Diktern Skrevet 27. juni 2006 #121 Skrevet 27. juni 2006 ← Det var det ikke jeg som skreiv! Hva mener du nå?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 27. juni 2006 #123 Skrevet 27. juni 2006 er klar over det, men det var ikke det vedkommende skisserte. legg merke til at jeg skreiv at prostitusjon er å ta betaling for sex, ikke å ta penger for sex. du liker å misforstå meg, ikke sant? ← Som KA skrev og Punktom illustrerte, er det å få en skinnfell for et ligg, prostitusjon.
punktom Skrevet 27. juni 2006 #124 Skrevet 27. juni 2006 er klar over det, men det var ikke det vedkommende skisserte. legg merke til at jeg skreiv at prostitusjon er å ta betaling for sex, ikke å ta penger for sex. du liker å misforstå meg, ikke sant? ← Åja. Så det er når du tar betaling for sex du er prostituert. Tar du penger for sex er du det ikke? Jeg ser ikke helt forskjellen, jeg. Hva er forskjellen?
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #125 Skrevet 27. juni 2006 hvorfor var det prostitusjon? prostitusjon er å ta betaling for sexuelle tjenester. ← Er ikke det å ta i mot en skinnfell for et ligg prostitusjon i samme grad som å ta penger for det? Det er en byttehandel - sex mot ett eller annet produkt
Diktern Skrevet 27. juni 2006 #126 Skrevet 27. juni 2006 Åja. Så det er når du tar betaling for sex du er prostituert. Tar du penger for sex er du det ikke? Jeg ser ikke helt forskjellen, jeg. Hva er forskjellen? ← nei, herregud, jeg mener at: tar man betaling for sex er man prostituert. betalinga trenger ikke nødvendigvis være penger, er det jeg prøver å få fram. jeg trur faktisk vi er enige på dette punktet.
Diktern Skrevet 27. juni 2006 #127 Skrevet 27. juni 2006 Er ikke det å ta i mot en skinnfell for et ligg prostitusjon i samme grad som å ta penger for det? Det er en byttehandel - sex mot ett eller annet produkt ← trur jeg leste litt for fort gjennom innlegget med skinnfellen, mulig jeg misforsto hele greia. ja, det å ta et produkt i betaling er også prostitusjon.
Gjest realist Skrevet 27. juni 2006 #128 Skrevet 27. juni 2006 FAFO har kommet med en ny rapport om de nigerianske jentene i Oslo: http://www.fafo.no/pub/rapp/525/525.pdf Interressant lesning, og støtter opp om det jeg skrev tidligere. Den slår beina under endel myter om temaet. Dagbladet hadde forresten også noen artikler om forholdene i Tyskland, om hvordan ting foregår der prostitusjon er legalistert. -- realist
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #129 Skrevet 28. juni 2006 FAFO har kommet med en ny rapport om de nigerianske jentene i Oslo: http://www.fafo.no/pub/rapp/525/525.pdf Interressant lesning, og støtter opp om det jeg skrev tidligere. Den slår beina under endel myter om temaet. Dagbladet hadde forresten også noen artikler om forholdene i Tyskland, om hvordan ting foregår der prostitusjon er legalistert. -- realist ← Hva er det du skrev tidligere, da? Her står det hvertfal mye om hvordan kvinnene er fanget av stor gjeld, at de ikke liker det de gjør, og at de er skuffet over forholdene i Norge. De trodde de skulle få skikkelige jobber etterhvert, men dette viste seg å være nærmest umulig. Ikke så veldig lykkelig hverdag, med andre ord.
Caramba Skrevet 28. juni 2006 #130 Skrevet 28. juni 2006 FAFO har kommet med en ny rapport om de nigerianske jentene i Oslo: http://www.fafo.no/pub/rapp/525/525.pdf Interressant lesning, og støtter opp om det jeg skrev tidligere. Den slår beina under endel myter om temaet. Dagbladet hadde forresten også noen artikler om forholdene i Tyskland, om hvordan ting foregår der prostitusjon er legalistert. -- realist ← Her burde man lese fra ca side 50 og et stykke utover. Det er veldig trist lesing, og forteller om en trist hverdag for disse jentene. De sier at de ikke ønsker å være prostituerte men at de ikke har mye valg på grunn av fattigdom og stor gjeld. Særlig er det interessant å lese fra side 55 om livet i Norge. Hvor mye de sliter og hvor lite penger de klarer å få inn.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #131 Skrevet 28. juni 2006 En ting er sikkert, traffickingen blir ikke borte fordi om prostitusjon blir ulovlig her i landet. Kvinnene blir borte, men de får ikke plutselig et godt liv i stedet. Alternativet er kun at de havner i andre land. Ellers er prostitusjon i noen land rett og slett den eneste måten de kan klare å skaffe seg og familien penger.. skal man komme det til livs slik at folk slipper å tvinges til et liv de ikke vil ha, så man man fattigdommen til livs. Å nekte kjøp av sex hjelper ikke kvinnene til et bedre liv. Det er å starte i feil ende. Og som jeg har nevnt, skammen er det verste, innpodingen fra vi er små at sex ikke er noe pene piker driver med.... og i hvert fall selger man det ikke. Kunne man anerkjent det som yrke, ville statusen steget et par hakk og skammen ville blitt tilsvarende mindre... men nei, det øret vil vi ikke høre på vel. Kristenmoralen sitter litt for langt inne.... Umoralsk og ekkelt, og ferdig med det... få det vekk. Skal man hjelpe jentene som er der ufrivillig, må man gripe det an på en annen måte.
Diktern Skrevet 28. juni 2006 #132 Skrevet 28. juni 2006 En ting er sikkert, traffickingen blir ikke borte fordi om prostitusjon blir ulovlig her i landet. Kvinnene blir borte, men de får ikke plutselig et godt liv i stedet. Alternativet er kun at de havner i andre land. Ellers er prostitusjon i noen land rett og slett den eneste måten de kan klare å skaffe seg og familien penger.. skal man komme det til livs slik at folk slipper å tvinges til et liv de ikke vil ha, så man man fattigdommen til livs. Å nekte kjøp av sex hjelper ikke kvinnene til et bedre liv. Det er å starte i feil ende. Og som jeg har nevnt, skammen er det verste, innpodingen fra vi er små at sex ikke er noe pene piker driver med.... og i hvert fall selger man det ikke. Kunne man anerkjent det som yrke, ville statusen steget et par hakk og skammen ville blitt tilsvarende mindre... men nei, det øret vil vi ikke høre på vel. Kristenmoralen sitter litt for langt inne.... Umoralsk og ekkelt, og ferdig med det... få det vekk. Skal man hjelpe jentene som er der ufrivillig, må man gripe det an på en annen måte. ← Annerkjenne det som yrke? Skal det bli slik som i feks Tyskland, der kvinner som søker arbeidsledighetstrygd o.l ikke får det før de har søkt på alle jobber - noe som betyr at de må prøve seg som prostituerte? Er det et slikt samfunn vi vil ha? Det er ikke kristenmoralisme. Det er grunntanken om at det å kjøpe andre menneskers kropp er utnytting på det groveste.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #133 Skrevet 28. juni 2006 Annerkjenne det som yrke? Skal det bli slik som i feks Tyskland, der kvinner som søker arbeidsledighetstrygd o.l ikke får det før de har søkt på alle jobber - noe som betyr at de må prøve seg som prostituerte? Er det et slikt samfunn vi vil ha? Det er ikke kristenmoralisme. Det er grunntanken om at det å kjøpe andre menneskers kropp er utnytting på det groveste. ← Nei, ikke sånn at man må prøve det - det passer uansett ikke for alle. Men for de som velger det frivillig kunne det vært greit å slippe skammen. Jeg mener fortsatt at det er skulinga fra samfunnet som gjør at jobben blir dritt. Sex i seg sjøl er verken skittent eller ekkelt.... Det er fremedeles kristenmoralismen som ligger til grunn... hadde sex vært fullstendig naturlig, og bytte av sex mot ting eller penger hadde vært godtatt som naturlig så hadde det ikke vært noe problem for noen å med kjøp og salg av kropp. Det som ligger til bunns for dette er at vi er podet inn med at dette ikke er bra. At dette er noe som skal foregå mellom to som elsker hverandre - og det er kristendommen som kom med den i stor grad.
Gjest realist Skrevet 28. juni 2006 #134 Skrevet 28. juni 2006 Hva er det du skrev tidligere, da? Her står det hvertfal mye om hvordan kvinnene er fanget av stor gjeld, at de ikke liker det de gjør, og at de er skuffet over forholdene i Norge. De trodde de skulle få skikkelige jobber etterhvert, men dette viste seg å være nærmest umulig. Ikke så veldig lykkelig hverdag, med andre ord. ← Se langt innlegg på side 5. Jeg siterer meg selv: * De afrikanske jentene som lager problemer nederst i Karl Johan er et symptom på to ting: Fattigdom og mangel på kunder. De kommer originalt stort sett fra Nigeria, men har fått lovlig opphold i Schengen (i Spania tror jeg), og kan derfor reise fritt i Europa. De er delvis selvstendige, men har nok satt seg i gjeld til bakmenn, og er svært ivrige på å tjene penger. De er sannsynligvis lurt hit med løfter om gode priser, men overetableringen på gatemarkedet har drevet prisene ned og pågåentheten opp. Standardpris i Norge er 1500kr for en time, men "word on the street" er at de kan prutes ned til 3-4-500 kr. De har også rykte på seg for å være veldig "vennlige" og love alt mulig før pengene overleveres, og så gå kalde og kreve at kunden skal bli ferdig på 5 minutter etter at det er betalt. Klart tegn på at de ikke liker jobben, og ødeleggende for de mørke jentene som gir bra service. Det hadde helt klart vært best for alle parter, jenter, kunder og publikum generelt om de fant på noe annet å gjøre... Men som narkomanjagingen viser, det nytter ikke å bare feie problemene under teppet. Men det er litt ironisk at den siste runden med forbudsdiskusjon i praksis kom igang pga. for få kunder... Problemene de har i Norge er bl.a. at det ikke er lett å få svart arbeid, og det er for få kunder. Ingen tvil om at de har problemer, men som argument for å kriminalisere sexkjøp faller det flatt. Hvis man absolutt vil bli kvitt problemet, trenger man vel ikke gå lenger enn til noen politivedtekter. Hvis en mann hadde oppført seg slik som noen av disse jentene gjør, ville han blitt arrestert. Det er mulig å true med utvisning fra landet, og det blir allerede bortvist endel jenter fra Nigeria på flyplassene. Og det ville kanskje ikke være så dumt å få tilbake tiggerforbudet for å fjerne de organiserte tiggerbandene som utnytter nordmenns naivitet. -- realist
Gjest realist Skrevet 28. juni 2006 #135 Skrevet 28. juni 2006 Annerkjenne det som yrke? Skal det bli slik som i feks Tyskland, der kvinner som søker arbeidsledighetstrygd o.l ikke får det før de har søkt på alle jobber - noe som betyr at de må prøve seg som prostituerte? Er det et slikt samfunn vi vil ha? Det er ikke kristenmoralisme. Det er grunntanken om at det å kjøpe andre menneskers kropp er utnytting på det groveste. ← Mythbusters to the rescue! INGEN blir tvunget til å ta en jobb som prostituert av arbeidskontoret i Tyskland. Det var en avisand for noen år siden om dette, jeg refererer til snopes: http://www.snopes.com/media/notnews/brothel.asp Det er ikke "retten til å kjøpe andres kropp", men retten til å bestemme over sin egen. Og som noen har sagt utallige ganger i løpet av denne debatten, sex betyr forskjellige ting for forskjellige mennesker. Leve forskjellene! -- realist
Diktern Skrevet 28. juni 2006 #136 Skrevet 28. juni 2006 Nei, ikke sånn at man må prøve det - det passer uansett ikke for alle. Men for de som velger det frivillig kunne det vært greit å slippe skammen. Jeg mener fortsatt at det er skulinga fra samfunnet som gjør at jobben blir dritt. Sex i seg sjøl er verken skittent eller ekkelt.... Det er fremedeles kristenmoralismen som ligger til grunn... hadde sex vært fullstendig naturlig, og bytte av sex mot ting eller penger hadde vært godtatt som naturlig så hadde det ikke vært noe problem for noen å med kjøp og salg av kropp. Det som ligger til bunns for dette er at vi er podet inn med at dette ikke er bra. At dette er noe som skal foregå mellom to som elsker hverandre - og det er kristendommen som kom med den i stor grad. ← Her trur jeg vi er veldig uenige. Jeg vil også helst ha meg frabedt å bli kalt kristenmoralist, jeg er hverken kristen (eller religiøs i det hele tatt) eller noen moralens vokter,og jeg mener sex er naturlig og slett ikke ekkelt. Allikevel er jeg i mot prostitusjon. Hvor mange av de prostituerte velger dette sjøl, tror du? Jeg tviler på at det er særlig mange. Og hvis de har valgt dette sjøl, hvorfor føler de da skam? Denne debatten handler ikke om skam. Den handler om utnytting av andre menneskers kropp. De aller fleste prostituerte er i en sårbar situasjon. Dvs. at de ofte er ofre for trafficking, de er avhengige av å selge kroppen sin for å få råd til stoff, eller rett og slett bare for å få råd til mat. Dette er personer som i stor grad har falt utenfor samfunnet, og vi må hjelpe dem. Her trur jeg faktisk vi er enige, eller? Jeg mener at ved å kriminalisere horekunden, blir det for det første MYE lettere å ta bakmenn/halliker. Det blir også lettere å håndheve lova vi faktisk har om at det ikke er lovå kjøpe sex av personer under 18 - i dag sier bare kundene at de trodde jenta var over 18, og slipper straffa. Hvis det blir forbudt å kjøpe sex i det hele tatt, er det ingen unnskyldninger som hjelper, og det kan bidra til å minske andelen mindreårige prostituerte. Hvis prostitusjon får status som yrke, vil det antakligvis bli slik jeg skissrerte i mitt forrrige innlegg. Det er slik i dag, at hvis man er arbeidsledig, må man ta den første og beste jobben man får, ellers får man ikke trygd. Hva da hvis den jobben man blir tilbudt er jobb som prostituert?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 28. juni 2006 #137 Skrevet 28. juni 2006 Hvis prostitusjon får status som yrke, vil det antakligvis bli slik jeg skissrerte i mitt forrrige innlegg. Det er slik i dag, at hvis man er arbeidsledig, må man ta den første og beste jobben man får, ellers får man ikke trygd. Hva da hvis den jobben man blir tilbudt er jobb som prostituert? ← Neppe. Tror f. eks. ingen damer eller menn trenger å bli strippere hvis de ikke vil i dag.
Diktern Skrevet 28. juni 2006 #138 Skrevet 28. juni 2006 Neppe. Tror f. eks. ingen damer eller menn trenger å bli strippere hvis de ikke vil i dag. ← Nå er det heldigvis ikke så mange strippeklubber her i landet ennå. Dette var bare et eksempel, kanskje litt overdrevet, men du forstår kanskje poenget? Hvis prostitusjon blir regna som arbeid, vil det også bidra til å normalisere det, så folk vil i større grad se på det som ok at kvinner fra Nigeria kommer hit og prostituerer seg - "de jobber jo bare!", og da får de prostituerte som ønsker å komme seg ut av det virkelig ingen hjelp! Vi kan ikke bygge argumentasjonen rundt de prostituerte på de ytterst få det er som har valgt dette frivillig og trives med det (finnes de?), nei, vi må basere oss på de som trenger hjelp, for dem er det mange av!
Caramba Skrevet 28. juni 2006 #139 Skrevet 28. juni 2006 (endret) Det er fremedeles kristenmoralismen som ligger til grunn... hadde sex vært fullstendig naturlig, og bytte av sex mot ting eller penger hadde vært godtatt som naturlig så hadde det ikke vært noe problem for noen å med kjøp og salg av kropp. Det som ligger til bunns for dette er at vi er podet inn med at dette ikke er bra. At dette er noe som skal foregå mellom to som elsker hverandre - og det er kristendommen som kom med den i stor grad. ← Jeg tror ikke det har så mye med kristenmoralisme å gjøre. Jeg tror de fleste mennesker, uansett religion, synes det er siste utvei å måtte selge kroppen sin. Kjærligheten mellom to mennesker kom ikke med kristendommen. Les litt oldtidshistorie. Reis til Østen, der er det også mye prostitusjon, De prostituerte blir utstøtt fra samfunnet, og de er Bhuddister (feks i Thailand). Endret 28. juni 2006 av Caramba
Diktern Skrevet 28. juni 2006 #140 Skrevet 28. juni 2006 Jeg tror ikke det har så mye med kristenmoralisme å gjøre. Jeg tror de fleste mennesker, uansett religion, synes det er siste utvei å måtte selge kroppen sin. Kjærligheten mellom to mennesker kom ikke med kristendommen. Les litt oldtidshistorie. Reis til Østen, der er det også mye prostitusjon, De prostituerte blir utstøtt fra samfunnet, og de er Bhuddister (feks i Thailand). ← Mye riktig i det du skriver her. Det var ikke kristendommen som "fant opp" kjærligheta. Jeg trur også som deg at det å selge kroppen sin, er som site utvei å regne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå