LilleBille Skrevet 11. mai 2006 #1 Skrevet 11. mai 2006 Selv om jeg skyller av oppvasken - og ikke stapper maskinen for full - synes jeg ikke glass feks. blir rene. Det virker som de har et tynt belegg - og hele maskinen virker som om den blir "fet" inni. Kan ikke stille grader - men bruker vanligvis et program som tar 1t 40min - "normalvask" Bruker Sun oppvaskmiddel - og skyllemiddel. Er det noen som har noen gode råd?
Nordlandspia Skrevet 11. mai 2006 #2 Skrevet 11. mai 2006 (endret) .. Endret 1. juli 2009 av Nordlandspia
LilleBille Skrevet 11. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2006 Ja .. og det er ufyselig hver gang - skjønner ikke hvorfor det blir sånn. Har tom vasket maskinen (og filterrommet) innvendig med alt fra Zalo (med mange skyllinger) til klorin og salmiakk - men det hjelper ikke annet enn en liten stund. Det er så jeg lurer på om det er noe med vannet her - for den gamle maskinen gikk faktisk tett i vannledningen inn til maskinen - og det så ut som "tette arterier" når den ble koblet fra. Vet jo at det ofte er forskjell på hardt og bløtt vann i forhold til tøyvask - men kan det ha noe å si her :klø:
LilleBille Skrevet 11. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2006 Kan godt tenkes det. Hvor fyller jeg det? .. sammen med glansemiddel eller :klø:
Krista83 Skrevet 12. mai 2006 #6 Skrevet 12. mai 2006 Saltet har egensaltbeholder. Men det er faktisk ikke alle oppvaskmaskiner som har det lenger. Tror det skal være under et skru lokk eller noe under kurven. De selger salt som er beregnet til det bruiket i elektrobutikker..
LilleBille Skrevet 12. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2006 Da får jeg se etter der - har ikke lagt merke til noe påfyllingshull - men er det under kurven kan jo det være en grunn.
Grooo Skrevet 12. mai 2006 #8 Skrevet 12. mai 2006 Og du, IKKE bruk vanlig husholdningssalt og ikke bruk for mye, det finnes tråder her fra før om noen som har gjort litt av hvert der...
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #9 Skrevet 12. mai 2006 Bruker du nok såpe? Når det gjelder såpe til oppvaskmaskiner så kan det være lurt å følge anbefalningene på pakkningen.
Grooo Skrevet 12. mai 2006 #10 Skrevet 12. mai 2006 Saltbeholderen er under et digert skrulokk i bunnen av maskinen. Salt skal brukes av de som har for mye kalk i vannet, så hvis det er et hvit belegg i stålet på maskinen din er det kanskje salt som mangler. Er det "fett" som du først skrev, så er det nok noe galt med maskinen din: Den varmer ikke nok. Åpn opp maskinen midt i en vask, så kjenner du fort om vannet er varmt nok eller ikke.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2006 #11 Skrevet 12. mai 2006 Og du, IKKE bruk vanlig husholdningssalt og ikke bruk for mye, det finnes tråder her fra før om noen som har gjort litt av hvert der... ← Hva mener du med det?
Grooo Skrevet 12. mai 2006 #13 Skrevet 12. mai 2006 Hva mener du med det? ← Var en som hadde brukt vanlig bordsalt, og hadde tatt i flere dl. Man skal ha i bare et par skjeer, så hun slet litt stakkars med å få vasken ren etter dette...
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #14 Skrevet 13. mai 2006 Var en som hadde brukt vanlig bordsalt, og hadde tatt i flere dl. Man skal ha i bare et par skjeer, så hun slet litt stakkars med å få vasken ren etter dette... ← På bruksanvisningen til min oppmaskemaskin mener jeg helt tydelig det sto at man skulle helle oppi salt helt til det ikke gikk mer (ca en halv kg) og at man kunne bruke vanlig salt.. Så det er det jeg driver med. Men mulig det er forskjell på oppvaskmaskiner, jeg har aldri hatt noe problem med det.
Claire Skrevet 14. mai 2006 #16 Skrevet 14. mai 2006 Trodde ikke man trengte salt i oppvaskmaskinen her i Norge? I Spania er det derimor veldig vanlig. Alle bruker det, og man får kjøpt eget salt til oppvaskmaskinen. Gjør man det i Norge? Har du prøvd å bruke litt vaskepulver rett i maskina i tillegg til doseringskammeret? Kanskje du finner noen tips hos Lilleborg: http://www.lilleborg.no/eway/default.aspx?...:1:6645:1:::0:0
Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2006 #17 Skrevet 14. mai 2006 Trodde ikke man trengte salt i oppvaskmaskinen her i Norge? I Spania er det derimor veldig vanlig. Alle bruker det, og man får kjøpt eget salt til oppvaskmaskinen. Gjør man det i Norge? Ja, hvertfall hvis man bor i et område hvor det er mye kalk i vannet. Det er det hos meg.
Lillesøster Skrevet 14. mai 2006 #18 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Hvilket merke har du på oppvaskemaskinen? Endret 14. mai 2006 av Lillesøster
Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2006 #19 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Hvilket merke har du på oppvaskemaskinen? ← jeg har Elektrolux, men det var vel Ts du siktet til? Endret 14. mai 2006 av Binna
Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2006 #20 Skrevet 14. mai 2006 Har du stilt inn glansemiddelet på riktig nivå? På vår maskin kan det justeres fra 1-6. Kommer det for mye ut under vaskingen, kan det legge seg belegg på gjenstandene, kommer det for lite, så tørker de ikke skikkelig. (Eller var det omvendt...?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå