Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #1 Skrevet 12. mai 2006 Jeg hadde med ungene på 8 og 4 på senteret og skulle kjøpe sko og penklær til 17. mai i dag. Dette er to unger som krangler ustanselig. Den minste elsker å erte den eldste, og den eldste leter etter ting å kjefte på den minste for... Man skulle tro krangling var det eneste de lever og ånder for. Vi har forsøkt det meste for å få dem til å fungere bedre sammen, men ingen ting nytter. Man blir så innmari sliten av å kjefte og megle og skille disse to ungene dag ut og dag inn! I dag fløt altså begeret fullstendig over for meg. Vi hadde på forhånd avtalt hvordan de skulle oppføre seg inne i butikkene, men det første som skjer er at den minste begynner å klå på absolutt alt. Og den eldste (som innimellom tror hun er moren hans), begynner å kjefte, selv om jeg allerede har snakket til ham. (Dette er noe vi sliter med, og vi har snakket mye med henne om at det er vi voksne som oppdrar, ikke hun.) Da vi endelig hadde funnet klær til den eldste, og sto og lette etter skjorte til den minste, sto han og tygde på en prislapp han hadde funnet på gulvet. Sånt bryr ikke jeg meg noe om, så jeg lot ham få ha lappen. Men den eldste måtte selvføgelig irettesette igjen... Når han ikke ville gi fra seg lappen, rev hun den fra ham, og han reagerte med å slå til henne. Og hun slo igjen. Da kjente jeg bare at dette orker jeg ikke, så jeg hang fra meg tøyet vi hadde funnet og tauet med meg ungene ut fra senteret og inn i bilen. De gråt og bar seg og lovet bot og bedring, men jeg sto på mitt. Jeg fortalte dem hvorfor det ble som det ble, og at de bare måtte finne seg i at jeg ikke gidder å kjøpe fine ting til dem mens de står og slår hverandre og krangler inne i en klesbutikk. Nå har de ingen nye klær til 17. mai. Den eldste er helt knust, hun gråt i over en time etterpå, ba om unnskyldning og ba på sine knær. Den yngste driter i hele 17. mai-stasen, han går gjerne i striesekk... Nå sitter jeg her og kjenner den dårlige samvittigheten snike seg på. Jeg kjenner at de driver meg til vanvidd omtrent daglig med kranglingen sin, men nye klær til 17. mai er jo et stort høydepunkt, ihvertfall for den eldste. Var jeg for streng?
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #2 Skrevet 12. mai 2006 Nei. Du gjorde nøyaktig det du skulle gjøre. Og hvis du fortsetter å markere hvem som bestemmer, så har du bukt med problemet før du rekker å snu deg! Stå på!
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2006 #3 Skrevet 12. mai 2006 Ja, ta de med igjen i morra. De må jo ha nytt tøy til 17 mai!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #4 Skrevet 12. mai 2006 Ja, ta de med igjen i morra. De må jo ha nytt tøy til 17 mai! ← E det noe jeg tror på, er det å være konsekvent. Hvis jeg tar de med i morgen er jeg jo ikke særlig konsekvent, da?
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #5 Skrevet 12. mai 2006 Hehe, du er sikkert en parallell versjon av moren min, og ungene dine er meg og lillebroren. Jeg synes ikke du var for streng, jeg, men kanskje det er lurere å ta dem med hver for seg for å unngå krangling? De færreste unger klarer å bevare humøret på handlesentra, og når de er sammen krangler de sikkert for å få oppmerksomhet fra deg også. Ta dem med en og en, så går det sikkert bedre.
Gjest Gjest1 Skrevet 12. mai 2006 #7 Skrevet 12. mai 2006 Advarte du dem om konsekvensene dersom oppførselen fortsatte? De burde få en sjanse til å innrette seg etter gjeldende regler som de vet om. Gi dem en sjanse til, i hvert fall hun eldste. Forklar at konsekvensen blir den samme om det skjer igjen, og at det ikke blir flere sjanser.
Cilla Skrevet 12. mai 2006 #8 Skrevet 12. mai 2006 Om du er for streng....jeg synes ikke det...du var bare konsekvent. Istedet for å true "hvis dere ikke slutter å krangle, så drar vi hjem" og aldri dra hjem, så viste du at du mente det du sa. Min datter er bare litt over to år, men hun bruker av og til å slå seg vrang i matbutikker, da sier jeg hvis du ikke slutter så går vi hjem. Og da går jeg hvis hun ikke slutter å skrike eller hva hun gjør. Når vi kommer i bilen har hun som regel ombestemt seg og vi kan handle som vi hadde tenkt. Og det er sjeldnere nå enn før hun slår seg vrang i matbutikker. Men jeg skjønner at ungene trenger 17.mai klær, så jeg hadde antagelig tatt dem med en gang til, og sagt at begynner dere å krangle igjen, så skjer det samme som sist.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #9 Skrevet 12. mai 2006 Hehe, du er sikkert en parallell versjon av moren min, og ungene dine er meg og lillebroren. Jeg synes ikke du var for streng, jeg, men kanskje det er lurere å ta dem med hver for seg for å unngå krangling? De færreste unger klarer å bevare humøret på handlesentra, og når de er sammen krangler de sikkert for å få oppmerksomhet fra deg også. Ta dem med en og en, så går det sikkert bedre. ← Det er utvilsomt best å ta dem med hver for seg, men jeg har bare ikke hatt muligheten nå pga jobb og bortreist mann.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #10 Skrevet 12. mai 2006 Advarte du dem om konsekvensene dersom oppførselen fortsatte? De burde få en sjanse til å innrette seg etter gjeldende regler som de vet om. Gi dem en sjanse til, i hvert fall hun eldste. Forklar at konsekvensen blir den samme om det skjer igjen, og at det ikke blir flere sjanser. ← De fikk det jo inn med teskje før vi gikk inn, så jeg syntes egentlig ikke noen advarsel var påkrevd. Lurer litt på om jeg skal reise alene og handle i morgen når mannen min kommer hjem. Nå vet jeg jo hva de ønsker seg ihvertfall.
Gjest Gjest1 Skrevet 12. mai 2006 #11 Skrevet 12. mai 2006 De fikk det jo inn med teskje før vi gikk inn, så jeg syntes egentlig ikke noen advarsel var påkrevd. Lurer litt på om jeg skal reise alene og handle i morgen når mannen min kommer hjem. Nå vet jeg jo hva de ønsker seg ihvertfall. ← Det ville jeg i hvert fall ikke ha gjort. Da mister du jo hele poenget med å være konsekvent første gangen. De lærer at om de bare venter så får de det som de vil uansett.
mallina Skrevet 12. mai 2006 #12 Skrevet 12. mai 2006 Jeg hadde gjort akkurat det samme! Og blir det slik imorgen også, så gjør det samme.. Synes det var bra at du gjorde det, da viser du hvem som bestemmer og at det er deg..
Mrs. K Skrevet 12. mai 2006 #13 Skrevet 12. mai 2006 (endret) Jeg vet ikke om du var for streng - det avhenger av hva dere avtalte ang. oppførsel og konsekvenser før turen. Nå hvor du har bestemt konsekvens bør du holde fast i den uansett hvor urettferdig det virker. Jeg hadde ikke dratt og kjøpt klær hvis jeg først hadde sagt nei. De fleste barn har noe å pynte seg med selv om det ikke er nytt. Endret 12. mai 2006 av Trille
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #14 Skrevet 12. mai 2006 Jeg vet ikke om du var for streng - det avhenger av hva dere avtalte ang. oppførsel og konsekvenser før turen. Nå hvor du har bestemt konsekvens bør du holde fast i den uansett hvor urettferdig det virker. Jeg hadde ikke dratt og kjøpt klær hvis jeg først hadde sagt nei. De fleste barn har noe å pynte seg med selv om det ikke er nytt. ← Vi avtalte at den minste ikke skulle løpe eller røre varer, og at de ikke skulle krangle og slåss. Nei, jeg tar nok ingen tur og kjøper klær i morgen. Det kjennes feil og inkonsekvent.
Gjest Gjest1 Skrevet 12. mai 2006 #15 Skrevet 12. mai 2006 Vi avtalte at den minste ikke skulle løpe eller røre varer, og at de ikke skulle krangle og slåss. Nei, jeg tar nok ingen tur og kjøper klær i morgen. Det kjennes feil og inkonsekvent. ← Men sa du helt konkret at de da ikke ville få klær? Ellers kan det hende de ikke skjønte det. At du sa dere skulle gå hjem dersom de ikke oppførte seg trenger ikke å bety at de skjønte at de ikke fikk klær i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #16 Skrevet 12. mai 2006 Men sa du helt konkret at de da ikke ville få klær? Ellers kan det hende de ikke skjønte det. At du sa dere skulle gå hjem dersom de ikke oppførte seg trenger ikke å bety at de skjønte at de ikke fikk klær i det hele tatt. ← Nei, jeg sa ikke det. Men det er den type ting jeg pleier å true med (ikke bare true, gjennomføre også), så det burde vel egentlig ikke kommet som noen bombe på dem. Vanligvis ville jeg ha gitt dem en advarsel om at "hvis dere ikke holder opp med det samme, går vi herfra uten klær" Det var bare ikke dagen i dag. Den berømte dråpen var dritstor i dag. Jeg er vanligvis velidg gjennomtenkt i det jeg sier og gjør i forhold til barna. Noen ganger glipper det bare litt, sånn som i dag. Man orker ikke opptre gjennomført pedagogisk 24/7 når man har dette i ørene dag ut og dag inn.
Gjest Gjest1 Skrevet 12. mai 2006 #17 Skrevet 12. mai 2006 Nei, jeg sa ikke det. Men det er den type ting jeg pleier å true med (ikke bare true, gjennomføre også), så det burde vel egentlig ikke kommet som noen bombe på dem. Vanligvis ville jeg ha gitt dem en advarsel om at "hvis dere ikke holder opp med det samme, går vi herfra uten klær" Det var bare ikke dagen i dag. Den berømte dråpen var dritstor i dag. Jeg er vanligvis velidg gjennomtenkt i det jeg sier og gjør i forhold til barna. Noen ganger glipper det bare litt, sånn som i dag. Man orker ikke opptre gjennomført pedagogisk 24/7 når man har dette i ørene dag ut og dag inn. ← Nei. Og det forstår jeg veldig godt. Men det synes jeg også gir rom for dem å få èn sjanse til.
Furstina Skrevet 12. mai 2006 #18 Skrevet 12. mai 2006 Det var bra gjort tycker jag. Fortsätt så. Prova gärna i morgon också - och åk hem då med om de inte sköter sig. Sköter de sig och är lugna, ja de märker de att de faktiskt får nya kläder.
Gjest BagLady Skrevet 12. mai 2006 #19 Skrevet 12. mai 2006 Jeg ville nok tatt dem med i morgen igjen, og gitt klar beskjed om at dersom de ikke oppfører seg skjer det samme som sist. Så hvis de oppfører seg bra, kan du jo rose dem for det. Da lærer de forhåpentligvis ikke bare at dårlig oppførsel får konsekvenser, men også god oppførsel. Lykke til
loffen Skrevet 12. mai 2006 #20 Skrevet 12. mai 2006 Jeg har ikke lest alle innleggene( ), men jeg synes du gjorde det helt rette!! Har jente og gutt i samme alder og kjenner meg igjen. Som du sier vet du jo nå hva de ønsker seg og kan fikse det selv. Ellers så synes jeg egentlig at det må gå an å ha med seg begge ungene i butikker uten at de begynner å krangle. Det er noe jeg synes de må lære seg. Nå snakker jeg ut i fra meg selv - blir så frustrert når de alltid bråker og herjer i butikker!!? Mine unger blir liksom helt 'ville'? Synes du er tøff jeg, de lærer av det du har gjort nå. Legg deg med god samvittighet! Du gjør bare det beste for barne dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå