Gå til innhold

Fødsel


Jente19

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hva slags tanker dere har angående fødsel... Har dere tenkt å føde vanlig eller ha keisersnitt?

Jeg har veldig lyst på keisersnitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker ikke operasjoner, så hvis jeg kan, ønsker jeg å føde normalt. Men jeg skal hvertfall lære mannen min å si ordet Epidural. For å føde uten bedøvelse, det kan jeg ikke se for meg at jeg klarer. (Og det hjelper nok hvis han kan støtte med hvis noen skulle prøve å nekte meg det.)

Keisersnitt er en operasjon, og er en større risiko for mor.

Dessuten tar det lenger til å komme seg etterpå, hvertfall for de fleste.

En normal fødsel starter i tillegg opp endel funksjoner både hos mor og barn, som jeg tror man har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... du fikk meg til å tenke litt annerledes nå... Men er bare livredd for å føde... Ei venninne av meg har enda ikke blitt "ordentlig" igjen etter den normale fødselen 3. desember i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp denne frykten med jordmor eller lege, evt. med sykehuset.

De har masse hjelp og informasjon å komme med! Er mange idag som har hørt skrekkhistorier om fødsel, og er redde for å føde.

Men for de fleste av oss er jo kroppen bygget for å klare denne utfordringen.

Lykke til med valget! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Har ikke tenkt så langt enda ;)

Men vil ha så mye bedøvelse jeg kan!!! :sjarmor:

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Epona

Det er vel ikke bare å "bestemme seg for keisersnitt"..? Skal ekstrem fødselasngst til for å gjøre det dersom ingenting annet indikerer keisersnitt? :klø: Snakk med jordomor om tankene dine. Få kunnskaper om hva en fødsel egentlig innebærer, det øker alltid tryggheten å ha kunnskaper. :)

Men uansett er fødselen så uendelig langt framme i tid, at jeg ikke har lagt noen planer. Jeg tror heller ikke det er lurt å legge for mange planer, da kan man lett bli skuffet, for fødselen kan fort bli anderledes enn det man hadde tenkt. Tror det er lurt å ha et åpent sinn.. Men jeg ønsker å føde vaginalt og uten medikamentell smertelindring, det er mitt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort meg noen tanker ang. fødselen selv om den er langt unna i tid.

Jeg vil føde i vann.

Jeg skal føde uten smertelindring, da jeg gjorde det med de to første og klarte meg helt fint uten. Jeg skal ikke føde på et sykehus denne gangen, så epidural er ikke et alternativ uansett. Første fødselen min fikk jeg sitte litt i badekar, og det lindret smertene noe, og jeg tror det er mye mer behagelig for meg å føde i vann. Jeg kommer også til å fokusere på å bruke øvelser som kan hjelpe meg under fødselen.

Snakk med din jordmor om din fødselsangst. Du har lang tid å forberede deg mentalt til en fødsel. Og historiene man hører fra andre fødsler kan ofte skremme mer enn de er til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at å bli klippet opp og sydd er verre enn selve fødselen... Og at alle MÅ bli sydd litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke tro alt man hører!

Jeg er ikke blitt klippet, men sydd har jeg - og det kan ikke måle seg med fødselen. Du får dessuten smertelindring når du blir sydd.

Det er helt vanlig at man revner litt og må sy etterpå, men det er for ditt eget beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at å bli klippet opp og sydd er verre enn selve fødselen... Og at alle MÅ bli sydd litt...

du blir BARE sydd hvis du har blitt klipt, revner eller får rifter!

og det er langt i fra alle som får det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tror jeg vil ha en mest mulig naturlig fødsel.

Klarer jeg det uten smertestillende er det flott, må jeg ha det er det også greit. Det er umulig å vite på forhånd.

Akupunktur og badekar er også ting jeg prøvde med første, som jeg kommer til å sette på ønskelista denne gangen også..

Min første hadd elitt stort hode og ble sittende fast, så hun måtte tas med tang. Dette gjorde at de måtte klippe, og jeg ble sydd etterpå. Hadde lite problemer med det etterpå, og etter 5 uker var jeg normal igjen, og levde som før på alle måter.

Blir nok forresten ekstra spennende for mannen, for begge jentene hans kom med planlagte keisersnitt! En ny erfaring som jeg tror han gruer seg litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en vanlig fødsel, håper jeg slipper keisersnitt (noe jeg kanskje må, viss morkaken ikke flytter på seg).

Hadde vanlig fødsel sist, med epidural. Fikk noen rifter, så jeg måtte sy tilsammen 4 sting. Kjente ikke at jeg fikk rifter, ikke at de sydde heller. Man får andre ting å tenke på enn riftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Da skal jeg ødelegge den idyllen, og fortelle at for meg var syinga etterpå verre enn selve fødselen. De ble ALDRI ferdige, tok opp igjen stingene en gang og sydde på nytt for jeg hadde fått en så "stygg flenge" sa jordmor. Jo takk, fint at du beroliger meg, tenkte jeg.

Men langt fra allle revner (de klipper helst ikke lenger, fordi en revne gror bedre enn et klipt sår), så det kan godt hende du slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal jeg ødelegge den idyllen, og fortelle at for meg var syinga etterpå verre enn selve fødselen. De ble ALDRI ferdige, tok opp igjen stingene en gang og sydde på nytt for jeg hadde fått en så "stygg flenge" sa jordmor. Jo takk, fint at du beroliger meg, tenkte jeg.

uff, d var jo sikkerlig ekkelt da!! Snakk om amatører :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...