Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når babyen våkner og gråter om natta, står pappan opp da? Eller er det bare mamman som gjør det?

Har ei venninne med en 2 måneder gammel baby. Hun er kjempesliten, han gråter store deler av natta. Hun har permisjon, faren jobber. Dermed sier han at han må ha søvn om natta, og han sover med sov-i-ro i ørene. Hun kan jo sove om dagen, når babyen sover - sier han. Hun jobber jo ikke om dagen...

Dette skurrer veldig i mine ører... hvordan gjorde dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Det var for det meste meg , men var det veldig slitsomme perioder hjalp vi hverandre. Det er da helt naturlig

Skrevet

Mannen min stod opp i helgene, men siden han skulle på jobb i ukedagene så stod jeg opp.

Jeg syns ikke at vennina di kan forlange at han står opp, han skal tros alt på jobb og kunne prestere der.

Hvis barnet sover fint på dagen så kan jo hun få såve da, eller kanskje hun kan få bestisene til å ha ham på dagen så får hun slappet av litt..

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ikke like greit å ha barnesengen rett ved sengen så hun bare setter seg opp og pupper i vei? Da slipper hun i det minste å stå opp.

Skrevet

Kanskje det er bare jeg som reagerer på det da.

Såklart skal hun ta mesteparten av nattevåket. Hun ammer jo om natta, det kan ikke faren gjøre, og han jobber, noe ikke hun gjør.

Men noe jeg ikke skrev i første innlegg var at babyen ikke sover stort om dagen heller. Han skriker mest, og når han sover for en gangs skyld prøver hun også å sove. Men på grunn av husarbeid blir ikke søvn førsteprioritet. Hun ser forferdelig sliten ut...

Skrevet

Vi samsover når barna er små, så ingen av oss har behøvd stå opp.

Skrevet
kanskje hun kan få bestisene til å ha ham på dagen så får hun slappet av litt..

Hvem er "bestisene"? Er det besteforeldrene du viser til så bor de for det første på et annet sted, for det andre er de i full jobb begge to. Det er ikke alle som er like heldige på den måten.

Det er også bare meg hun har av de nærmeste vennene på dette stedet, det er ikke bare bare å overlate en så liten baby til andre. Jeg skal såklart ta han når jeg er ferdig med eksamensstyr og slikt, så hun kan sove. Men per nå har jeg ikke mulighet til det. Hun må uansett amme han støtt og stadig når han er så liten...

Gjest lilletroll
Skrevet
Jeg synes ikke det skurrer så veldig.

Jeg synes heller ikke det. Når snuppa var liten så var det vel jeg som stod opp 99 % av tilfellene, for det var jo for matens skyld og jeg ammet jo....dessuten jobbet jo pappaen.

Nå er det den som skal sist opp morgenen etter som tar henne hvis hun mot formodning har et mareritt, eller noe.. (Det siste året tror jeg pappaen har stått opp 99 % av tiden med henne....alt jevner seg ut etter hvert..)

Skrevet
...

Men på grunn av husarbeid blir ikke søvn førsteprioritet. Hun ser forferdelig sliten ut...

Da er det så absolutt snakk om å prioritere feil.

Skrevet
Vi samsover når barna er små, så ingen av oss har behøvd stå opp.

Det er jo ganske umulig når du har en baby som skriker flere timer i slengen om natta. Om hun holder han i senga, eller på soverommet som en annen her sa, får verken hun eller pappaen sove. Babyen har kolikk (regner jeg med) og skriker veldig mye veldig ofte.

Skrevet
Det er jo ganske umulig når du har en baby som skriker flere timer i slengen om natta. Om hun holder han i senga, eller på soverommet som en annen her sa, får verken hun eller pappaen sove. Babyen har kolikk (regner jeg med) og skriker veldig mye veldig ofte.

Da en av våre gråt fordi han reagerte på at jeg fikk i meg melk fortsatte jeg jo å ligge med han i senga, slik at jeg fikk slappet av selv om han gråt. Fant forskjellige stillinger hvor han kunne ligge oppå magen min, på siden min, på knærne mine etc mens jeg vugget han. Han sluttet ikke å gråte, men jeg ble ikke sliten fordi jeg kunne ligge godt i senga mi i stedet for å vandre rundt eller sitte i en stol f.eks. Om det er et problem for faren å sove da foreslår jeg at han finner seg et annet rom å sove i i en periode(antar de har flere rom i huset?).

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke det er så rart at mor tar mesteparten av våkingen om natta når mannen skal på jobb, men i slike ekstreme tilfeller som trådstarter beskriver kan jo også far trå til et par timer en og annen natt. Om han får 5 timers søvn i stedet for 8 en og annen natt kan han vel tåle? Og han kan vel ta ungen etter jobb i alle fall så moren kan få sove litt da?

Jeg håper i alle fall at min sambo ville sett det dersom jeg så så utrolig sliten ut som trådstarter beskriver at hennes venninne er. Da tror jeg nok vi hadde undersøkt mulighetene for at enten han eller en av besteforeldrene kunne ta et par feriedager så jeg fikk litt hvile.

Så bra at du vil hjelpe da, når du er ferdig med eksamen! :)

Skrevet

Jeg er enig med det som de fleste ovenfor skriver, at så lenge mor er hjemme er det naturlig at hun står opp på natta, særlig hvis hun ammer. Vår sønn er 5 uker gammel og det er stort sett jeg som står opp. Heldigvis er vi så heldige å ha en baby som sover om natta, men det har vært to netter som kan betegnes som våkenetter hvor han holdt det gående i to-tre timer. Da byttet vi på å gå med ham ettersom det var det eneste som hjalp.

Men siden din venninne er sliten og helt tydelig trenger å hvile seg, synes jeg nok at pappaen kunne trødd til. En natts dårlig søvn overlever alle, og de timene er gull verdt for din venninne siden hun ikke får sovet på dagen heller. Alle har behov for søvn, da takler man småbarnshverdagen mye bedre. For denkan være temmelig slitsom...

Gjest Gjest
Skrevet
Da er det så absolutt snakk om å prioritere feil.

Enig!

Har full forståelse for at den som jobber må sove. Jeg har derimot null forståelse for at den som går hjemme skal gjøre husarbeidet! Hvis hun er trøtt og sliten må hun sove på dagtid, og så får heller mannen trå til med husarbeidet.

Gjest filosofia
Skrevet

Ta med babyen til kiropraktor, dersom det er kolikk får han/hun orden på det garantert. Og drit i husarbeid. Ingen tvinger henne og hun MÅ ikke ha et strøkent hus. I alle fall ikke mens baby er liten og masete.

Skrevet

Det er nok meg som har stått opp for det meste når ungene har vært helt små. Det var jo uansett jeg som ammet! Men i helgene har vi byttet på da. Uansett er det lurt å ha babysengen helt inntil sin egen slik at man slipper å gå ut av senga for å løfte opp barnet, det hjalp veldig syntes jeg! Dersom det er vanskelig å sove på dagen kan man kanskje sove middag et par timer på ettermiddag når pappaen har kommet hjem fra jobb?

Gjest jgest
Skrevet

yup pappaen står gjerne opp om natten og tar babyen selv om han må sove og skal på jobb dagen etter.

babyen derimot foretrekker mammaen om natten fordi hun syntes pappaen sin pupp var så hårete og det kom så lite melk ut av den.

Gjest Gjest
Skrevet

Må si jeg reagere kraftig på svarene her. For det første fikk hun ikke barn alene. Begge må regne med mindre søvn i starten. Å skylde på stakkars pappa han skal på jobb holder ikke. Mor skal trossalt være oppegående på dag tid hun og. Husvak,klesvask og andre ting som hører til gjør seg ikke av seg selv. Skal hun liksom bare la være å gjøre det da, for å sove. Så har du dette med kolikk. Jeg har selv hatt en baby med kolikk, og jeg fikk aldri sove mer enn 2 timer i døgnet den første tiden. Han sov svært lite som baby. På dagen sov han kun om det var bevegelse i vogna, våknet med engang jeg stoppet å bevege vogna. Skulle kanskje gått og sovet jeg da. Er nå engang sånn, at man har ofte ting som kun kan gjøres når barnet sover. Så ting er ikke så enkelt som det fremstilles her. Far hyler om å bli likestilt, ja da får han og ta del i slitet det til tider kan være med baby. Det går an å pumpe seg, og ha på flaske, så amming er ingen unnskyldning. Nei, begge for dele på nattevåk. Det er ikke bare far som skal være oppegående på jobb, mor skal være oppegående på dagtid hun og. Sove når babyen sover opplegget som går igjen her, fungere ikke alltid i virkligheten.

Skrevet

Jeg hadde blitt kok forbanna om gubben hadde stappa sov-i-ro i ørene om natta da jentene var små! Greit nok at jeg tok den største belastninga om natta. Det var tross alt jeg som hadde maten. Men når det gjaldt å gi smokken, gå med dem i ekstra hektiske perioder og lignende, så delte vi på det. En far som forventer at nattesøvnen ikke skal forstyrres fordi han skal på jobb er for drøyt! Mor skal da også fungere på dagtid, selv om hun har mulighet til å ta seg en blund på en av babyens lurer.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hos oss var det meg som stod opp om natten, men våre barn har ikke hatt kolikk, ei heller vært urolig om natta. De få gangene vi har hatt litt skriking om natta, har pappaen også trådt til med bleieskift/byssing.

Jeg kan godt skjønne at trådstarters venninne er helt utslitt. Om babyen gråter store deler av natta, kunne kanskje mor og far dele på slik at far tar halve natten, mens mor tar andre halve. Nå aner som sagt ikke jeg hvordan det er å ha kolikkbaby, men kan tenke meg at det må være forferdelig å aldri få sove skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...