Gjest Donna Skrevet 4. desember 2002 #1 Skrevet 4. desember 2002 Da jeg skulle slå av maskinen tidligere i dag fikk jeg opp en "advarsel" i en tekspboks. Den stod på engelsk ..og det tok litt tid å få lest og fortsått hva det betydde. Og da jeg skulle notere ned så slo maskinen seg av. Men det stod i allefall noe slikt : "Your systemdisk is low on viritual memory.....og noe med ..incresed...." men hva er det som har for lavt minne? og hva må økes? har god plass på harddisken 35,4 GB er ledig av totalt 38,3 GB. Er dette lite? Har nesten ikke programmer .....men lastet ned norton antivirus og brannmur pakke her om dagen....men forstår ikke at det skal ha noe å si. Noen som kan hjelpe meg? *ber pent* lille meg 2
Gjest Gib Skrevet 4. desember 2002 #2 Skrevet 4. desember 2002 Blir muligens litt teknisk dette her men...virtuelt minne er er en sidevekslingsfil, eller et område på harddisken som windows bruker som RAM. Det er mulig å justere størrelsen på denne filen om den er for liten, tror det gjelder for alle de nye windows versjonene. Nå sier du ikke noe om hvilket OS du bruker så det blir litt vanskelig å si hvordan du skal gjøre det(ikke for at jeg husker hvordan man gjør det, bortsett fra XP :o ) Har en kompis som er minimalt datakyndig, men han har en reglen han bruker for sin PC, slutter ting å funke eller det oppstår andre problemer, venter jeg bare litt så går det over Det er egenlig ikke så dumt som det høres ut, grunnen til at jeg nevner det er at det slettes ikke er sikkert du får den meldingen på nytt. Det er mulig windows hadde litt "hikke" akkurat da. Men vedvarer problemet bør du selvsagt få justert opp det virtuelt minne på maskinen din Håper at det ble litt klarere(er ikke sikke på om jeg ville ha blitt det men..) Gib
Gjest Donna Skrevet 4. desember 2002 #3 Skrevet 4. desember 2002 Hei Gib takk for svar Dette er XP. For det første er xp nytt og fremmed for meg ....og for det andre så er versjonen på engelsk , så forutsettningene for å få til maskinen er liksom dårlige i utgangspunktet. Rart ...den virker nå .så det kan jo være forbigående med den advarselen ...håper det Det er forresten noe som ikke er som det skal inni den ...en bred lednig/kabel (noe med bios montro..) ...husker ikke hva den heter ...tror det skal være to av den eller at den som er der skulle taklet mere informasjon ..men han som bygget den sammen for meg sa det var ok å bruke den slik ...må bare trykke ctrl+alt+delete når jeg starter opp for da henger den. så mulig dete har noe med saken å gjøre. Skal ikke være enkelt nei . lille meg 2:)
Gjest Gib Skrevet 4. desember 2002 #4 Skrevet 4. desember 2002 Det er forresten noe som ikke er som det skal inni den ...en bred lednig/kabel (noe med bios montro..) ...husker ikke hva den heter ...tror det skal være to av den eller at den som er der skulle taklet mere informasjon ..men han som bygget den sammen for meg sa det var ok å bruke den slik ...må bare trykke ctrl+alt+delete når jeg starter opp for da henger den. så mulig dete har noe med saken å gjøre. Skal ikke være enkelt nei . lille meg 2:) Den brede ledningen er nok en IDE kabel, det er den som forbinder harddisker og cd-rom til hovedkortet. Det finnes 2 typer av den, en med 40 ledere og en med 80. Den med 80 er nok den du burde bruke om maskinen din er av nyere dato, men det går helt fint med 40også(du får ikke sammen hastighet da men det funker) Kan hende at han som skrudde maskinen din sammen ville ha brukt en til HD og en til cd-rom, men det skal gå helt fint å bruke begge på en kabel. Det eneste man bør være nøye med da er at man setter "slave-master" instillingen rett. Dette gjør man bak på harddisken og cd-rom. Må du trykke ctrl+alt+delete når du starter opp maskinen bør du nok få noen til å se på den, kan hende at noen av innstillingene jeg har nevt her ikke står rett. I bios er det også mulig å sette opp "first boot devise"(den enheten maskinen skal letet etter et os på når den starter opp), kan jo være noe galt her også. Nyere maskiner burde takle dette selv, men det er ikke bestandig at det slår til :o Håper du får orden på det Gib
jordbær Skrevet 4. desember 2002 #5 Skrevet 4. desember 2002 Vil bare også nevne at hvis du får denne feilmeldingen igjen, kan det lønne seg å invistere i litt mer ram.
Gjest Gib Skrevet 5. desember 2002 #6 Skrevet 5. desember 2002 Vil bare også nevne at hvis du får denne feilmeldingen igjen' date=' kan det lønne seg å invistere i litt mer ram. [/quote'] Mye ram er ikke dumt, men det fysiske minne har lite å gjøre med virtuelt minne :o Gib
Gjest Donna Skrevet 5. desember 2002 #7 Skrevet 5. desember 2002 Har jeg lite ram jeg da på min maskin? Den er ny...trodde den skulle være bra jeg og ha god kapasitet. totalt 38 Gb.
orakel Skrevet 5. desember 2002 #8 Skrevet 5. desember 2002 Minne har ingenting med harddisk å gjøre. Minne blir målt i mb ram. Men som Gib sier så er ikke virtuelt minne og ram det samme. For å finne ut hvor mye ram du har (hvis du har lyst til det) går du inn på startmenyen, kontrollpanel, ytelse og vedlikehold og velg så system. Da kommer det opp et vindu hvor det står yteevne på prosessor (cpu) og størrelsen på minnet (ram). (men dette har ingenting med problemet ditt å gjøre da)
jordbær Skrevet 5. desember 2002 #9 Skrevet 5. desember 2002 Mye ram er ikke dumt, men det fysiske minne har lite å gjøre med virtuelt minne *hosthark* Vi snakker om windows her.. Jeg hadde samme problemet på min maskin før jeg fikk mer ram. Hvis hun kjører en del minnekrevende programmer, får hun denne feilmeldingen. Og av EGEN erfaring lønner det seg å dytte inn mer ram. Og til eier av maskin. Hvis du fjerner den typiske XPlooken.. (blå startlinje osv) vil maskinen din bli raskere også. Slikt SUGER minne. XP generelt stjeler masse minne..(ram) Har du mye ram i maskina? Veldig ofte kjøper man ny "rask" PC.. MEN! Ram er "dyrt", derfor sparer dem gjerne inn litt på den. Hvis du har ny maskin med XP, burde du ha MINST 256mb.. HELST mer. Da vil du ikke oppleve problemet du har nå.
Gjest Gib Skrevet 5. desember 2002 #10 Skrevet 5. desember 2002 *hosthark* Vi snakker om windows her.. Jeg hadde samme problemet på min maskin før jeg fikk mer ram. Hvis hun kjører en del minnekrevende programmer, får hun denne feilmeldingen. Og av EGEN erfaring lønner det seg å dytte inn mer ram. Skal ikke starte noen diskusjon med deg om kvaliteten/ressursbruk på windows...men... jeg kjører windows XP på 4maskiner hjemme hos meg selv, å den minste er en P400 med 128mb sdram(fysisk minne). Alle fungerer helt fint uten problemer selv om p400 griner litt på nesen Etter å ha "smertet" meg gjennom alle windows versjonen må jeg jo si at XP er den beste til nå(ok, win2000pro er muligens bedre, men til privat bruk synes jeg xp er best) problemet til Lille Meg 2 var feilmelding om virtuelt minne, noe man løser enkelt med å øken det i oppsettet. Ikke vet vi hvor mye ram hun har heller for den del, hadde egentlig vært litt morro å vist (Er litt gøy å utveksle meninger av og til ) Gib
Gjest Donna Skrevet 6. desember 2002 #11 Skrevet 6. desember 2002 Hei alle sammen. Fikk opp feimeldingen i går kveld igjen da jeg skulle skru av maskinen :evil: :-? Hva brukes egentlig dette virituelle minnet til? Skal prøve å finne ut hvor mye ram jeg har ..men rekker det ikke nå . Derer greie som hjelper meg :D er rett og slet ikke god på dette - og den XP greia er fremmed for meg....+ på engelsk ...sukk :oops: Lille Meg 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå