Gå til innhold

fått hvite flekker etter soling

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fått noen hvite flekker som jeg ikke blir brun på. Sykt irriterende. Har fått det nå denne uken når det har vært så fint vær. Sola meg ute. Har fått en hvit flekk til nå de siste dagene.

Hva er dette og hvordan får jeg det bort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Thalassa
Skrevet (endret)

de går nok ikke bort.. har et par sånne selv, fikk dem når jeg var liten og ble solbrent. De synes veldig når man er brun, ellers merker man ikke noe til dem. Kanskje det går å ta på selvbruning eller conceiler...? Har ikke prøvd dette fordi jeg har mine to små på ryggen og der kommer jeg ikke så bra til :)

Bare husk å ta på høy solfaktor på flekkene, de blir nemlig knallrøde hvis de blir eksponert for sol.

vil bare legge til at det heter pigmentflekker, og det er lite/ingen pigment i huden der. Man kan også ha pigmentflekker hvor det er mye pigment, gamle mennesker har dette på hendene, disse er brune.

Endret av Thalassa
Gjest Gjest
Skrevet

Nei nei, det er veldig sjeldent at pigmentflekker dannes.

Siden du har fått dette nylig tenkte jeg umiddelbart på er pitryriasis versicolor som er en hudinfeksjon som skyldes en gjærsopp som heter Pityrosporon orbiculare. Det typiske er å få mange små flekker i huden. Fargen varierer, men er oftest lysebrun på vinterblek hud - og hvit på solbrun hud. Utslettet sitter oftest på overkroppen og øverst på armer og bein. Det klør ikke. Det finnes god behandling, som du eventuelt kan få hos legen din.

Skrevet (endret)

Jeg har også noen sånne pigmentflekker på ryggen og på ene armen (ganske små da), og de har jeg nok arvet fra min far, for han har mange, og tildels store områder også (hender og ansikt). Min bror har også, men han har fått mere med årene, ligger vel på nivå med det pappa har tenker jeg. Pappas bror fikk det også plutselig i en alder av 60 år. Så i vår familie ligger det nok i genene.

Jeg tenker aldri over disse flekkene, men det er utrolig viktig å bruke høy solfaktor på dem, for der er det lett å bli brent.

Endret av Yamaha
Skrevet

Syns å ha hørt noe om at når man går på p-pillene er det mange som får litt pigmentflekker... Jeg merket det i hvertfall selv.. Så det kan jo hende det er det som er grunnen.. Ikke noe farlig i hvert fall, og det er ingen andre enn deg selv som tenker over det...

Gjest Gjesta
Skrevet
Syns å ha hørt noe om at når man går på p-pillene er det mange som får litt pigmentflekker... Jeg merket det i hvertfall selv.. Så det kan jo hende det er det som er grunnen.. Ikke noe farlig i hvert fall, og det er ingen andre enn deg selv som tenker over det...

Men da er det jo snakk om flekker som er mørkere enn huden, sånn som fregner. Jeg har også hørt at sånne hvite flekker ofte er forårsaket av en sopp, som gjesten over beskrev så inngående. :)

Gjest Thalassa
Skrevet
Men da er det jo snakk om flekker som er mørkere enn huden, sånn som fregner. Jeg har også hørt at sånne hvite flekker ofte er forårsaket av en sopp, som gjesten over beskrev så inngående. :)

Men jeg tror hvis det er forårsaket av sopp, så er området større, og mer ujevnt i kantene. Har sett et par stykker med slike som er forårsaket av sopp, og det var noen helt annet enn det jeg har selv. Mine blir bare peanuts i forhold, sikkert ikke gøy å ha det så ille men det går vel ann å jevne det ut litt hos hudpleier e.l

Skrevet

hei! jeg fikk hvite flekker på halsen etter å ha solet meg og brukt parfyme...

det gikk vekk etter en stund..

hvor har du fått de hvite flekkene? Er det plagsomt synlig?

• 5 år senere...
Gjest Rebecca
Skrevet

Hei. Jeg har ganske mange slike flekker på overarmene og i albuekroken. Jeg er ei jente på 15 og synes det er ganske stygt når jeg går med singlet ol. Jeg har naturlig gyllen farge og har bra og sunn hud, med mye føflekker på magen, ryggen og armene, men bare vanlige små som jeg alltid har hatt. Ingen nye, så det er ikke noe hudkreft i allefall. Jeg blir utrolig fort veldig brun om sommeren, blir aldri solbrent, og tåler ikke solkremer.

Jeg er født med og har fortsatt autopisk eksem, og tror kanskje det kan være årsaken til flekkene. Jeg er ganske tørr akkurat rundt kanten på det hvite, men huden der det er hvitt er helt myk.

Jeg tar litt solarium om vinteren for å holde fargen, men flekkene viser ingen tegn til å forsvinne.

Leter febrilsk etter råd for å få dem bort!

• 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...