Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #1 Skrevet 4. desember 2002 Vi skal gifte oss snart, og skal ha et ganske stort bryllup med ca. 130 gjester til middag grunnet stor slekt på begge sidene. Vi ønsker å prioritere å be de vi ønsker, dvs. slekt som vi har god kontakt med, samt gode venner. Vi skal ikke ha noen overdådig luksusmiddag, men "vanlig" god bryllupsmat i et leid forsamlingslokale der hvor jeg kommer fra. Spm. er hvordan vi skal gjøre det med drikke. Ingen av familiene er spesielt kristne el.l, så dette er ikke et spm. om livssyn, men mer av økonomisk karakter. Vi skal ha fri bar på kvelden, med div. drinker, vin etc. og selvfølgelig cognac/likør til kaffen. Her hvor jeg kommer fra er det ikke uvanlig å bare servere brus og øl til middagen -det er liksom ikke så stor tradisjon for flotte viner etc. selv om dette nok blir mer og mer vanlig. Allikevel tror jeg kanskje noen av gjestene vil reagere på at det ikke blir servert div. viner etc. til maten. Hva sier dere -ville dere ha reagert om dere hadde fått servert brus/øl til maten? Bør kanskje nevne at middagen skal være kl. 16.00.
Tvilling76 Skrevet 4. desember 2002 #2 Skrevet 4. desember 2002 Hei, Du skriver at dere skal har fri bar på kvelden, men ønsker å spare inn på alkohol til middagen, hvorfor ikke gjøre omvendt? Server vin til middagen, og bruk drikkebonger på kvelden (tror normalt er 2 per person). De som ønsker ytterligere å drikke på kan heller betale for det selv.... ??
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 4. desember 2002 #3 Skrevet 4. desember 2002 Jeg kan ikke tenke meg å servere en festmiddag (det er det jo tross alt) uten vin til maten, fordi jeg syns vin hører til. Så jeg ville heller droppet åpen bar om kvelden, kanskje bedt gjestene ta med drikke selv til festen, og prioritert vin til maten og konjakk/likør til kaffen. Om gjestene blir skuffet kommer halt an på hva de er vant til, men jeg tror nok en del forventer vin til maten ja.
Usikker Skrevet 4. desember 2002 #4 Skrevet 4. desember 2002 Om dere skal ha alkohol til maten bestemmer dere helt og holdent selv! Det er dere som arrangerer - og da blir det slik dere vil! Selv har jeg vært i bryllup både med og uten alkohol. Bryllup ble det uansett - koselig også! Lykke til!
diddi Skrevet 4. desember 2002 #5 Skrevet 4. desember 2002 Heller et par glass vin til maten, som jo utfyller maten bedre, enn fri bar.
meta Skrevet 4. desember 2002 #6 Skrevet 4. desember 2002 Enig med mange andre her. Vi serverer drikke til maten, men skal ikke ha åpen bar.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #7 Skrevet 4. desember 2002 Tror dette kommer helt an på hvor man kommer fra. Der hvor jeg er fra, er det litt mer sånn som du beskriver det. Det er ikke så mye tradisjon for vin etc., særlig ikke når middagen er såpass tidlig...da venter man heller med drikkingen til litt senere. Ikke det at det blir fyll og rølp da, men skikkelig feststemning blir det iallefall. Kanskje skyldes mangelen på vinkultur det faktum at man her ikke er vant til å drikke et glass vin eller to for å kose seg med maten, men mer drikke for å feste. Litt mer landsbygdkultur kanskje...når jeg leser det jeg har skrevet, høres det ut som om vi drikker for å bli kanon fulle, og at hele bryllupet blir et eneste stort fylleslag, men det er ikke det jeg mener....håper dere forstår hva jeg mener. Mht. til å betale for drikke senere på kvelden, så vet jeg at mange reagerer på det også. Tror det er litt forskjell på hotellbryllup og det å ha bryllup i samfunnshus etc. På et hotell forventer man å betale selv evt. ha bonger, mens det mange steder (kanskje helst på mindre steder) gjerne blir sett på som litt grådig dersom man venter at gjestene betaler for driknkene selv. Vet det fordi jeg selv har hørt ryktene gå i bygda om folk som synes det var ille at det ble tatt betaling for drikke. Synd at rykter skal ha sånn makt, men det er vel ingen som vil bli sett på som grådige heller...
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #8 Skrevet 4. desember 2002 Hei! For min egen del kunne jeg heller tenkt meg vin til maten enn drinker etterpå, men hvis begge familiene er ganske samstemte i synet på vin, kan dere jo velge bare øl og brus til maten. Men dere bør kanskje tenke litt på hva venner synes også?!? Det bør jo ikke bli så mye dyrere med vin. Jeg forstår det slik at dere kan ha med drikkevarene til lokalet selv?!? Da kan man velge en ganske billig vin (det finnes mye godt rundt 80,- flaska) eller kjøpe i utlandet dersom man har mulighet til det. Mener også å ha hørt at Polet tar tilbake uåpnede flasker dersom det avtales på forhånd. Så kan dere jo be toastmaster opplyse om at det er øl til maten , men at det finnes vin for de som ønsker det. Altså; man antar da at flest velger øl. Men det lureste kan kanskje være å gå gjennom gjestelisten og tenke ut hvem man antar ønsker hva, og dermed danne seg et bilde om hva man bør velge. To små "tips" til slutt - sørg for nok drikke av mineralvann/brus, spesielt om det er varmt. Da går automatisk alkoholkonsumet ned. Og sørg for at det er noen som blander drinkene, ingen selvbetjening. Da holdes forbruket også litt nede (ingen 50-50-drinker, med de følgene det kan medføre). Men dette har dere nok tenkt på selv! Hilsen Lille meg
Imax Skrevet 4. desember 2002 #9 Skrevet 4. desember 2002 Heller drikke til maten enn gratis bar etterpå. La heller folk få betale for baren (det må jo ikke akkurat være bar-priser på 70-80 kr). Ellers synes jeg forøvrig at det er helt ok med null alkohol, har vært i bryllup uten og det er helt ok!!! hvis jeg var dere hadde jeg kanskje droppet baren også? Så har dere spart inn enda litt.
Augustbrud02 Skrevet 5. desember 2002 #10 Skrevet 5. desember 2002 Jeg er veldig enig med de andre her. Dropp den frie baren og ha heller vin til maten. Det er den frie baren som er vanvittig dyr og vin til maten blir ikke en så stor sum. Jeg synes det er utrolig godt med et glass vin til maten og ville mye heller hatt det enn en drink etterpå. Hva med å ha vin til middagen, likør til kaffen og det er det?
Mailin Skrevet 5. desember 2002 #11 Skrevet 5. desember 2002 Heng meg på her, eg. Sjølv skal me har vin og øl til maten, sterkare til kaffien og that's it! Bortsett frå brus (eller sodavand, som det heiter i Danmark) Men skal de ha fri bar om kvelden, så hugs på å ha bartender, ellers er det stor sjanse for at millilitrane med vodka vert veeeldig store viss gjestane skal styra det sjølv!
Gjest Madden Skrevet 5. desember 2002 #12 Skrevet 5. desember 2002 Henger meg på de andre mht. vin til maten! vi skal ha vin til maten, men skal også ha åpen/gratis bar resten av kvelden! Har fått to kompiser til å stå der for anledningen og vurderer å sette på sånn tappekran på flaskene slik at det bare blir 4 cl pr drink...det er passelig på mange måter Kunne ikke tenke meg å kutte ut vin til maten uansett om det koster endel....det hører liksom til!! Lykke til iallefall!! :D
Juli-79 Skrevet 6. desember 2002 #13 Skrevet 6. desember 2002 Enig med de fleste andre her. Vin hører med til et festmåltid. Ville servert vin til maten og gitt alle 2-3 bonger i baren. Vi hadde vin til maten og åpen bar, men så var vi bare 50 gjester da, men det blir for dyrt :-?
RoadQueen Skrevet 7. desember 2002 #14 Skrevet 7. desember 2002 Jeg er også enig med de fleste her; skulle jeg spart inn på noe ville jeg ha kuttet den frie baren og spandert drikke til maten. Vi kommer til å ha fri bar med bartender da bryllupsgjestene ikke blir over 50 i tallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå