Gå til innhold

Vaske hendene med sprit

Fremhevede innlegg

Gjest Miloine
Skrevet
Nå smitter vel mye av sykdommer i barnhager gjennom dråpesmitte? Hva hjelper det da med desinfiserte hender når den ene ungen hoster og den andre puster inn ørsmå smittedråper som flyver gjennom lufta?

En annen ting: blir det ikke sinnsykt mye dyrere å vaske ungehender i sprit enn med såpe?

Drikke sprit da! Neida, du har helt rett i det du skriver, men mye smitte kan forebygges med grundig håndhygiene(uten sprit)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

jeg trodde det var personalet som skulle bruke sprit slik at de slipper å løpe til vasken mellom hver gang de tørker snørr, mens ungene skulle fortsette med såpe og vann?

Gjest LoisLane
Skrevet
jeg trodde det var personalet som skulle bruke sprit slik at de slipper å løpe til vasken mellom hver gang de tørker snørr, mens ungene skulle fortsette med såpe og vann?

Nei, jeg hørte mannen på radioen i dag. Ungene skulle vaske seg i spritautomater, som skulle plasseres overalt der unger gikk ut og inn - slik at det gikk sport i det for ungene.

Jeg synes det hørtes drøyt ut, men dette vet jeg ikke så mye om. Så er vi heldigvis lite plaget med omgangssyke og forkjølelse.

Ikke lenge siden en forskerdame uttalte at vi vasket ungene våre altfor ofte - og vi brukte unødvendig mye såpe. Hvem skal man tro på? :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke lenge siden en forskerdame uttalte at vi vasket ungene våre altfor ofte - og vi brukte unødvendig mye såpe. Hvem skal man tro på? :sjenert:

Men Lois da, de er jo enige! Begge vil ha vekk såpa! :ler:

(Bare at forskermannen vil at sprit skal bli lettere tilgjengelig for småknøttene... tidlig krøker som god alkis skal bli :ler: )

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det har noe for seg. Min sykepleiervenninne har slitt med syke barn i et halvt år. Det er bare helt utrolig hva de har fått med seg hjem fra barnehagen! :overrasket: Immunforsvaret ble svakt etter første runde, og dermed var helvete løs. En ble hyperallergisk i luftveiene på grunn av stadig sykdom og antibiotika. Jeg tror spritvask er smart.

Gjest Gjesta
Skrevet

Om ikke annet kan det være lurt å vaske seg med sprit i de periodene det er mye sykdom.

Gjest Gjesta
Skrevet
Helt enig!Mener samtidig at de voksne bør bli flinkere til å vaske seg etter skift av bleier osv.

Ja jøss, for de voksne digger å gå rundt med bæsj på hendene, så derfor vil de ikke vaske seg skikkelig................. :roll:

*ristermassepåhodetoginformerervelvilligomatmanskalbrukehanskervedbleieskift*

Skrevet

Jeg bruker alltid hansker ved bleieskift, så vasker jeg hender og så sprit etterpå... (jobber i barnehage)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ja, det er hysterisk, og som det bøe påpekt i ett innlegg i Aftenposten ang denne debatten så er det direkte negativt på lang sikt å sørge for at barnehager blir for sterile. Det er bla dokumentert at barn som er en del småsyke får ett mye bedre innmunforsvar som voksne, og det er påvist en direkte sammenheng mellom slike sykdommer som magesjau og frokjølelse, og det å utvikle allergier som voksen. Barn som er lite syke når de er små har altså mye større sjanse for å utvikle en del kroniske sykdommer senere i livet. Kanskje noe å tenke på det også, i denne sammenhengen?

Og å vaske med sprit på en sykehus blir noe helt annet, da de som er på ett sykehus i utgangspunktet er der pga sykdom, og har ett svekket immunforsvar fra før av.

Gjest Gjest
Skrevet

Huden tørker ikke ut fordi etanolen i disse blandingene er satt inn med mye glycerin (glycerol) Glycerin sørger for at huden ikke avfettes. Vanlige såper er mye mer aggressive.

Skulle vi fulgt Varg-Menjas logikk, kunne vi gitt blanke i håndvask overhodet. Eller hva med å gi blaffen i å vaksinere, det er jo bra å bli syk ikke sant?

Disse allergi-eksponeringsteoriene går ut på at om en blir utsatt for normale mengder bakterier, blir immunforsvaret hele tiden stimulert litt, noe som gjør at immunsystemet gir litt blaffen. Hvis en vokser opp veldig sterilt, så går immunsystemet bananas når det kommer noe som kan utløse en immunologisk respons, sagt populærvitenskapelig.

Nå er det vel slik at by-unger er de som blir allergiske, mens utkant-unger i mindre grad blir det. OK. Men la oss tenke litt.. får utkant-unger mer omgangssyke? Eller snakker vi om annen form for eksponering her?

For å si det sånn, jeg har mer tillit til denne legen enn hva jeg har til dere som skriver her, og som ikke vet helt 100% hva dere har så jævlig sterke meninger om. For det første er jeg veldig happy om det går an å redusere virale gastroenteritider. For det andre smittes unger veldig lett i sånne kollektiv, og det er da bra om ungene unngår hjernehinnebetennelse?

Gjest Gjest
Skrevet

Begge deler stemmer.

Gjest Gjest
Skrevet
For å si det sånn, jeg har mer tillit til denne legen enn hva jeg har til dere som skriver her, og som ikke vet helt 100% hva dere har så jævlig sterke meninger om.

Ja, takke meg til å ha meninger inne på et diskusjonsforum! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror det har noe for seg. Min sykepleiervenninne har slitt med syke barn i et halvt år. Det er bare helt utrolig hva de har fått med seg hjem fra barnehagen!  :overrasket:  Immunforsvaret ble svakt etter første runde, og dermed var helvete løs. En ble hyperallergisk i luftveiene på grunn av stadig sykdom og antibiotika. Jeg tror spritvask er smart.

Immunforsvaret til barna våre blir ødelagt fordi de utsettes for for lite bakterier og smitte, og ikke for mye. Vi er blitt overrenslige, og noen kan si det er vel og bra men jeg tror nå at hysteriet har tippet feil vei. Når jeg vokste opp måtte vi vaske hendene før måltidene, men ikke mange ganger innimellom hvis det ikke var behov for det.

I min omgangskrets var det også mange som hadde foreldre som røyka. Nesten ingen allergikere. Idag springer annenhver unge rundt med inhalator pga allergi. Merkelig. Vi gjør barna en bjørnetjeneste når vi overbeskytter dem.

Jeg mener IKKE at man skal røyke rundt barna nei, det er feil, og var bare ett eksempel. :ironi:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Skulle vi fulgt Varg-Menjas logikk, kunne vi gitt blanke i håndvask overhodet. Eller hva med å gi blaffen i å vaksinere, det er jo bra å bli syk ikke sant?

Vanlig hygiene er selvsagt positivt. Og å bli normalt utsatt for bakterier er også positivt. Dermed må man balansere disse to, og grensen må settes ett eller annet sted. Og når man begynner å desinfisere barnehager på lik linje med sykehus, mener jeg at grensen er passert for lenge siden. Og det er selvsagt bare min mening, som jeg lever etter, og siden jeg aldri blir syk så ser jeg ingen grunn til endre på det heller, selv om jeg får barn en dag. Du mener og lever selvsagt som du ønsker. :)

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Ja jøss, for de voksne digger å gå rundt med bæsj på hendene, så derfor vil de ikke vaske seg skikkelig................. :roll:

*ristermassepåhodetoginformerervelvilligomatmanskalbrukehanskervedbleieskift*

Det har jeg ennå å se i en barnehage :overrasket:

Skrevet

Hos oss använder personalen engångshandskar vid blöjbyten - för att skona sina händer och för att det går fort och är smidigt.

Jag skulle INTE vilja att de hade handsprit på dagis. Min son tycker till exempel att det är jättekul med bubblor och tvål - och skummet är också "ätbart" enligt honom.

Det är min uppfattning att handsprit behöver du på sjukhus och där du har mycket infektionskänsliga barn och vuxna. Neonatal, dagis/barnehage för allergi- och infektionskänsliga barn, sjukhus och ålderdomshem. Visst är det trist med upprepad omgångsjuka men jag tror att den överdrivna renligheten faktiskt kan vara till nackdel på lång sikt. Viss mängd bakterier i ung ålder behöver vårt immunförsvar utsättas för för att utvecklas.

Gjest Gjesta
Skrevet
Det har jeg ennå å se i en barnehage :overrasket:

jeg har tilgode å se noen som ikke bruker det....

Skrevet

Alle hos oss bruker hansker

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Jeg er sykepleierstudent og dette har vi lært mye om. Skal håndvask være tilstrekkelig skal hendene vaskes grundig i ett minutt. Ikke mindre. Sprit gåt mye fortere. Spriter er tilsatt et stoff som mykgjør hendene og den svir ikke, og tørker faktisk ikke ut hendene. Husk at dette er sprit laget for dette formålet, og for å drikkes. Men man skal ikke vaske OG sprite. Det tørker ut huden og er unødvendig dersom du vasker riktig.

Endret av Neverland
Gjest Gamle Alex
Skrevet
jeg har tilgode å se noen som ikke bruker det....

Da har jeg sikkert ikke kikket godt nok :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...