Gå til innhold

Hvordan oppleves vi nordmenn?


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest Hippopotamus

I Nord-Afrika har jeg mange ganger fått høre at nordmenn er så hyggelige, høflige og snille - ikke sure og gjerrige sånn som briter og amerikanere.

I Øst-Europa er det mange som mener norske kvinner ser ut som menn, siden vi ofte har flate sko, ufarget hår og lite sminke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Øst-Europa er det mange som mener norske kvinner ser ut som menn, siden vi ofte har flate sko, ufarget hår og lite sminke  :ler:

Jøsses. Det var inntrykket jeg hadde av tsjekkiske jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg når jeg leste en artikkel om Islands tidligere president (Dagbladets Magasinet på nett). Journalisten forsøkte hele tiden å få bekreftelse fra henne, lokke ut av henne svar som var smiskende for Norge (spurte om kvinnelige statsledere som hadde gjort et spesielt inntrykk, da Gro ikke ble nevnt, spurte han om henne, ville prøve å få henne til å si at forholdet mellom Norge og Island var spesielt sterkt...)

Nordmenn er veldig opptatt av utlendinger som er "norgesvenner".

... jeg elsker standard spørsmålet "What do you think about norwegian women?" ... og selvfølgelig fokusering på at alle utlendinger synes at det er vi nordmenn som har gjort mest for fred her i verden! Med fredsprisen og alt, var det simpelthen vi som oppfant hele begrepet fred! :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Girl Friday

Jobber for et stort internasjonalt oljefirma i UK. I denne bransjen er nordmenn karakterisert som 'Woodentops', kort og godt. Vi er trauste og litt sidrumpa, uten humor, glad i en drink og har dyre vaner. Vi er ofte oppfattet som veldidg flinke i engelsk, men hoeflige det er vi ikke. Har flere ganger maate steppe inn for aa blidgjoere britiske kolleger som er frustrerte over maaten det kommuniseres paa fra norsk hold. Vi er daarlige paa korrekt spraakbruk, finesse og etikette, og dette skader faktisk det norske imaget. Vi maa bli flinkere til aa selge oss selv om vi skal loefte inntrykket andre har av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortsatt enig

... og selvfølgelig fokusering på at alle utlendinger synes at det er vi nordmenn som har gjort mest for fred her i verden! Med fredsprisen og alt, var det simpelthen vi som oppfant hele begrepet fred! :ironi:

What do you think of Norwegian women mener du vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt sidrumpa
Jobber for et stort internasjonalt oljefirma i UK. I denne bransjen er nordmenn karakterisert som 'Woodentops', kort og godt. Vi er trauste og litt sidrumpa, uten humor, glad i en drink og har dyre vaner. Vi er ofte oppfattet som veldidg flinke i engelsk, men hoeflige det er vi ikke. Har flere ganger maate steppe inn for aa blidgjoere britiske kolleger som er frustrerte over maaten det kommuniseres paa fra norsk hold. Vi er daarlige paa korrekt spraakbruk,  finesse og etikette, og dette skader faktisk det norske imaget. Vi maa bli flinkere til aa selge oss selv om vi skal loefte inntrykket andre har av oss.

Det med at vi har dårlig humor har jeg også hørt fra engelskmenn! Men vi er vel litt unnskyldt med at noen nyanser forsvinner når man ikke forstår språket godt nok.... Jeg vil påstå at det er ganske typisk norsk å elske engelsk humor! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filosofia

Er det meningen i denne tråden, at man skal skamme seg fordi man er norsk? Mitt inntrykk etter alt dette er at de fleste nordmenn mener at vi nordmenn overhodet ikke er gode nok!

Jeg har aldri møtt en utlending som ikke liker seg her, og som synes nordmenn er søte med alt det "rare" vi gjør. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mine amerikanske venner synes nordmenn generelt sett er:

- Konfliktsky og redd for konfrontasjoner/ubehageligheter

- Lite temperamentsfulle/passive

- Litt naive og tafatte menn ("tøfler")

- Forlanger lite og går rundt og er fornøyd

- Sier ikke i fra når det er noe (taushet)

Dette var de negative tingene!

De har sagt at de oppfatter nordmenn som snille og flinke også, (men dog litt late).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toget for noen uker siden overhørte jeg en fra Skottland som snakket om nordmenn. Han skjønte ikke hvorfor alle nordmennene så så deprimerte og lei seg ut hele tida, vi som har så mye penger..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
På toget for noen uker siden overhørte jeg en fra Skottland som snakket om nordmenn. Han skjønte ikke hvorfor alle nordmennene så så deprimerte og lei seg ut hele tida, vi som har så mye penger..!

Det var kanskje noe korttenkt av ham: landet har mye penger pga. ole ja, men det betyr jo ike at det kommer enhver nordmann tilgode i hverdagen akkurat... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var kanskje noe korttenkt av ham: landet har mye penger pga. ole ja, men det betyr jo ike at det kommer enhver nordmann tilgode i hverdagen akkurat... :roll:

Nei, men det er det nok bare vi nordmenn som vet. Resten av verden tror jo at vi er møkkrike, såh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, men det er det nok bare vi nordmenn som vet. Resten av verden tror jo at vi er møkkrike, såh..

Irriterende...for det er vi ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Irriterende...for det er vi ikke!

Hallo!

Hvordan tror du forholdene hadde vært i Norge om det ikke hadde vært for oljen?

Tror du vi hadde vært et av verdens rikeste land? Og mener du seriøst at vi som innbyggere i Norge ikke både direkte og indirekte høster av oljeinntektene?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Typen min er fra utlandet, men egentlig har jeg aldri snakket så mye om hva han og kameratene hans tenker om oss nordmenn, men kameraten hans som hadde vært i norge sa at alle norske jenter var sååå skjønne!

Og at nordmenn drikker mye når de er i utlandet.

Fikk spørsmål om jeg forstod islandsk, noe jeg svarte: eeeh, nei, kanskje noen få ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmmmm

gørrkjedelige, trauste, gammeldagse og liggende etter på enkelte arenaer.

Smarte, gjerrige, logisk tenkende, kalde og med liten åpenhet for å vise følelser i offentligheten/privat.

Tror mange utlendinger oppfatter nordmenn som vi nordmenn oppfatter møringene, altså kjipe, blå, gjerrige, snusfornuftige, det meste dreier seg om penger og sparing på hvert øre.

Ellers blir vi nok også oppfattet som noe molbod-aktige.

Siden vi ligger litt usentralt, så tror nok mange vi henger etter på områder der de på kontinentet for lengst er. Dette stemmer jo til en viss grad.

Sist men ikke minst, dummsnille. Disse politikerne er jo norges ansikt utad i medier og offentlighet, og her er det jo ikke tvil om hvilken smøring og smisking som foregår. Ja det gjelder å holde seg med de store, og dele ut på milliarder av kroner, for å vise at vi er med i gruppen av mektige og påvirkelige land, (sier ikke at de som det deles ut penger til ikke trenger det, for all del), mens vi ikke har råd til utbygging av institusjoner for eldre- og hjelpe/pleietrengende, En psykiatri i forfall - ja alt det der.

Alt i alt, vil jeg tøre å påstå at Norge blir sett på som "den som stod nærmest når kruttet gikk av", eller "den berømte kniven i skuffen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...