fly og at jeg er kjempetrygg. Og kommer det en lyd eller noe som gjør at du blir redd, prøv å si til deg selv at du synes det er ubehagelig, men at det ikke betyr at det er fare på ferde i det hele tatt. Beroligende midler eller alkohol ville jeg holdt meg unna om mulig, det hjelper ikke dersom du har lyst til å bli kvitt flyskrekken.

Lykke til! :)

Gjest Gjest
Skrevet

God tiud er bra å ha, også mellom flybytter. Lurer du på noe, så kan du spørre omtrent hvem som helst. Du er ikke den første!

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

PILLER!!! Anti-angst piller/hypnotika er supert. Evt. Allergimedisin fra første generasjon som gjør deg søvning. (Polaramin?) Kjør på med Valium, enkelt og greit.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har selv litt flyskrekk og vet godt hvordan du har det.

Det jeg selv ble veldig redd for når jeg begynte å fly var alle lydene og forandringene i motor lyden. Når du tar av bråker det en del, når du da kommer opp i luften og flyr rett frem, så vil lyden av motoren bli roligere. Jeg ble veldig redd første gangen, for jeg trodde det var noe galt med motoren. Men det er helt vanlig. Det vil og være lyder når de tar ut og inn landingshjulene. (Flyr du med propellfly vil du merke veldig godt når propellene går roligere, men dette er helt vanlig)

Jeg finner ganske god ro i å se på flyvertinnnen. Disse flyr jo mange ganger daglig, og ser ikke de bekymret ut, så ser jeg ingen grunn til å være det selv heller... (hvis det er litt turbulens eller noe)

Det er veldig sikkert å fly med tanke på ulykker. Med tanke på folk som kan kapre flyet, så ser jeg ikke på dette som noe tema en gang. Hvor mange ganger hører du om dette? Det er tusen avganger med fly daglig...

Lykke til! Det går helt fint! Ta med deg noe å lese i og fokuser på dette isteden for turen :)

Skrevet

kan iallefall berolige deg når det gjelder gardermoen. svært oversiktelig og greit, og du kan alltids spørre noen som helt sikkert vil hjelpe deg. tok selv fly alene til Roma da jeg var 14, og var veldig redd for at jeg skulle gå på feil fly når jeg mellomlanda på gardermoen. men det gikk aldeles kjempefint, og det kommer det helt sikkert til å gjøre for deg og(:

og sånn ellers, fly styrter ikke nå til dags :)

lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skulle reise mutters alene til London for to år siden, og selv om jeg har vært masse ute og reist har jeg aldri vært alene, så jeg følte meg ganske som deg!

Så var det en dag før avreise at jeg hørte på "Marte" på p3, så sendte jeg inn melding og sa jeg var så redd for å rote meg bort og sånne ting du nevner, og rådet jeg fikk på lufta var å bare si til første og beste at Hei, jeg er mongo, kan du hjelpe meg dit jeg skal? -Og for å være ærlig er det et av de beste rådene jeg har fått!! Faktisk! Fra å være pissredd kunne jeg nå se på det humoristisk, og det ER faktisk ikke værre enn å bare legge seg litt flat og spørre noen. ;)

Tenk så utrolig kult du må føle det når du kommer frem, da! I did it! :)

Men jeg legger ikke skjul på at det er bittelitt skummelt, men med de rette forhåndsreglene og litt forberedelser klarer du deg veldig fint. Tenk bare på alle de andre på flyplassen som også reiser for første gang!

Og, dersom du har flyskrekk kan jeg anbefale deg å prate med de som jobber på gaten (altså, der du gir fra deg billetten og stiger på flyet) at du har litt flyskrekk, og da følger de deg faktisk inn før alle de andre, og du kan sette deg først og bli litt beroliget før reisen. Dette er helt vanlig, jeg jobbet en sommer på gardermoen, og dette var aldri noe problem. (Og det er heller ikke noe som folk rundt deg glaner for heller :P )

Mange utenlandske flyplasser er veldig store og noe uoversiktlige å finne frem på, men gardermoen er veldig enkel. Hvis du ser den ovenfra så er den rektangulær, og du går gjennom passkontrollen på midten, og du går til høyre om du skal reise til utlandet, og til venstre om du skal fly innlands.

Du, det er går bra det her skjønner du.

God tur!

-Lluvy

Skrevet
rådet jeg fikk på lufta var å bare si til første og beste at Hei, jeg er mongo, kan du hjelpe meg dit jeg skal? -Og for å være ærlig er det et av de beste rådene jeg har fått!! Faktisk! Fra å være pissredd kunne jeg nå se på det humoristisk, og det ER faktisk ikke værre enn å bare legge seg litt flat og spørre noen. ;)

Veldig bra sagt, det var noe av det første jeg lærte da jeg begynte å reise mye. Man kan ikke ha oversikt over alt eller forstå alt, noen ganger må man bare spørre. Som oftest får man kjempebra hjelp også :)

Skrevet

Når jeg er ute og fly tenker jeg: flykapteinen har også familie som han vil hjem til, og derfor vil han gjøre alt for at vi lander trygt. :)

Du kan gjerne si i fra til flyvertinnene når du går ombord at du er litt redd.

Ang. turbulens (ristninger), så er det ikke verre enn på et tog.

Å gå deg vill trenger du ikke å være redd for. :) På en flyplass er der alltid mange mennesker som du kan spørre om veien hvis du går deg bort eller ikke finner frem.

Så lenge du har pakket din egen bagasje, og ikke lar den stå uten at du ser den, så har du kontroll over den. Ingenting skjer med den når du har sjekket den inn.

Hunder opp til 8 kg kan du ha med inn i kabinen.

Det har blitt mye mer vanlig å ha med hund inn i flyet nå enn før, så det skal gå fint.

God tur!

Skrevet

Dumt, off topic-spørsmål: Er det sikkert valpen klarer å holde seg hvis den må på do? Litt kjipt å være på et fly da :sjenert:

Skrevet

Man må ha dyr, valp eller voksen hund eller katt, i bag/bur, og får ikke ta den opp, i tilfelle uhell...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...