Gå til innhold

Aspartam og andre kunstige søtningsmidler


Gjest Lille Trille

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Trille

Anbefaler alle som drikker lettdrikker som lightbrus og lightsaft å lese denne artikkelen:

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5768

Den forteller blant annet om at forskerene strides om hvorvidt aspartam, som er et av de vanligste kunstige søtningsstoffene, er skadelig eller ikke.

Synes følgende avsnitt er interessant:

At sterke krefter er inne i bildet bevises godt gjennom, Dr. Ralph Walton fra Northeastern Ohio University, som gikk igjennom 164 medisinske studier, der 90 var utført av personer uten tilknytning til industrien, mens de 74 andre var sponset av ulike firmaer tilknyttet industrien rundt aspartam. Ingen av de sponsete studiene fant noe negativt med aspartam, mens 83 av 90 (92 prosent) av de usponsete studiene viste en eller flere bivirkninger med aspartam. Det er enorme pengebeløp involvert i produksjon og salg av aspartam, og uten å antyde for mye, er denne forskjellen i beste fall svært mistenkelig.

Personlig holder jeg meg langt unna det jeg vet inneholder aspartam, og sjekker alltid innholdsfortegnelsen. Kjenner faktisk ei som ble kvitt migrenen sin da hun sluttet å drikke Pepsi Max!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg ville heller ikke ha brukt slike søtningsstoffer regelmessig. Jeg drikker for det meste bare vann eller te, men jeg unner meg et glass cola light en gang i blant.

For de som er på slankern er følgende avsnitt kanskje viktig:

"Det er holdepunkter for å hevde at aspartam kan øke utskillelsen av insulin, og dermed senke blodsukkeret. Dette vil i sin tur påvirke metthetsfølelsen ved at det spises mer i etterkant, og da spesielt av karbohydratrike matvarer. Insulin er i seg selv et fettinnlagrende hormon, og dette faktum sammen med økt sultfølelse, vil kunne gjøre at aspartam kan virke fetende."

(Hvordan kan man sitere fra andre tekster slik trådstarter gjorde?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hvordan kan man sitere fra andre tekster slik trådstarter gjorde?)

Ved å trykke på "Quote" når du skriver svar. Når du skal avslutte sitatet trykker du på den igjen.

Ang søtningsstoffer, så lurer jeg på hvorfor de har byttet ut aspartam i cola light, men ikke i fanta free. (Håper de ikke gjør det heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

En tankevekker for meg dette her! Virkelig noe å tenke over. Drikker store mengder Pepsi Max som det finnes aspartam i. Har prøvd å kutte ut brusdrikkingen men da savner jeg smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg blir forvirret når det er to sterke leire der den ene sier at aspartam er kjempefarlig (man kan få MS, muskelspasmer, hjernekreft, osv.), mens den adre leiren sier det ikke er helseskadelig.

Hvem skal man tro på? :forvirret:

Selv har jeg drukket pepsi max og tab (xtra) i over 12 år, omtrent hver eneste dag (!)... :sjokkert: Og ser vanskelig for meg at jeg klarer å slutte.

Blir dette som med tobakksrøykingtro: at man finner ut av at det er hesleskadelig om 30 år, etter alle helseskadene folk har pådratt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle disse søtningsstoffene...folk drikker jo mye saft-light og brus-light: ja da, vi vet om syreskadene på tennene (og mange bruker derfor sugerør), men hvorfor opplyses det ikke på etiketter på all saft og brus i Norge, at man må være forsiktig med bruken av søtningsstoffene, fordi vi ennå ikke kjenner konsekvensene av dem?!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antageligvis fordi produsenten ikke frivillig setter et slikt stempel på varene sine. Det må isåfall komme gjennom et påbud, og hvor enkelt blir det, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Antageligvis fordi produsenten ikke frivillig setter et slikt stempel på varene sine. Det må isåfall komme gjennom et påbud, og hvor enkelt blir det, tro?

Vel, det kunne ha vært temmelig enkelt: statlige direktorat og departement samler inn forskningen og bruker den som argument for at de bør advare mot mulige skadevirkninger. De kan regulere og bestemme, så hvorfor gjør de ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig overbevist om at aspartam ikke er bra, men for min del handler det om å velge mellom to onder. jeg velger aspartam fremfor sukker , som definitift er farlig for meg.

Det er vel det samme valget andre bør ta, og foretrekke det minste av de to ondene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...