Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Her en kveld måtte jeg passere gata i byen hvor de prostituerte holder til. I den forbindelse så jeg naboen sin datter, og hun er bare 21 eller 22år. Jeg fikk meg litt av et sjokk kan man si. Lot som jeg ikke så henne, og gikk rett forbi. Tror ikke hun oppfattet at jeg var der heller. Men nå tenker jeg på hva jeg skal si, eventuelt om jeg i det hele tatt skal si noe til hennes foreldre.

Jeg har alltid sett på henne som en resurs sterk jente, hun var alltid med på idrettsbanen før i tiden, flink på skolen, og har et vakkert utseende. Altså en normal flott jente, fra en familie som er resurssterk i tillegg.

Foreldrene har alltid brydd seg mye om henne, det har ikke sviktet på noe plan så vidt jeg vet.

Foreldrene har jeg et godt forhold til, vi dra gjerne på heleturer og ferier sammen, eller bare en tur på byen.

I dag angrer jeg litt på at jeg ikke stoppet opp ved henne, når hun sto der til salgs.

Hva ville dere gjordt i en sånn kjedelig situasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Jalileh
Skrevet

Hvordan vet du at hun var der for å prostituere seg? Kan jo være at hun tilfeldigvis var der?

Og hvorfor ikke ta det opp med hun før du tar det opp med foreldrene?

Skrevet

Du var jo der du også, så nå lurer sikkert hun på om hun skal si til dine foreldre at du prostituerer deg...

Skrevet
Du var jo der du også, så nå lurer sikkert hun på om hun skal si til dine foreldre at du prostituerer deg...

:forvirret: Hun sier jo at hun en kveld måtte gå gjennom den gaten. Hvor i all verden får du det fra at hun er prostituert selv? Ingenting av det jeg kan lese i alle fall. Var det meningen å være spydig fordi hun fastslår at noen hun kjenner mest trolig prostituerer seg? Og det noen som hun har en relasjon til? Det er ofte bedre å la være å svare om man har bestemt seg for å ikke skal si noe fornuftig.

Forstår det må være både vanskelig og sårt å oppdage noe slikt. Og forstår at du føler du har kommet i en konfliktsituasjon der hvor du må overveie lojalitet og empati ovenfor foreldre samt lojalitet og empati for jenta. Prostitusjon er noe som forståelig nok er et ømfintlig tema når det angår en personlig, og det nærmest er tabubelagt.

Jeg vet ikke hvilken evne du har til å vurdere situasjoner, men om du er som folk flest, så tror jeg at du forstår hvem som selger seg og ikke på en "prostitusjonsgate". Uansett om du er sikker eller ikke, så ville jeg ha tatt en prat med jenta før du snakker med familien hennes. Kan hende hun har en historie du ikke vet om, og som stiller hele saken i et annet lys enn dine tanker hittil.

Gjest Jalileh
Skrevet
Du var jo der du også, så nå lurer sikkert hun på om hun skal si til dine foreldre at du prostituerer deg...

:ler:

Gjest Hubbis Bubbis
Skrevet
Du var jo der du også, så nå lurer sikkert hun på om hun skal si til dine foreldre at du prostituerer deg...

:ler::ler::ler::ler::ler::ler:

:forvirret: Hun sier jo at hun en kveld måtte gå gjennom den gaten.

Ja, men jenta kunne vel heller ikke vite at du "måtte bare gjennom" den gata??

Så hun lurer nok også på hva du gjorde der?? :forvirret:

Hilsen

Hubbis Bubbis

Skrevet

Streng tatt er hun vel myndig. Dermed er det en privatsak hvordan hun velger å leve livet sitt.

Informasjonsplikt til foreldre må jo opphøre en gang, de har ikke krav på å få vite om alt som skjer med et voksent barn.

Likevel kan jeg forstå at det kjennes feil å sitte på slik informasjon uten å fortelle det til vennene dine. Alle kan jo sette seg i foreldrenes sted og vet at man hadde ønsket disse opplysningene hvis det var ens eget barn.

Du får vel bare si det som det er? At du traff på henne der og ble oppriktig bekymret for henne, og at det eneste du kunne komme på å gjøre var å snakke med dem.

Skrevet

Jeg ville trådd forsiktig her - hun er myndig.

Skal du ta opp dette med noen, syns jeg du bør ta det opp med henne, slik at hun er klar over at du vet.

Dessuten, er du 100 % sikker på at hun var der for å prostituere seg ?

Gjest Piper
Skrevet (endret)
Streng tatt er hun vel myndig. Dermed er det en privatsak hvordan hun velger å leve livet sitt.

Informasjonsplikt til foreldre må jo opphøre en gang, de har ikke krav på å få vite om alt som skjer med et voksent barn.

Likevel kan jeg forstå at det kjennes feil å sitte på slik informasjon uten å fortelle det til vennene dine. Alle kan jo sette seg i foreldrenes sted og vet at man hadde ønsket disse opplysningene hvis det var ens eget barn.

Du får vel bare si det som det er? At du traff på henne der og ble oppriktig bekymret for henne, og at det eneste du kunne komme på å gjøre var å snakke med dem.

Jeg er enig emd deg til og emd første avsnittet, for resten blir helt feil i mine øyne. Er man voksen, så er man voksen. Om noen hadde gått til mine foreldre med noe de visste om meg etter jeg ble voksen, ville jeg blitt rimelig forbanna.

Når mine barn blir voksne, klarer jeg å forstå at det ikke er alt vi foreldre skal få vite. De har krav på privatliv, og hva de regner som privatliv må være opp til de selv. Så nei, jeg ville faktisk ikke ønsket de opplysningene om mine barn, om de ikke kom fra barna.

Å snakke med foreldrene er heller ikke det eneste personen kan gjøre, for tro det eller ei, så kan h*n faktisk snakke med jenten. Noe som er det rette, om man absolutt må blande seg i andre sine liv. For det er jo det man gjør, når man legger seg i andres liv.

Hva den jenten ønsker for sitt liv, er helt og holdent hennes sak. Hun er voksen, og voksne bestemmer selv.

Hvor går grensen egentlig, for når man er for voksen til at foreldrene skal bli informert om ting man driver med?

Endret av Piper
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Hun er ett voksent og myndig menneske, så da er det ikke foreldrenes sak. Dessuten kan du ikke være sikker på at hun var der for å prostituere seg heller, så ved å si noe i denne situasjonen risikerer du å lage mye bråk, uten at det ligger noe bak det i det hele tatt.

(Og til deg som tror at alle "folk flest" kan gjenkjenne en prostituert på utseendet så må jeg bare si at du høres både fordumsfull og naiv ut...)

Skrevet

Det vil si at alle som går der, prostituerer seg? Da må nok mange ta omveier til jobb.

Gjest Gjest_Pet_*
Skrevet

Jeg går gjennom horestrøket i Oslo på vei til og fra jobb hver dag, jeg. Skal jammen spørre faren min om noen har tipset ham om at jeg er hore!

Gjest Gjest
Skrevet

Neste gang du treffer henne der så stopper du og spør om hun har det bra eller om hun trenger hjelp. Si at du stiller hvis hun trenger det senere. Og la det bli med det. Ikke fortell noen hva du så eller tror.

Gjest gjest1
Skrevet

Du store verden!! Fortelle til naboen at du så deres datter i horestrøket. En voksen jente. Kanskje hun også bare gikk igjennom der sånn som du. Hadde vært et sted og vente på å bli hentet. Burde hørt med henne, kanskje du hadde fått skyss hjem.

Selv går jeg gjennomhorestrøket hver dag, og ofte går på kveldstid, har møtt både naboer og kolleger. Siden "andre" tydligvis tror at folk de ser på strøket er prostituerte må jeg vel finne en annen vei til bussen...

Gjest Gjest
Skrevet
Du store verden!! Fortelle til naboen at du så deres datter i horestrøket. En voksen jente. Kanskje hun også bare gikk igjennom der sånn som du. Hadde vært et sted og vente på å bli hentet. Burde hørt med henne, kanskje du hadde fått skyss hjem.

Selv går jeg gjennomhorestrøket hver dag, og ofte går på kveldstid, har møtt både naboer og kolleger. Siden  "andre" tydligvis tror at folk de ser på strøket er prostituerte må jeg vel finne en annen vei til bussen...

Gi deg... man skiller rimelig greit ei jente som selger seg fra ei som bare går igjennom strøket. Vær glad for at noen faktisk bryr seg istedet for å himle med øya...

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Gjør man egentlig det, det er tydelig at kundene ikke gjør det. har faktisk blitt spurt flere ganger om jeg var ledig...

Til og med mens jeg stod på busstoppet, i allværsjakke og med ryggsekk.

Endret av pulverheksa
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har nå tenkt litt. Juhu det er noe nytt... ;)

Jeg skjønner trådstarters dilemma, hvis det er slik at hun tror nabojenta er havnet på strøket som følge av narkomisbruk.

Da ville jeg snakket med jenta først, og derfra vurdert om jeg skulle snakke med foreldrene hennes. De kommer til å trenge støttespillere for å hjelpe jenta ut av et evt. slik misbruk.

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg måtte gå gjennom horestrøket i Oslo på vei til kjæresten før, lurer på om nåken har ringt jobben eller pappa og sagt frå? Kanskje det er derfor pappa mailar så ofte for tida?? :overrasket: Og eg og fekk masse tilbud, tross olabukser, joggesko og allværsjakke. Smilte og sa neitakk eg, er synd på dei som må ty til slikt får å få seg nåke syns no eg... Så nei, ho treng ikkje ha vore der for å selge seg nei. Og ja, ho er vaksen og kan selge seg om ho vil det, det har ikkje foreldra noko med.

Skrevet

Herregud, det er ikke så himla vanskelig å se forskjell fra folk som tilfeldigvis går gjennom strøket til de som står og selger. Selvfølgelig er ikke alle prostituerte like offensive og synlige og åpenbare, men noen er jo det.

Det er også ganske lett å se hvem som er narkomane og alkoholikere som bor på gata, selv om man ikke kan se det på alle som er narkomane eller er at de bor på gata.

Selv om jenta er myndig, så er det ikke slik at man skal slutte å bry seg! Og som foreldre så er det helt klart at jeg vil vite om jenta mi selger seg uansett om hun er 17 eller 23 eller 35! Hun er da fortsatt jenta mi - hun er det for resten av livet, og jeg har ikke tenkt å slutte å være glad i henne og bry meg om henne fordi hun er myndig. Det kan også hende hun selger seg fordi hun trenger penger til stoff, noe som er enda viktigere for pårørende å få vite.

Men jeg synes jenta kan få anledning til å si det til foreldrene selv, og det kan også hende at hun har en god grunn til at foreldrene ikke skal få vite. Derfor: Snakk med jenta først. Om det viser seg at det hele har vært en gigantisk misforståelse eller at hun var der av andre grunner (kanskje hun var der for å få ut en vennine?), så har man også hindret i å fortelle foreldrene noe unødig.

Skrevet
Herregud, det er ikke så himla vanskelig å se forskjell fra folk som tilfeldigvis går gjennom strøket til de som står og selger.

Har de et skilt rundt seg der det står prostituert, eller?

Selvfølgelig er ikke alle prostituerte like offensive og synlige og åpenbare, men noen er jo det.

Litt selvmotsigende, er vi ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...