Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 jeg bare lurer på hva dere syntes om at 8 åringer har mobiltelefon - er det ok eller for tidlig?? (vanlig abonement, ringer selv ut). håper på svar!!!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 gjest1 her, jeg er enig ser du, men så lurte jeg på om det var meg som var gammeldags... flere meninger om dette temaet?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 Alt for tidlig etter min mening!!! Om h*n har behov for å telefon iblandt, så får h*n heller låne en av foreldrenes akkurat den dagen. Jeg hadde ikke egen telefon før jeg var 18!!!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 gjest1 her; godt å høre det ikke er meg som er gammeldags da
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #7 Skrevet 13. mai 2006 Min sønn fikk mob da han var 8år, men den ble ikke brukt, så det er nok litt tidlig. Grunnen til at han fikk så tidlig er fordi han bor hos pappaen, og at han skulle kunne kontakte meg ved behov. (Fikk svært sjelden lov av pappaen å ringe meg vist han følte for det.) Han vil nå få mob da han skal begynne å reise alene fra Stavanger til Haugesund. Dette for at både han og vi foreldre føler det som en ekstra trygghet at vi kan holde kontakten med han under reisen. Han er nå 10år, og er nå mer klar for mob.tlf. Det blir kontant tlf han får, men jeg og pappaen vil ha kontrollen på den, slik at han ikke bruker opp alle pengene på engang.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #8 Skrevet 13. mai 2006 gjest1; det hørtes logisk ut siden han skal på lengre turer alene. og kontantkort må iallefall være det lureste. dette er vel egentlig være en av de få grunnene til at mobil er ok i så ung alder...
afr0dite Skrevet 13. mai 2006 #9 Skrevet 13. mai 2006 Med mindre det er grunner som den ene gjesten her forklarte, synes -jeg- det er ALT for tidlig! Og gjør man det likevel, så i det minste kontantkort! Men til trådstarter: dere må vurdere selv hva som føles riktig i deres situasjon
Gjest Embla s Skrevet 13. mai 2006 #10 Skrevet 13. mai 2006 Jeg syns som andre her at 8 år er aaaltfor tidlig! Skjønner godt at det kan være nyttig å sende med barn mobil i visse situasjoner, men de trenger da ikke disponere den i enhver anledning utenom.
Gjest Miloine Skrevet 13. mai 2006 #11 Skrevet 13. mai 2006 Jeg mener det er for tidlig at en åtteåring får disponere en mobiltelefon for å kunne ringe med. Når det er sagt, mener jeg at en åtteåring kan ha en mobiltelefon som har kontantkort, bare at det ikke har noen "kontanter" på kortet! (rart formulert) Det er dermed lett for foreldrene å få tak i barnet hvis det skulle være nødvendig, altså kun som en trygghet.
Gjest Kålungen Skrevet 13. mai 2006 #12 Skrevet 13. mai 2006 Min snart 8 åring har overtatt en av mine gamle mobiler, og den er liksom hans. Men han får ikke lov å ha den med seg rundt, kun hvis det er spesielle situasjoner hvor det er greit for oss å kunne få tak i han, det har vel skjedd en gang hittil tror jeg. Tlf har kontantkort, og jeg har lagret tlfnr til meg, pappan, farmora og tanta hans. Det den blir brukt til er å ta bilder her hjemme, og innimellom knote ned en melding til tante
Gjest Gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #13 Skrevet 13. mai 2006 Jeg var selv av den oppfatning at det var for tidlig med mobil før de var minst 11-12. Men nå har min datter en mobil, den er hennes, og hun er ikke fylt ti enda. Det er greit å ha, selv om den ikke er så mye i bruk. Hun har ikke helt interessen, men den er grei å ha om hun skal ut etter skoletid og før jeg kommer hjem om dagene, så kan jeg få tak i henne. Mange snakker om mobiler som om det skulle være barnas største ønske å bruke mobil kontinuerlig fra de er født. Det er ofte ikke slik. Blant min datters venninner bryr de seg ikke så mye med det.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #14 Skrevet 13. mai 2006 Min åtteåring har mobil. Den brukes svært sjelden, og ligger som oftest på rommet hans. Grunnen til at han fikk den var fordi jeg syns det var greit at han lærte seg å skrive sms, sånn i tilfelle liksom. Og så har jo alle de andre gutta i klassen mobil og har hatt det lenge...Men det er tidlig.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #15 Skrevet 13. mai 2006 gjest1; jeg mener som alle andre at det er altfor tidlig til en 8 åring, men det er ok i spesielle situasjoner (reiser etc). det er bare det at en 8 åring i min familie har fått det, med mulighet til å ringe hele tiden, og jeg har litt problemer med å forklare det til mine egne unger. men jeg ser jo her at jeg har et helt vanlig syn på saken!!! takker så mye for svar, som var slik jeg hadde håpet ;-)
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #16 Skrevet 13. mai 2006 Jeg hadde egentlig en avtale med mine barn om at de skulle få mobil når de begynte på ungdomskolen. Men etter fjorårets jul var min yngste (da 8) den eneste i klassen uten mobil. Jeg tok faktisk en ringerunde til andre foreldre for å få det bekreftet, det er ikke bestandig jeg stoler like mye på at "alle andre" har eller får lov til. Men jeg måtte bare kapitulere, alle ungene i klassen hadde og mye av avtalene gikk nettopp via SMS. Nå har begge (jentnene er 9 og snart 11) mobil med kontantkort. Og selv om jeg ikke er særlig begeistret for det , har det absolutt sin nytte. Men jeg synes fortsatt det er for tidlig........
Gjest Gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #17 Skrevet 13. mai 2006 Hvorfor er det egentlig for tidlig? Hva er egentlig problemet?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #18 Skrevet 13. mai 2006 violetta; barn skal være barn og ikke liksomvoksne. og det er dyrt med mobilringing, jeg ønsker at mine barn skal ha det om de "må" men ønsker å vente til de blir eldre enn 8.... jeg syntes også at kontantkort er ok dersom de kan kjøpe det selv, gjerne for penger de har "opptjent" ved å gjøre foreldrene huslige tjenester (andre enn de som er forventet av dem som familiemedlemmer). jeg har ikke noe for at unger skal få og få og få. hvordan skal man til slutt klare å tilfredsstille dem? det er dit vi har kommet nå i vårt eksempel. og det finner jeg svært problematisk i og med at ungen er bare 8. han har jo alt?!? utakknemlige blir de..... og det er å gjøre barn en bjørnetjeneste å gi dem alt de peker på, for hvordan skal de se på verden når de selv blir voksne da? så det så
Gjest Gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #19 Skrevet 13. mai 2006 Min datter er ikke en av dem som får og får. Hun har mobil, kontantkort og arvet telefon. Den fikk hun fordi hun hadde bruk for den. Ikke til kontakt med venninner, men kontakt med meg og faren. Fordi det var praktisk. Jeg tror vi voksne og ungdommer bruker telefon på en helt anne måte enn åtteåringer.
sEnsAtion Skrevet 13. mai 2006 #20 Skrevet 13. mai 2006 Hva er så _farlig_ med det? ”Hjelp! Verdens undergang står for dør!” Finn dere et bingolokale! Til trådstarter: Det er bare å snakke om regler for hvordan den skal brukes - også er det både kjekt og trygt å kunne nå en 8-åring når han/hun er ute og leker. Sikkert trygt for barnet også, å vite at han/henne kan nå mamma og pappa når en vil. Man slipper også å være avhengig av å spørre om å få låne tlf. Men tro nå ikke helt automatisk at jeg mener at en mobiltelefon skal erstatte sikkerhet! Den skal kun fungere som et teknologisk supplement til trygghet og kommunikasjon mellom foreldre og barn. Løp og kjøp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå