Monarda Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 Jeg kjøpte en Pecorino på Meny, og den var ramsalt, nærmest uspiselig. Har smakt det før, i utlandet, og da var den veldig god. Men det var ikke i Italia, så jeg er ikke sikker på hvordan originalen egentlig skal smake. Er den alltid ramsalt, eller har de laget en kjip variant for eksport til Norge?
Mandel Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 Nå er ikke jeg noen osteekspert, men den Pecorinoen jeg har smakt i Italia har ikke vært spesielt salt. Vet at de har flere forskjellige typer av osten, men det tror jeg mest går på forskjeller i hardhet.
Pusekatt Skrevet 14. mai 2006 #3 Skrevet 14. mai 2006 Jeg har aldri spist ramsalt pecorino, så da har du nok vært veldig uheldig! Spiste masse pecorino i Firenze for noen år siden, det var faktisk noe av det beste med hele ferien. Utrolig god ost!!!
Gjest dama i pecorino-ostebutikken Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 Pecorino er fellesbetegnelse på en mengde forskjellige oster. Eneste de har til felles er at de er laget på sauemelk, derav navnet (pecora betyr sau). En pecorino kan være myk og fersk nesten som en mozzarella, eller steinhard og meget vellagret. Og alle variantene i mellom. Du har nok kjøpt en Pecorino Romano. Den er salt, og brukes helst som en matlagingsost - f.eks. til å rive over pasta istedet for parmigiano reggiano eller grana padano. De fleste andre pecorinoer er "kose-spise-oster", og nytes best med et godt glass vin evt. søtt tilbehør som pærer, honning og marmelader. Men selv i velrennomerte norske matmagasiner og tilsvarende på nettet ser man ofte at pecorino blir beskrevet som om det kun finnes en eneste type, dvs. den pecorinoen du kjøpte på super'n.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå