Gå til innhold

sole seg!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Blir en like brun om en smører seg med solfaktor 16 som med 6? føler liksom at jeg ikke blir like brun med høy jeg.. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Joda du blir like brun, men det tar over dobbelt så lang tid. Så du må sole deg lenge for det blir noe resultat. Hvorfor bruker du så høy faktor som 16? Jeg bruker ikke høyere enn 15 på barna engang. Her hjemme bruker jeg ikke faktor på meg selv, og i syden bruker jeg 3-5 sololje. Jeg tåler mye sol, og blir aldri solbrent. Dette tror jeg har med opptrening av huden å gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet

var egentlig bare et eksempel.. :) men jeg har sole meg med faktor 6 nå r ble kjempe brent! kan ikke huske sist jeg ble det, så jeg skvatt litt!

Gjest Gjesta
Skrevet

16 er da ikke så høyt!? Er man lys skal man helst bruke 20, og hvertfall i starten av solingen! Du får ikke like fort farge, men den fargen du får varer mye lengre.

Gjest Virvel
Skrevet

Selvfølgelig blir du brun etter hvert om du bruker spf 16 også. For lyse nordeuropeere vil jeg påstå det er rent latterlig å bruke noe lavere enn 15. (Jeg har hatt min periode med sjokksoling jeg også, men nå har jeg blitt gammel og fornuftig... bilbelte, sykkelhjelm, refleks, høy solfaktor. :ler: )

Gjest meya84
Skrevet

Jeg prøvde meg med 8 her om dagen, og satt ikke mer enn 3 kvarter før jeg ble brent :forvirret:

å jeg har ikke sånn hvit hud som bare blir rød. Men ganske lys hud har jeg. Trudde det holdt med 8 her i norge jeg, mener å ha erfart dette tidligere år. Men nå har jeg gått over til 12.

Starter alltid med 16 eller høyere når jeg er i syden :)

Gjest gjest1
Skrevet

Etter å ha sett noen skrekkeksempler på solskader, soler jeg meg ikke i det hele tatt lenger - kanskje bare noen minutter mens jeg leser en avis og drikker en kopp kaffe, men ikke noe sviskemakeri her i gården.

Jeg har et par venninner som har hud som sekstiåringer fordi de har vært så innmari glad i være brune i alle år...

Høy faktor - brunfargen er faktisk hudens måte å prøve og beskytte seg mot den skadelige solen.

Skrevet

jeg har sånn slags "flekkvis" hud jeg... bryst og skuldre får fort farge og blir ganske fort brent... overarmene får ganske fort farge og blir kan bli noe brent...

mage får relativt fort farge, blir litt rød, men ikke veldig brent... fra lårene og ned får jeg saaaakte farge...

så jeg soler meg uten faktor...

når jeg kjenner jeg begynner å bli litt småbrent på brystet er det på med solfaktor 8, samme med overarmene, når brystet blir en liten anelse mer brent pøser jeg på med solfaktor 15/stift...

på lårene og nedover bruker jeg vanlig olje, for å få farge fortere... vill jo ikke være solbrun fra magen og opp, og likblek fra trusa og ned...

jeg vet at olje kan være meget skummelt å bruke, for man kan "koke" huden, og gi brannskader... men dette gjør jeg med forsiktighet, og jeg er hele tiden obs på huden og hvordan den reagerer...

Gjest jente20
Skrevet

Det er så mye myter ute å går!!!!Jeg har pratet med både en hudlege og en hudpleier om dette temaet og det er myte at om du bruker høy solfaktor så blir du saktere brun. Solfaktor har ingenting med hvor brun du blir,det har med huden din å gjøre og hvor fort den lager fargen for å beskytte seg.Så lenge du ikke bruker sunblock så blir du like fort brun..Jeg har sittet ute i bare et par timer disse fine dagene med solfaktor 15 og jeg ser nærmest ut som en grillpølse...ikke rød eller solbrent bare veldig brun.

Folk bruker så lite solfaktor for å bli fort brun...det burde man ikke gjøre.Sola er faktisk ganske farlig sterk.

Skrevet

hei!

jeg hadde en hudlege som foreleser her om dagen (er sykepleie student) og etter de timene skal jeg nå være enda forsiktigere i sola. jeg bruker faktor 15 på kroppen og 20 i ansiktet. det er skikkelig viktig å tenke på dette, for det er ikke bare slik at man blir skrukkete når man blir gammel hvis man soler seg mye, men sjangsen for hudkreft øker veldig! det er den krefttypen i norge som har økt mest de siste årene.

og man blir brun med høy faktor og :)

hun hudlegen sa at det å bli brent flere ganger som barn og i ung alder kan disponere for kreft. så pass på barna deres

jeg håper ikke jeg skremmer noen her, men dette er bare fakta så kan man jo velge selv hva man vil ta inn over seg.. de fleste har jo sikkert hørt dette før og..

men jeg skal i hvertfall sole meg en del i sommer, men med solfaktor ;)

Gjest Gjest
Skrevet

En ting jeg har sett flere eksperter anbefale, er at man unngår solen ca mellom 12-15 om dagen, da den er sterkest, men jeg tviler på at mange følger dette rådet.. heller tvert imot, ser det ut som.

Gjest Gjesta
Skrevet
En ting jeg har sett flere eksperter anbefale, er at man unngår solen ca mellom 12-15 om dagen, da den er sterkest, men jeg tviler på at mange følger dette rådet.. heller tvert imot, ser det ut som.

Mellom 12 og 14 er det vel?

Jeg hadde aldri hatt noen som helst problemer helt til plutselig en vår hvor jeg var i utlandet og ble litt brent. Plutselig kunne jeg ikke være ute i sola i mer enn 20 min før jeg fikk utslett, uansett hvor høy faktor jeg brukte. Har "jobbet" med saken i flere år, og endelig kan jeg faktisk opphplde meg f.eks på stranda i flere timer uten problem.

Så det ER lurt å være føre var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...