Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 Fikk påvist PCOS igår, og har grått meg gjennom det siste døgnet. Jeg vil så gjerne ha barn, og får panikk av av tanken på å bruke årevis og måtte få hjelp. Noen som har PCOS og barn her? Hvor lang tid brukte dere, hva slags hjelp fikk dere og hvor fort fikk dere hjelpen? Har lest om alle bivirkningene idag også, og er jo så redd for å få både diabetes og alt annet. Fikk beskjed av legen om å gå ned ti kilo selv om jeg ikke er overvektig fra før av, er det stor sjanse for at det kan bedres da? Og kan vi få hjelp til å prøve med en gang jeg har gått ned?
Leo Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Nei, PCOS er ingen morsom diagnose, men det er heller ikke verdens undergang! Det er også ganske vanlig, så du vil finne mye informasjon om dette både her på KG og ellers på internett. Jeg har ikke barn, men jeg har vært gravid og det ble jeg på helt normalt vis og faktisk ved et uhell. (Av forskjellige grunner valgte jeg abort den gangen). Etter det jeg kjenner til er det mange med både PCO og PCOS som blir gravide på vanlig måte og føder friske barn uten å ha merket noe som helst egentlig. Det vanligste problemet ved PCOS er sjeldne eller manglende eggløsninger. Vi forsøker å få barn nå og selv har jeg eggløsning hver syklus, men p.g.a. uregelmessige sykluser kombinert med litt dårlig sædkvalitet hos mannen, har jeg fått utskrevet Pergotime som skal stimulere eggløsningen. Det vil helt sikkert du få også. Det finnes også andre medikamenter som kan ha god effekt på enkelte kvinner med PCOS. Inseminasjon er også et ganske vanlig tiltak som er langt mindre omfattende enn IVF/ISCI (Prøverør). Synes det virker litt merkelig at legen ber deg gå ned ti kilo hvis du ikke er overvektig. Overvekt kan i seg selv redusere mulighetene for å bli gravid, men dersom man er normalt slank, er det jo ikke det som er problemet. Nå vet jeg imidlertid at de lærde absolutt strides når det kommer til ufrivillig barnløshet, så jeg ville kanskje ha vurdert å forsøke en annen gynekolog. (Jeg antar du har vært hos gynekolog. Hvis ikke vil jeg anbefale deg å få en henvisning så snart som mulig). Vil også anbefale at mannen din får sjekket sædkvaliteten sin, slik at dere ikke "sliter dere ut" med prøving som uansett ikke vil lykkes. Uansett synes jeg ikke du skal bekymre deg så alt for mye. De fleste "følgesykdommene" av PCOS har sammenheng med tendensen til overvekt (Bl.a. diabetes som du nevner) og så lenge du er slank og spiser sunt, vil det ha liten betydning. Selve tilstanden kan jo uansett ikke behandles, så det nytter egentlig ikke å gjøre noe annet enn å forholde seg til det og leve med det. De fleste har ett eller annet som gjør dem mer disponert for enkelte sykdommer. Lykke til og fra
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 Tusen takk for svar Leo!! Har brukt hele arbeidsdagen idag til å lese om PCOS på nettet, og funnet mye intressant. Jeg er vel egentlig bare redd for å bruke evigheter på å klare å bli gravid, mensen min er helt borte, så gynekologen min mente jeg kom til å måtte ha hjelp uansett. Han ba meg slanke meg såpass mye fordi han mente det kanskje kunne "kick-starte" mensen (og eggløsning), ihvertfall for et pat ganger. Det største problemet vårt nå er vel egentlig å finne ut hvor raskt vi bør begynne å prøve (altså hvor raskt jeg må få pergo el), siden vi regner med å bruke lang tid. Jeg er 25 nå, og vil gjerne ha barn før jeg er 30, men trenger ikke nødvendigvis å få neste sommer heller. Masse tanker som surrer nå, og vanskelig å finne ut når vi skal be om hjelp (altså prøve å beregne gvor lang tid vi må belage oss på). Men kanskje det hadde vært en ide å teste spermkvaliteten til mannen min, er den dårlig tar det nok kanskje ekstra tid? Tusen takk for svar iallefall.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #4 Skrevet 10. mai 2006 Hva er BMI-en din? Leger anbefaler at kvinner med PCOS har en BMI på under 28 når de skal forsøke å bli gravide. I mange tilfeller kan en liten vektnedgang være nok til å starte eggløsningen igjen, derfor er dette første skritt i fertilitetsprosjektet.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #5 Skrevet 10. mai 2006 Hva er BMI-en din? Leger anbefaler at kvinner med PCOS har en BMI på under 28 når de skal forsøke å bli gravide. I mange tilfeller kan en liten vektnedgang være nok til å starte eggløsningen igjen, derfor er dette første skritt i fertilitetsprosjektet. ← BMIen min er 22, så jeg er ikke overvektig. Men håper den starter av seg selv når jeg går ned litt ja.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 BMIen min er 22, så jeg er ikke overvektig. Men håper den starter av seg selv når jeg går ned litt ja. ← Hvis BMI-en din er 22 og du har fått beskjed av legen om å slanke deg 10 kilo, ja, da ville jeg ærlig talt sett meg om etter en ny lege!
Leo Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 BMIen min er 22, så jeg er ikke overvektig. Men håper den starter av seg selv når jeg går ned litt ja. ← Nå vet jeg ikke hvor høy du er, hvor mye du veier eller hvordan du er bygd/trent (Og BMI er egentlig ikke noe godt måltall etter min mening...), men jeg synes også dette høres litt merkelig ut. Slanking og evt. undervekt er heller ikke bra for fruktbarheten. Jeg tror rett og slett jeg ville ha funnet meg en annen gynekolog for det kan i hvert fall ikke skade med en "second opinion". Å bli gravid trenger ikke nødvendigvis ta voldsomt lang tid og i teorien er det godt mulig at du kan bli gravid på første Pergokur. Hvis alt ligger til rette for dere og dere ønsker barn, så skader det jo heller ikke å la naturen gå sin gang en stund. Miraklenes tid er ikke forbi og i slike tilfeller skjer de faktisk ganske ofte også hvis man bare gir dem litt tid. Som nevnt ville jeg også sørget for å få undersøkt mannens sædkvalitet. (Viser det seg at den er dårlig, kan jeg anbefale Andrologisk senter og Dr. Ken Purvis på Skøyen i Oslo). Bare litt redusert sædkvalitet, kan i verste fall gjøre ting mye vanskeligere for dere og da er det jo i hvert fall greit å vite om det. Det er flere brukere her inne med PCO/PCOS som forsøker å bli gravide (Og ikke minst flere har blitt det!), så du kan jo lese litt rundt i min og andres dagbøker, så du kan skape det ett inntrykk av hva som skjer med oss som er utsatt for dette naturens lune. Ta deg også gjerne en tur innom snartgravid.com.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #8 Skrevet 11. mai 2006 PCOS er kjipt, men jeg vil også minne om at det ikke er en dødsdom over graviditeten. "Bare" 20% av kvinner med PCOS har fertilitetsproblemer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå