Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg lurer på om noen av dere kjenner/vet om noen som har fått dekket førerkort klasse C (lastebil-lappen) av aetat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lurer på om noen av dere kjenner/vet om noen som har fått dekket førerkort klasse C (lastebil-lappen) av aetat?

Det er det sikkert.

men mange yrkesskoler har halvårige kurs som er gratis...var iallefall inntil i fjor.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Det er det sikkert.

men mange yrkesskoler har halvårige kurs som er gratis...var iallefall inntil i fjor.

Går det som fulltids skolegang det da, eller? Hvor kan man få mere informasjon om det?

Gjest Gjest
Skrevet
Går det som fulltids skolegang det da, eller? Hvor kan man få mere informasjon om det?

Det er fulltids skolegang. Du får tatt lappen klasse C-D-CE+truck og kran. I tillegg får du all teorien du trenger for å avlegge fagprøve i yrkessjåførfaget etter tilstrekkelig praksis. Jeg trivdes knallgodt da jeg gikk på et slikt kurs.

De kursene finnes ved 5-6 videregående skoler spredt rundtom i landet.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Det er fulltids skolegang.

Ok, da blir det vankelig, iom at personen det gjelder ikke får støtte fra lånekassa. Men takk for tipset, skal uansett sjekke det opp. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er fulltids skolegang. Du får tatt lappen klasse C-D-CE+truck og kran. I tillegg får du all teorien du trenger for å avlegge fagprøve i yrkessjåførfaget etter tilstrekkelig praksis. Jeg trivdes knallgodt da jeg gikk på et slikt kurs.

De kursene finnes ved 5-6 videregående skoler spredt rundtom i landet.

Da jeg gikk var det flere som fikk dekket kurset av aetat.

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, da blir det vankelig, iom at personen det gjelder ikke får støtte fra lånekassa. Men takk for tipset, skal uansett sjekke det opp.  :)

Man får ikke noe fra lånekassa om skolen er helt gratis. Det er stor søknad.

Får du igjennom a-etat, så dekker de reise/opphold. Så er det langtur med trailer og da skal det også overnatting til.

En er faktisk garantert jobb etterpå

Skrevet

får du kurset igjennom aetat så får en også kurspenger/dagpenger samtidig.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Man får ikke noe fra lånekassa om skolen er helt gratis. Det er stor søknad.

Får du igjennom a-etat, så dekker de reise/opphold. Så er det langtur med trailer og da skal det også overnatting til.

En er faktisk garantert jobb etterpå

All utdanning i Norge er da gratis, Lånekassa er der for å dekke bo og leve-utgifter mens man studerer.

Og aetat setter seg likevel på bakbeina for å dekke slike ting, selv om man er garantert jobb etterpå, desverre.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg sjekka kl C med aetat, og de sier at man alltid kan søke, men veldig vanskelig å få det dekket, da budsjettet var tomt når jeg spurte (sjekka vel i mars)

Selv om man kan få kontrakt på jobb dersom man får kl C fra aetat er det vanskelig å få dette innvilget. Dette var i aetat Arna -Bergen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...