Gjest Gamle Alex Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 (endret) Denne legen foreslår at man kutter ut håndvasken og erstatter den med spritvasking, det er både tidsbesparende og mere effektivt mot smitte som feks omgangssyke. Begynner det å bli litt vel hysterisk nå eller er dette en effektiv måte og stoppe smitte på http://www.p4.no/story.asp?id=193435 Endret 10. mai 2006 av Gamle Alex
Gjest gjesta Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Sprit er tidbesparende og effektivt. Vi tok bakterieprøver på skolen, og det viste seg at ble like mye bakterier etter håndvask som før håndvask, fordi folk ikke gjør dette skikkelig.
Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 Spritvasking! Nei, det kaller jeg litt vel drøyt. Da er det bedre å lære barna (og de voksne) om at man skal vaske seg med såpe og vann grundigere, enn det som blir gjort i dag!
Siadatra Skrevet 10. mai 2006 #4 Skrevet 10. mai 2006 Slik jeg har forstått det (selv om jeg ikke skjønner helt at det er mulig) er det mer skånsomt for hendene med "spritvasking". Har ei tante som er sykepleier og hun mente at jeg burde gå over til det i stedet for vanlig håndvask da jeg har skikkelig problemer med eksem på hendene som følge av vanlig håndvask (dvs såpen). Så det har nok noe for seg...
Gjest Raffeline Skrevet 10. mai 2006 #5 Skrevet 10. mai 2006 Det er en effektiv måte å stoppe smitte på, ja. Men synes kanskje det er litt i overkant, heller mot hysterisk.
Skyler Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 Tenk så vondt det vil gjøre om man får en rift i fingeren e.l Det går jo gjerne litt hardt for seg i barnehagen, og sprit er ikke godt å vaske hendene i selv med en liten rift.
Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Slik jeg har forstått det (selv om jeg ikke skjønner helt at det er mulig) er det mer skånsomt for hendene med "spritvasking". Har ei tante som er sykepleier og hun mente at jeg burde gå over til det i stedet for vanlig håndvask da jeg har skikkelig problemer med eksem på hendene som følge av vanlig håndvask (dvs såpen). Så det har nok noe for seg... ← Spritvasking kan da ikke være skånsomt? Javel, når en som er sykepleier sier det så er det vel det! Hvorfor ikke vaske seg med Lactasyd istedenfor, det er jo allergi og eksem vennlig!
la Flaca Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Begynner det å bli litt vel hysterisk nå eller er dette en effektiv måte og stoppe smitte på http://www.p4.no/story.asp?id=193435 ← Som på barsel altså? Hysterisk og hysterisk... det kommer an på barnehagen/ dagmamman. Vår familiebarnehage har vært enormt plaget med sykdom i vinter og i vår. Omgangssyke, forkjølelse og til og med hjernehinnebetennelse. Det er blitt et stort problem både for foreldrene som må være hjemme med barn i ukesvis og barnehagen som må "stenge ungene ute" pga. smittefare. Det har faktisk gått så langt at barnehageforeldrene er blitt anbefalt av sykehuset å behandle samtlige barn med antibiotika og holde dem hjemme en periode for å bli kvitt smitten en gang for alle! Jenta mi er nettop ferdig med årets 4. antibiotikakur. Altså en hver måned så langt i år! Riktignok fordi hun sliter med ørebetennelser, men det er nettop på grunn av forkjølelsessmitte fra de andre. Jeg må si jeg blir glad uansett hvilke tiltak som settes i verk for å gjøre noe med dette her. Men det er altså fordi situasjonen hos oss er ekstrem. Det må vurderes fra barnehage til barnehage etter min mening!
la Flaca Skrevet 10. mai 2006 #9 Skrevet 10. mai 2006 Hvorfor ikke vaske seg med Lactasyd istedenfor, det er jo allergi og eksem vennlig! ← Nå er vel ikke Lactasyd desinfiserende, eller?
Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #10 Skrevet 10. mai 2006 (endret) Nå er vel ikke Lactasyd desinfiserende, eller? ← Nei, det er det ikke, tenkte mest på allergikere da som får eksem av sterke såper! Beklager om jeg sa noe veldig galt i henhold til det tråden handlet om! Nå henviste jeg til innlegget over her til Siedatra da! Spritvasking uansett er veldig drøyt å bruke, og sier som en annen her nevnte: barn har gjerne smårift o.l. så det å få sprit i sårene må da svi kjempemye, samt huden blir jo tørr som knusk! Endret 10. mai 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #11 Skrevet 10. mai 2006 Nå er vel ikke Lactasyd desinfiserende, eller? ← sur eller sint for det som ble skrevet?
Majka Skrevet 10. mai 2006 #12 Skrevet 10. mai 2006 Tenk så vondt det vil gjøre om man får en rift i fingeren e.l Det går jo gjerne litt hardt for seg i barnehagen, og sprit er ikke godt å vaske hendene i selv med en liten rift. ← Jeg jobbet litt på et sykehus. Der smurte vi hendene inn med en slags "spritgelé" etter håndvask. Hadde en såpedispenser og en spritdispenser ved hver vask. Svidde ikke i hele tatt å bruke:)
la Flaca Skrevet 10. mai 2006 #13 Skrevet 10. mai 2006 Spritvasking uansett er veldig drøyt å bruke, og sier som en annen her nevnte: barn har gjerne smårift o.l. så det å få sprit i sårene må da svi kjempemye, samt huden blir jo tørr som knusk! ← Ja, det er ikke hyggelig å tenke på at en skal bruke sprit på små følsomme barnehender. Jeg tror faktisk man hadde kommet langt bare om de voksne vasket seg med sprit etter bleieskift og snørrtørking for eksempel!
Gjest Gamle Alex Skrevet 10. mai 2006 #14 Skrevet 10. mai 2006 Jeg stusset også over at sprit skulle være bra mot allergi ( hjelper og spore av egen tråd) men som sagt , helsepersonnel kan mer en meg . I sånne tilfeller som La Flaca sitt skjønner jeg nesten at man blir hysterisk
Skyler Skrevet 10. mai 2006 #15 Skrevet 10. mai 2006 Jeg jobbet litt på et sykehus. Der smurte vi hendene inn med en slags "spritgelé" etter håndvask. Hadde en såpedispenser og en spritdispenser ved hver vask. Svidde ikke i hele tatt å bruke:) ← Nei, det er godt mulig, men dette var på et sykehus - i en barnehage spørs det om man vil ha en egen gelè - med mange barn skal det gjerne gå litt fort unna også i en barnehage - og det vil neppe være akseptabelt at barna fritt får helle sprit på hendene sine, så de vil vel trenge hjelp (om man ikke har dispenser) - og har man ressurser til å hjelpe hver enkelt barn med å vaske hendene med sprit etter hvert dobesøk, når man er møkkete, skal spise etc... ?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #16 Skrevet 10. mai 2006 Søsteren min jobber på i en barnehage, og på et år har de hatt 6 runder med omgangsyke på et år. Så jeg skjønner at dette kunne være en effektiv måte å stoppe smitten på.
la Flaca Skrevet 10. mai 2006 #17 Skrevet 10. mai 2006 sur eller sint for det som ble skrevet? ← Hvordan går det an å tolke det innlegget som surmaga da? Er det smilien eller? Jeg spurte fordi jeg ikke vet jeg, ikke fordi jeg skulle sette noen på plass. Noen skal nå henge seg opp i alt mulig også da.
Gjest Gjest_Fatima_* Skrevet 10. mai 2006 #18 Skrevet 10. mai 2006 Spritvasking! Nei, det kaller jeg litt vel drøyt. Da er det bedre å lære barna (og de voksne) om at man skal vaske seg med såpe og vann grundigere, enn det som blir gjort i dag! ← Helt enig!Mener samtidig at de voksne bør bli flinkere til å vaske seg etter skift av bleier osv.
Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #19 Skrevet 10. mai 2006 Hvordan går det an å tolke det innlegget som surmaga da? Er det smilien eller? Jeg spurte fordi jeg ikke vet jeg, ikke fordi jeg skulle sette noen på plass. Noen skal nå henge seg opp i alt mulig også da. ← Enkelte gjester er rare Enig med deg i innlegget ditt vedr. at de voksne bør være flinkere til å vaske seg ordentlig etter bleieskift og snørrtørking!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #20 Skrevet 10. mai 2006 Nå smitter vel mye av sykdommer i barnhager gjennom dråpesmitte? Hva hjelper det da med desinfiserte hender når den ene ungen hoster og den andre puster inn ørsmå smittedråper som flyver gjennom lufta? En annen ting: blir det ikke sinnsykt mye dyrere å vaske ungehender i sprit enn med såpe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå