Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2006 #1 Skrevet 12. mai 2006 Naboen har kjøpt seg ny pc. Pga språkproblemer er det litt vanskelig å få riktig informasjon, men jeg tror det er en ferdig-pc. Men jeg vet ikke hvor den er kjøpt, eneste jeg får til svar når jeg spør, er at den er kjøpt i Trondheim. Pga at den har en norsk Windowsversjon, som de ikke skjønner stort av, vil de at jeg skal bytte til en engelsk variant. Det fulgte med en enkelt cd med maskinen, jeg antar at den inneholdt både OS og drivere, men da de ikke trodde at de hadde bruk for den har de kastet den i søpla . Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram her. Er det mulig å finne drivere på nettet? Er det mulig å finne ut hvilket hovedkort, grafikkort og evnt lydkort som sitter i maskinen uten å skru den opp? Kan jeg bruke driverne som jeg finner på nettsidene til produsentene dersom dette er en ferdig-pc fra f.eks Elkjøp (det står ingenting på pc'en om hvor den kommer fra)? Mener å ha hørt at noen forhandlere modifiserer f.eks hovedkort som de bruker i sine pc'er? Kan dette føre til at drivere som jeg finner på nett ikke kan brukes? Mange rare spørsmål her, men naboen er overbevist om at jeg skal klare å gjøre pc'en deres engelsk, og har lite forståelse for visse problemer som kan oppstå om man kaster drivere i søpla. Ganske morsomt egentlig, men jeg har jo lyst til å prøve å hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 De driverene du finner på hjemmesidene til produsenten, virkerr nok uansett. Komponentnavnene finner du under "device manager" Men vet ikke hva det heter på norsk da. Men er hvertfall under egenskaper på min datamaskin -> hardware. Så får du lete til du finner det som kan være riktig Der står det oppgitt komponenetene som er tilkoblet. (burde gjøre dette før du formaterer, da navnene på komponentene kanskje forsvinner med driverene). Om du ikke finner hva de heter, så tror jeg nok du må skru opp, og se hva som er der.
Cronos Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Der står det oppgitt komponenetene som er tilkoblet. (burde gjøre dette før du formaterer, da navnene på komponentene kanskje forsvinner med driverene). ← Veldig godt tips. Skriv ned alle detaljer på forhånd om driverne, og søk de opp på forhånd. Men det skal ikke være behov for å skru opp maskinen. For å finne detaljer om komponentene, kan du bruke (i prioritert rekkefølge): Unknown Device Identifier Everest Home SiSoft Sandra Uansett om dette er en standard pc eller ikke, så skal det være mulig å finne driverne på internett. Men den aller viktigste driveren du bør ha på plass er til nettverkskortet! (sånn at du kommer på nett for å lete opp resten).
Cronos Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Håper det løser seg. Hvis ikke får du spørre her igjen..
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 Jo, nå har jeg fikset pc'en. Eieren av pc'en ble litt fornærmet tror jeg, da jeg nevnte prisen for en engelsk Windowsversjon. Tror han mente at jeg prøvde å lure ham for penger eller noe, for han påsto at jeg kunne vel bare trykke på noen knapper og så ble pc'en engelsk . Endte opp med en engelsk piratkopi, og nå er drivere og alt på plass. Men vet neimen ikke om jeg gidder å fungere som it-support for dem lenger, for av en eller annen grunn, vet ikke om det skyldes språkproblemer eller kulturforskjeller eller hva, føles det som en veldig lite takknemlig jobb. Men uansett, takk for hjelpen
Cronos Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Bare hyggelig! Trist med de som ikke er takknemlige, og som, etter at du har strekt deg langt og vært veldig hjelpsom, bare forlanger mer, og ikke verdsetter hjelpen. Men bra jobbet!
*Anne* Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Huff, jeg skjønner godt hvordan det føles. Jeg har også en tendens til å være litt for snill, og hjelpe. Men det er ikke så enkelt når folk kommer med pc'er UTEN programvare, og forventer å få en "ny raskere og bedre pc med masse programvare". Vi har jo ikke annet enn vårt eget, og det koster jo penger, burde de vite da. Du får prøve å være forsiktig med å tilby, og si fra at for at du skal kunne hjelpe, må de skaffe programvare selv. Skriv en liste over hva som trengs, så blir det ikke ditt bryderi. Men jeg forstår at det er vanskelig å si nei når folk spør. Problemet er at når du først har gitt dem lillefingeren, tar de hele hånden.. du blir ikke kvitt problemet. For å sammenligne - en bekjent av meg skulle selge bilen sin, men jeg fikk ikke kjøpe den, han ville ikke ende med ekstrajobb etter salget. Han mekker selv, og er en slik som stiller opp. Så hvis jeg kjøpte bilen, og fikk problemer, følte han at han måtte hjelpe. Så det er synd at det skal være slik at noen utnytter den hånden en rekker ut. Lykke til i hvertfall, håper det ikke blir for mye mas fra den kanten. Jeg har noen ganger følelsen av at de tror vi er noen slags "tryllekunstnere" som kan ordne alt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå