Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Lurer på dette med passiv røyking i svangerskapet.

At det er skadelig å røyke selv vet man jo, og at man heller ikke bør utsette seg selv for passiv røyking har jeg også blitt fortalt.

Men er denne passive røykinga skadelig for fosteret??

Kan jeg bli med samboeren min på fest i løpet av svangerskapet visst andre rundt meg sitter å røyker??

pga røykeloven er det jo ikke noe problem på kafeer, eller utesteder lengre. Men det er da fortsatt folk som røyker hjemme på fester hos verandre, og det er ikke alle som stumper den, selv om ei gravid kommer med på festen liksom....

Mye snakk her, men det jeg da lurer på er kan jeg ta en fest ellere to i løpet av svangerskapet der eg nlir utsatt for passiv røyking, uten at det vil få noe konsekvenser for fosteret??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er skadelig for fosteret, så den sjansen ville jeg ikke tatt. Da jeg var gravid, droppet jeg fester og andre steder der jeg visste at folk røykte.

Gjest gjest1
Skrevet

Nå svarer jeg litt utenom tema. Men en venninne av meg ble gravid med sin samboe og han fortsatte å røyke hasj. Hun fortalte til legen at hun hadde røyka pga at hun var bekymret for at fosteret skulle bli påvirket.

Etter det måtte hun levere inn urinprøver, og den slo negativt ut etter en fest hjemme hos dem der alle hadde røyket bortsett fra henne.

Den slo positivt ut, og hun ble tvunget til å levere urinprøver i par år.

Jeg har ingen mening om det skader fosteret men jeg ville latt være å røyke. Det er lett for meg å si, jeg røyka når jeg var gravid, men det var ikke hasj, og jeg røyka kun 2 sig. per dag.

Jeg hadde sikkert /kanskje klart å slutte, men det var så mye feid mellom meg og pappaen at jeg nesten gikk i veggen.

Det gikk bra likevel.

Om jeg hadde hatt et rolig samliv med en mann, så ville jeg kuttet røyken. Men det samlivet jeg hadde var umodent og vi var unge.

Jeg røyka aldri inne når barnet kom, dvs. jeg satt under kjøkkenvifta på vinteren. Jeg er i mot passiv røking.

Si i fra. Når de kunne påvise hasj hos min venninne i blodet, så kan de påvise nikotin i blodet ditt.

Gjest Gjest_*Just-Me*_*
Skrevet

jeg har aldri røkt selv....

men min samboer gjør det. han har ikke sluttet selv om jeg er gravid, men han røyker ikke inne, eller når han er sammens med meg. Men jeg har ikke så lysst til å sitte inne i 9mnd uten å kunne bli med min samboer på fest, og da vet jeg det vil røykes der... men det er vel bare en av tingene man må ta med seg som gravid, at da mister man de festlighetene.

Skrevet

Men røykes det på alle rom? Når vi er på fest pleier de som røyker gå på verandaen eller holde seg til ett rom, feks kjøkkenet.

Ihvertfall er det sånn hos de jeg omgås, jeg er fremdeles med på fest, selv om jeg ikke drikker eller røyker.

Gjest Piper
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke tenke meg at det skader barnet, om du er passiv røyker en til to ganger i løpet av hele graviditeten. Tenk hvor mange barn som ville vært skadet da, som har mødre som røykte under hele svangerskapet.

Jeg personlig syns enkelte gravide er hysteriske med tanke på hva de kan og ikke kan gjøre, men sunn fornuft er nok det beste. Og som sagt, tviler jeg på at barnet blir skadet av så lite. Så gå ut og kos deg, og tenk på at barnet har en fornuftig mamma, som ikke har blitt helt hysterisk. ;)

Gjest Innlegget er lagt til I dag, 13:28

Røyk kan være skadelig for barnet, for det er da virkelig mange som har lagt inne i magen til en mor som røykte, og de er friske og krye. Men det kan være skadelig, men jeg tviler på det i dette tilfellet.

Endret av Piper
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du klarer deg uten de festene hvis det betyr at det minsker faren for at barnet ditt skal få problemer senere. Det valget er en no-brainer :)

Gjest Gjest_*Just-Me*_*
Skrevet

Det er jo ikke snakk om feste hver helg osv. Sånn er jeg ikke. Men selv om jeg er gravid vil jeg ikke bli helt usosial heller.... Så jeg kommer nok til å være med på en fest eller to i løpet av svangerskapet der hvor de mest sannsynligvis røyker. Men nå når sommeren nærmer seg, er man mest ute, og da trenger jeg jo ikke å sitte rett oppi en person som røyker.

Er enig med piper at dette gravid hysteriet blir for mye.

Gjest Piper
Skrevet
Du klarer deg uten de festene hvis det betyr at det minsker faren for at barnet ditt skal få problemer senere. Det valget er en no-brainer :)

Det er jo ikke snakk om at hun skal feste, men være med på fest der de røyker. Er man blitt så hysteriske, at man helst bør bure seg inne under graviditeten?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Det er jo ikke snakk om at hun skal feste, men være med på fest der de røyker. Er man blitt så hysteriske, at man helst bør bure seg inne under graviditeten?

Klarer å være sosial selv om jeg ikke er på fest også, jeg ;)

For meg så er det snakk om prioritering. Feste kan jeg gjøre senere.

Gjest Gjest_*Just-Me*_*
Skrevet

Enig med deg Piper.... man kan ikke bli helt hysterisk.....

Ikke drikker jeg og ikke røyker jeg. Spiser sundt og trener. Forbereder meg til å bli mamma, og har tenkt å leve et sundt svangerskap. Så en fest el to blir jeg med på, og skal kose meg!! Det er da mye annet farlig i luften, som man får i seg hele tiden....

Gjest Gjest_*Just-Me*_*
Skrevet

Beklager Bjørnsdatter, men jeg føler jeg blir provosert nå.....

du får det til å høres ut som om jeg var den fest rypa som røyker og drikker..... det er jeg ikke....

Hva er galt i å være med på fest eller dra ut på byen med venner for å danse selv om man er gravid???? Trenger ikke bli utsatt for røyking vet du......

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg mener slett ikke å framstille deg sånn, jeg tenker bare med meg selv, jeg.

Beklager det :)

Jeg bare skjønner ikke hvorfor man på død og liv MÅ på fest hvor man utsettes for røyking i akkurat de få mnd i livet man faktisk bærer et barn i magen. Koster i hvert fall ikke meg en kalori å stå over de festene.

Men du må selvsagt vurdere selv, jeg har ingenting med hva du velger.

Gjest Chiquita i.i
Skrevet
Jeg bare skjønner ikke hvorfor man på død og liv MÅ på fest hvor man utsettes for røyking i akkurat de få mnd i livet man faktisk bærer et barn i magen.

Hvordan vil du se på det dersom det var et besøk hjemme hos stor-røykende besteforeldre? Kan man ikke besøke disse heller?

Til hovedinnlegger:

Dra på fest og kos deg!

Blir man overhysterisk får man for mange bekymringer, både før og etter svangerskapet.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hvordan vil du se på det dersom det var et besøk hjemme hos stor-røykende besteforeldre? Kan man ikke besøke disse heller?

De viste nok hensyn til å gå ut og røyke. Alle sammen. Uten at jeg spurte en gang.

Gjest Piper
Skrevet
De viste nok hensyn til å gå ut og røyke. Alle sammen. Uten at jeg spurte en gang.

Men om de nå ikke hadde tatt hensyn, hadde du valgt å ikke besøke de da?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet (endret)
Men om de nå ikke hadde tatt hensyn, hadde du valgt å ikke besøke de da?

Ja. Da kunne de kommet på besøk til oss, her er det røykeforbud inne. Så kunne de gått ut og røyka her.

Hadde de ikke klart det, så kan de holde seg hjemme.

Endret av Bjørnsdatter
Gjest Piper
Skrevet (endret)
Ja. Da kunne de kommet på besøk til oss, her er det røykeforbud inne. Så kunne de gått ut og røyka her.

Hadde de ikke klart det, så kan de holde seg hjemme.

Da har det ikke med festing å gjøre, men det at folk røyker. Så å da si at du klarer å være sosial selv om du ikke fester, og at det er snakk om prioritereing blir for dumt. For det er rett og slett røyking du holder deg unna.

Derfor ville du kanskje rådet trådstartet til å gå på fest, om folkene røykte ute?

uansett så syns jeg det blir hysterisk, så lenge det bare er snakk om noen få ganger i løpet av hele graviditeten. Husk at eksosen du puster inn, kan skade fosteret også. Kanskje vi alle burde slutte å puste, under graviditeten :ironi:

Endret av Piper
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Da har det ikke med festing å gjøre, men det at folk røyker. Så å da si at du klarer å være sosial selv om du ikke fester, og at det er snakk om prioritereing blir for dumt. For det er rett og slett røyking du holder deg unna.

Derfor ville du kanskje rådet trådstartet til å gå på fest, om folkene røykte ute?

uansett så syns jeg det blir hysterisk, så lenge det bare er snakk om noen få ganger i løpet av hele graviditeten. Husk at eksosen du puster inn, kan skade fosteret også. Kanskje vi alle burde slutte å puste, under graviditeten  :ironi:

Er det ikke passiv røyking vi diskuterer da? Ikke festing som sådan? TS sier at på festen røykes det, og hun vil bli utsatt for røyk hvis hun drar. Jeg sier at jeg ville klart meg uten den festen, i hvert fall mens jeg er gravid. Forutsetningen er fortsatt at det røykes og hun blir utsatt for røyken. Jeg har aldri verken sagt eller ment noe annet.

Du og TS spilte sosial-kortet, kan jo ikke bure seg inne osv. Jeg svarte fortsatt ut fra at det ble røyket på festen. Og jeg kan være sosial uten å dra på fest hvor det røykes. Det er i høyeste grad et spørsmål om prioritering.

Vi (eller ihvert fall jeg) har KUN diskutert om det er tilrådelig å gå på fest der det røykes. Les gjerne overskriften på tråden en gang til.

Er det en røykfri fest, så har jeg ingen reservasjoner - så sant TS holder seg edru ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg kan ikke tenke meg at det skader barnet, om du er passiv røyker en til to ganger i løpet av hele graviditeten. Tenk hvor mange barn som ville vært skadet da, som har mødre som røykte under hele svangerskapet.

Jeg personlig syns enkelte gravide er hysteriske med tanke på hva de kan og ikke kan gjøre, men sunn fornuft er nok det beste.  Og som sagt, tviler jeg på at barnet blir skadet av så lite. Så gå ut og kos deg, og tenk på at barnet har en fornuftig mamma, som ikke har blitt helt hysterisk.  ;)

Gjest Innlegget er lagt til I dag, 13:28 

Røyk kan være skadelig for barnet, for det er da virkelig mange som har lagt inne i magen til en mor som røykte, og de er friske og krye. Men det kan være skadelig, men jeg tviler på det i dette tilfellet.

:Nikke::klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...