Diktern Skrevet 24. mai 2006 #61 Skrevet 24. mai 2006 La folk få gjøre med sin egen kropp som de vil!!! Nei til statsfascisme!!! ← at kommunister er onde og ønsker en facistisk stat, faller vel på sin egen urimelighet.
Gjest Gjest_troll_* Skrevet 6. juni 2006 #62 Skrevet 6. juni 2006 Hvorfor kan ikke staten skattelegge prostitusjon eller drive bordeller? Frykten for at staten skal bli hallik er overdrevet. De er jo allerede mordere og torturister hvis man skal bruke den samme paralellen. Stater skattelegger jo salg av våpen,tobakk,alkohol,biler etc.. Dette er da produkter som tar liv i stor skala. Som vi sier i helsebransjen: hva skulle vi gjort uten alkoholen, da måtte vi jo stille oss i arbeidsledighetskø....
Gjest LilSweetie Skrevet 7. juni 2006 #63 Skrevet 7. juni 2006 Ser at mange trekker inn Liv Jessen som bevis for at kriminalisering er galt. Og selvfølgelig vet hun mye om prostitusjon, men det betyr ikke at alt hun mener og sier er det riktige. Blant annet er hun for prostitusjon, hun er tilhenger av at prostitusjon finnes. Dette sier hun ikke vanligvis, men hvis hun blir spurt direkte lyver hun ikke (og sier altså at hun er for). Dette har jeg sett både i Dagbladet og hørt i radiointervjuer med henne. Da er det ikke rart man er mot kriminalisering. Mens jeg som er motstander av prostitusjon, og ønsker å bekjempe det, mener at kriminlisering er et av mange riktige virkemidler.
Gjest Gjest_Troll_* Skrevet 7. juni 2006 #64 Skrevet 7. juni 2006 Folk som sier de er i mot prostitusjon har også ofte vikarierende motiver for deres valg. Jeg kunne ønske at de som virkelig er motstander av prostitusjon også tar i bruk sterkere virkemidler for å få bukt med prostitusjon. Hva med å kriminalisere selger også? Ved og kun kriminalisere kunden kan proffene på beste vestkant og på massasjeinstitutter fortsette sin virksomhet. Horene på gata blir borte, out of sight,out of mind. Hovedgata blir ren og pen...
Gjest Forby kjøp av sex! Skrevet 8. juni 2006 #65 Skrevet 8. juni 2006 Med et forbud så vil også terskelen bli litt høyere for nye horekunder. Slik som det er nå så er det så tilgjengelig at et guttegjeng på bytur kan raske med seg fire prostituerte fra Karl Johan på nachspiel uten at det gjøre noe. Når de prostituerte blir så synlig og så pågående som de er i dag, så blir det så utrolig mye enklere for mange som kanskje aldri ville vurdert å kjøpe sex for noen år siden. Jeg tror slett ikke markedet ville forsvunnet under jorda, slik Liv Jessen så hardnakket påstår. Jeg tror det ville blitt slik som i Sverige, etterspørselsiden får kalde føtter og krymper drastisk. Lavere etterspørsel fører til lavere tilbud, og prostitusjonen blir drastisk redusert. Den blir garantert ikke helt borte, men det blir mye mindre tilgjengelig en det er i dag. Tryggheten vil også øke for den prostituerte. Hun kan gå til politiet uten å bli arrestert, mens kundene vil alltid ha trusselen om å bli avslørt hengende over seg. Kanskje det vil minske volden mot de prostituerte, som desverre er økende per i dag.
Diktern Skrevet 8. juni 2006 #66 Skrevet 8. juni 2006 Enig med gjesten over. Prostitusjonen kan ikke gå "under jorda"da den er avhengig av å være synlig for kunder. Å kriminalisere selger blir helt feil - det er selgeren som er offeret og kjøperen som er overgriperen - derfor MÅ kjøper straffes. Å kjøpe sex er å betale for å voldta noen. At prostitusjon er "verdens eldste yrke" er for øvrig også bare en "hyggelig" myte for å rettferdiggjøre at man aksepterer dette misbruket av mennesker. Det er nok mer sannsynlig at bonde er verdens eldste yrke...
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 8. juni 2006 #67 Skrevet 8. juni 2006 Enig med gjesten over. Prostitusjonen kan ikke gå "under jorda"da den er avhengig av å være synlig for kunder. ← Unnskyld at jeg ler. Jeg kunne sikkert googlet etter noen linker, men jeg tror det bryter med KGs reglement.
Diktern Skrevet 8. juni 2006 #68 Skrevet 8. juni 2006 Unnskyld at jeg ler. Jeg kunne sikkert googlet etter noen linker, men jeg tror det bryter med KGs reglement. ← ?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 8. juni 2006 #69 Skrevet 8. juni 2006 ? ← Hvis jeg ville kjøpt sex, også i Sverige, hadde jeg helt sikkert funnet noe på nettet om jeg ville.
Gjest LilSweetie Skrevet 8. juni 2006 #70 Skrevet 8. juni 2006 Hvis jeg ville kjøpt sex, også i Sverige, hadde jeg helt sikkert funnet noe på nettet om jeg ville. ← Akkurat, derfor er det en grense for hvor langt "under jorden" prostitusjonen kan gå. Og når det er mulig for kundene å finne frem, er det mulig for f.eks hjelpeapparatet også
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 8. juni 2006 #71 Skrevet 8. juni 2006 (endret) Må bare legge til, siden jeg skriver her, at jeg er usikker på om vi skal forby prostitusjon eller ikke. Det har tatt av litt vel mye i Oslo med gataprostitusjonen, men argumentet om at prostitusjon forsvinner fordi det ikke er synlig på gata, blir naivt. Endret 8. juni 2006 av Slangen
Caramba Skrevet 8. juni 2006 #72 Skrevet 8. juni 2006 Må bare legge til, siden jeg skriver her, at jeg er usikker på om vi skal forby prostitusjon eller ikke. Det har tatt av litt vel mye i Oslo med gataprostitusjonen, men argumentet om at prostitusjon forsvinner fordi det ikke er synlig på gata, blir naivt. ← Jeg tror ikke den forsvinner, jeg tror den blir drastisk redusert. Det blir ikke så enkelt lenger som det var, og kundene får ikke tilbudet rett i trynet hver dag på byen. Mange menn vil også tenke seg om to ganger før de risikerer plett på rullebladet for kjøp av sex... Klart at dem som er hardnakkede horekunder alltid vil finne et tilbud, men Per og Knut på lørdagstur i byen vil kanskje ikke pelle med seg to Nigerianske damer fra nærmeste gatehjørne på vei til nachspiel.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 8. juni 2006 #73 Skrevet 8. juni 2006 Jeg tror ikke den forsvinner, jeg tror den blir drastisk redusert. Det blir ikke så enkelt lenger som det var, og kundene får ikke tilbudet rett i trynet hver dag på byen. Mange menn vil også tenke seg om to ganger før de risikerer plett på rullebladet for kjøp av sex... Klart at dem som er hardnakkede horekunder alltid vil finne et tilbud, men Per og Knut på lørdagstur i byen vil kanskje ikke pelle med seg to Nigerianske damer fra nærmeste gatehjørne på vei til nachspiel. ← Det du altså sier er at de fleste som kjøper sex gjør det på impuls? Neppe. De fleste er ensomme mennesker som kommer kjørende med bil og har planlagt det, vil jeg tro.
Diktern Skrevet 8. juni 2006 #74 Skrevet 8. juni 2006 Nettopp. Jeg tror også prostitusjonen kommer til å reduseres hvis det blir kriminalisert. Det er grenser for hvor langt under jorda det er mulig å gå.
Caramba Skrevet 8. juni 2006 #75 Skrevet 8. juni 2006 Det du altså sier er at de fleste som kjøper sex gjør det på impuls? Neppe. De fleste er ensomme mennesker som kommer kjørende med bil og har planlagt det, vil jeg tro. ← Nei, det tror jeg ikke. Det er nok et stort flertall av bilkjørerne. Alikevel er det så tilgjengelig nå at det blir lettere for "folk flest" å skaffe seg en prostituert. Jeg tror mange horekunder vil få mye høyere terskel mot å kjøpe sex dersom de risikerte å havne i trøbbel med politiet. Sånn som det er i dag så er det så enkelt å plukke opp en hore at alle kan gjøre det uten problem.
Gjest regine Skrevet 8. juni 2006 #76 Skrevet 8. juni 2006 Det politiet sier i Sverige er at så lenge kundene greier å finne de prostituerte, så klarer de det også.... Argumentet om at kriminalisering fører til at de prostituerte går under jorda er mao. nokså irrelevant. En annen sak er at det i flere land, f.eks. Finland er forbud mot prostitusjon på offentlig sted. Dvs: man har ikke gateprostituerte. Jeg syns helt klart at sexkjøp bør forbys. Det som også har skjedd i Sverige etter innføringen av forbudet er at holdningen til kjøp av sex har endret seg. Det er langt mindre akseptert å kjøpe sex i dag, enn det var tidligere. Og det er også viktig, fordi salg av mennesker er galt. Forøvrig er det kokken som kan gå av med seieren mht. verdens eldste yrke....
Gjest sisterhood Skrevet 8. juni 2006 #77 Skrevet 8. juni 2006 Jepp, forby prostitusjon og innfør nye "kreative" straffemetoder mot horekunder. Slik som offentlig balleslag, klyping, røsking og hundebiting.
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 9. juni 2006 #78 Skrevet 9. juni 2006 Det jeg lurer på inni alt dette her HVA er det som blir dikutert såkalte "normale" folks oppfattning og holdning til "problemet" eller. noe som VIRKER. tror ikke kriminalisering av verken den ene eller andre veien er noe svar. hvis man skal gjøre noe (og det BØR man jo) så må man heller legge til rette for en holdnings endring av s.k. "NORMALE" folk prostitusjon burde faktisk sidestilles med ethvert annet yrke dette er gjort i andre land i verden. la de prostituerte registrere seg som selvstendige arbeidstakere innfør lovpålagte helse kontroller, Bruk loven om hallik virksomhet på en litt mer konstruktiv måte slik at private bordeller IKKE kan opprettes men samtidig at man lar Selvstendige Prostituerte få gjøre jobben sin. La de som Ønsker dette yrke utøve yrket ( Det høres utrolig ut men det finnes faktisk dem som ønsker dette yrket bl,a i england der endel husmødre tar slike jobber for og få litt x-tra penger). Slå knallhard ned på trafficing øk straffe rammen og kontrollen på trafficing. IKKE kriminaliser hverken kunde eller utøver dette vil være kontraproduktivt mindre kontroll, mer sykdom armod og utnyttelse av utøveren og vil antagelig gjøre kundekretsen mer voldelig og farefull for utøverene. Og til de som tror at Sverige har svar på problemet det har de aldeles IKKE historisk sett så har FORBUD skjelden funget etter hensikt ( Se på forbudet om alkohol både og i norge og USA tidlig på forrige århundre). Det som skjer i sverige akkurat nå er bare en omstilling jeg er rimelig bra sikker på at man om noen år igjen vil få høre om utstrakt prostitusjon i sverige men da sannsynligvis i mer tragisk omtaler enn det tidligere har vært ( man må jo innrømme at prostitusjon er tragisk alt annet ville jo bare være tull). En annen ting man må huske på og gi de prostituerte en smule ære for er at de tross alt utrolig nok utfører en samfunns nyttig jobb. tror at faren for voldtekter og slike ting faktisk ØKER ved et forbud mot kjøp/salg av sex. Mennesker er ikke altid LIKE flinke til og undertrykke sine følelser og når den sexuelle frusrasjonen blir stor nok så tror jeg faren for voldtekt blir større hvis ENKELT INNDIVIDER IKKE har noen andre muligheter for og få utløp for sine (tross alt) kroppslige behov. Og da tror jeg det er noen kjærester og ektefeller som får seg en ganske STOR AHAA opplevese av sine respektive (Dette gjelder både kvinner og menn da man må være rimelig bra naiv hvis man tror at det bare er KVINNER som er prostituerte og at kvinner IKKE har sexuelle behov og frustrasjoner). Husk på at drifter og følelser er utrolig kraftige naturkrefter som til syvende og sist styrer oss mennesker på godt og vondt. Stats reguler leien til de prostituerte kriminaliser gateprostitusjon, lovpålegg ukenlige helsesjekker gi pensjonspoeng osv. bruk konstruktive virkemiddler ikke stigmatiser utøvere av prostitusjon. Gi strengere reaksjoner til bakmennene. bruk sunn fornuft og gangsyn for og på bukt med "PROBLEMET" ikke forverr en allerede betent situasjon med og ta feil og premature avgjørelser basert på synsing og EGNE personlig følelser. Det er hva jeg tror nytter. mvh sam
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #79 Skrevet 9. juni 2006 I Dagsavisen i dag står denne artikkelen: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2139567.ece Ekman har flere ganger vært på besøk i Oslo, og han er sjokkert. – Det var forferdelig det vi fikk se på Karl Johan og gatene like bak. Bare på en kort stund så vi sikkert 40-50 jenter fra Nigeria, i tillegg til jenter fra Russland og andre østeuropeiske land, sier Ekman. Han mener norsk politi har en vanskeligere jobb enn kollegene i Sverige. – Norge er blitt et friområde for sexsalg. Vi har avlyttet telefonsamtaler hvor vi har hørt bakmenn snakke om at det er mye bedre å drive i Norge enn i Sverige, sier Ekman. Han understreker at rundt Rosenlundsgatan, som er Göteborgs prostitusjonsområde, var det også stor aktivitet før sexkjøpsloven trådte i kraft. – Men det var ingenting mot det du kan se i Oslo i dag, selv om de to byene er omtrent like store. Ekman har lite godt å si om sexkjøpere. – De forsøker vel å overbevise seg selv om at prostitusjon er noe positivt, at det er sex på like vilkår. Men de fleste skiter i om hun får vondt eller føler seg dårlig. De spør ikke om det, de bare tar for seg. Og vi får overraskende få tips fra kunder som har observert overgrep eller ulovligheter.
Nabodama Skrevet 10. juni 2006 #80 Skrevet 10. juni 2006 (endret) Ok, stakkars jenter som driver med prostitusjon! Klart vi må bedre arbeidsforholdene for dem! Men gjør vi det ved å la ting være som de er? Eller ved å la være å kriminalisere horekunder? Jeg synes at det er litt snevert å diskutere dette ut i fra at jentene har det så fælt. Ja, det er selvsagt viktig å ta det i betraktning, men mange glemmer andre vesentlige ting. Hva slags samfunn vil vi ha? Ved å kriminalisere horekunden viser det hvilken holdning Norge har til prostitusjon. Ved å ta denne debatten på politisk nivå nå, og gjennom den beslutning som blir fattet, viser vi omverdenen hvilken holdning vi har til dette. Hvis vi IKKE kriminaliserer kunden, vil resten av verden se at "her er det fritt fram". Hva vil skje da? 1. Vi vil få en eksplosjon av trafficking-problemet. Andre land nær Norge har kriminalisert horekunden, noe som medfører at vi også får større trafikk av den grunn. I tillegg er mange deler av Norgte et "urørt marked", og fristende av den grunn. 2. Vi vil få et gatebilde hvor prostituerte er en stor del av det, og ikke bare i Oslo. Fra et samfunnsmessig synspunkt: vil vi ha prostituerte i alle norske byer og tettsteder? Hva vil det gjøre med omverdenens inntrykk av Norge? Hva vil det ha å si for turismen, som selger norge gjennom natur, renhet osv? 3. Dette vil føre til en "normalisering" av prostitusjon. -Er ikke det bra da? Nei, for da vil også flere norske jenter rekrutteres. Og det vil vi egentlig ikke, selv om vi kan ha en holdning som sier at "prostitusjon er greit, og vi må ta vare på jentene". For vi vil jo ikke ha våre egne døtre innen den businessen? Enkelte snakker også om at forbud ikke fører fram. Vel, vi har fått en røykelov, som var meget omdiskutert, og uhørt for mange. Den har også vært med på å endre folks holdning til røyking. Ved å forby kjøp av sex, vil det også skape en holdningsendring. Prostitusjon vil foregå i mindre omfang. Jeg tror ikke så mange vil kjøpe sex når det innebærer en risiko (utover kjønnssykdommer). Ved å ta denne diskusjonen politisk og i media nå, vil også det å la være å forby kjøp av sex medføre en holdningsendring. Nettopp fordi salg av sex vil bre om seg i enda større omfang enn i dag. Vi har bare sett begynnelsen på det, og da tenker jeg på de nigerianske jentene. Selvfølgelig vil disse da dra til andre markeder, men hva så? De prostituerte fra andre land, de skal vi ta vare på, ja! Men f.eks afghanere, som har en svært utrygg framtid i Afghanistan, DE kan vi sende tilbake. Selv om de sultestreiker! Endret 10. juni 2006 av Nabodama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå