Tiit Skrevet 11. mai 2006 #1 Skrevet 11. mai 2006 Jenta mi på 8 har fått skikkelig hovne, røde stikk som klør fryktelig, og ser skikkelig stygge ut. Det blir nesten som blåmerker i huden. Syns det virker for tidlig for vanlige myggstikk, men hun ser virkelig ikke ut! Jeg tror ikke det kan være fuglelopper.. Noen som vet hva det kan være, og hva jeg kan gjøre for henne. Har hittil smurt med Eurax, kamferolje og aloe vera (ikke på samme tid, nei) men det hjelper jo ikke noe særlig da. Er det noe tabletter hun kan ta som gjør at hun ikke reagerer så kraftig? Ellers kan jo dette bli en morsom sommer.....
Cathie Skrevet 11. mai 2006 #2 Skrevet 11. mai 2006 Tror jeg ville hørt med legen før jeg ga henne noen tabletter, men jeg fikk halve allergi tabletter når jeg var liten fordi jeg ikke tåler forskjellige stikk. Det hjalp en del! Hovner helt voldsomt opp av noen typer stikk! Men mygg er det masse av her allerede da...
Tiit Skrevet 11. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2006 Tror jeg ville hørt med legen før jeg ga henne noen tabletter, men jeg fikk halve allergi tabletter når jeg var liten fordi jeg ikke tåler forskjellige stikk. Det hjalp en del! Hovner helt voldsomt opp av noen typer stikk! Men mygg er det masse av her allerede da... ← Jeg tenkte jo at det evnt måtte være tabletter på resept, ja. Men vi har ingen sånne allergier i familien, og er veldig ukjent med det, så jeg tenkte bare å høre om noen vet om det fins noe å få tak for for sånne kraftige reaksjoner. Her er vel en og annen mygg, men ikke noe som skulle tilsi at hun skulle være så oppspist som hun er!
Gjest splæsj Skrevet 11. mai 2006 #4 Skrevet 11. mai 2006 Hør med legen. Endel allergitabletter gjør at myggen rett og slett ikke liker blodet, og stikker sjeldnere.
Cathie Skrevet 11. mai 2006 #5 Skrevet 11. mai 2006 Jeg tenkte jo at det evnt måtte være tabletter på resept, ja. Men vi har ingen sånne allergier i familien, og er veldig ukjent med det, så jeg tenkte bare å høre om noen vet om det fins noe å få tak for for sånne kraftige reaksjoner. ← Trenger ikke være resept belagt! Mine er ikke det, men greit å høre med lege før man gir barn tabletter sånn generellt... Ellers så er det ingen andre i familien min som reagerer på insektsstikk, men jeg blir helt ødfelagt av det!
Gjest splæsj Skrevet 11. mai 2006 #6 Skrevet 11. mai 2006 Allergimedisin uten resept er dyrt, vil anbefale med resept. Ikke vanskelig å få, bare hør med legen.
Gjest En Gjest :) Skrevet 11. mai 2006 #7 Skrevet 11. mai 2006 Et lite GODT tips: Prøv å smøre på littegranne tannkrem på stikket. Tannkrem inneholder stoffer som kan virke lett betennelsesdempende og nedsette bakterienes gunstige levekår i et skadet hudområde. Det er også uttørrende, noe som hjelper til å trekke ut den irritertende væsken. (Jeg er biolog, så har vært borti litt stikkende småkryp ) Lykke til, og god bedring! Og til slutt.. ring legen og fortell om reaksjonene som er oppstått. Det kan nok være hypersensitivitet, altså alergi. Det får dere testet hos legen.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2006 #8 Skrevet 12. mai 2006 Jeg er selv veldig plaget med at myggstikk hovner opp til de er på størrelse med en femmer, Men allergimedisiner hjelper i hvertfall litt så det ikke blir fullt så hovent. Imidlertid er det bare allergitabletter av typen Loratidin (eller med samme virkestoff) som hjelper, i hvertfall på meg. Mot kløen er tigerbalsam ypperlig.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #9 Skrevet 12. mai 2006 Ta henne til legen. Jeg fikk allergisk reaksjon på myggstikk i syden og havnet på legevakten. Fikk da kotisonsprøyte, kortsion intravinøst, allergitabletter og kortisonsalve til smøre på. Jeg såg ikke ut da! Men det tok hurtig knekken på plagene, hadde arrene en god stund da. Men om det er en skikkelig reaksjon bør hun nok få noe med lege. Salvene på apoteket kommer nok til for kort da.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #10 Skrevet 12. mai 2006 Da jeg var liten fikk jeg noen ganger VELDIG kraftig reaksjon på myggstikk. De hovnet helt enormt opp, husker det var en periode jeg ikke kunne åpne det ene øyet på grunn av et digert stikk. Traff ei klassevenninne på butikken, og hun kjente meg faktisk ikke igjen. Stikkene gjorde forferdelig vondt.b Ble tatt med til legen, og fikk noen allergitabletter som het teldanex (tror jeg). Spiste de hele sommerhalvåret i flere år, og så gikk det bare over av seg selv til slutt.
Tiit Skrevet 14. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 14. mai 2006 Tusen takk for gode tips! Jeg skal kontakte legen og få ham til å vurdere. Det er nok det beste. Godt å høre at det er greit å få hjelp med en evnt allergi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå