Gå til innhold

Is-maskin

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har noen av dere en ismaskin?

Jeg så reklame for en, og fikk litt lyst på den.

Hva slags is lager dere med den? Kan man også lage kalorofattigere typer (med yoghurt eller kesam, eller sorbet?)

Hva bør man se etter når man kjøper en slik maskin?

Noe annet jeg har glemt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke selv, men selger der jeg jobber.

Den lager en liter is om gangen og det er et ganske greit oppskrift hefte oppi. Vil ikke tro det skal være noe problem å lage kalorifattig is om du har oppskrifter på det, mener det ikke er noen slike i heftet.

1 liter kan være litt lite om dere er mange så jeg synes den vi selger (en Kenwood til ca 400) er lit liten....

Skrevet

Jeg har en fra Kenwood (husker ikke akkurat typen) som jeg er veldig fornøyd med. Den tar en liter, og det er passe for oss. Lager mye iskrem i den, spesielt om sommeren. Du kan lage alle typer du vil. Jeg foretrekker ekte fløteiskrem, eller sorbeter, men du kan godt prøve deg på noen lettere typer.

Skrevet

Hvordan fungerer egentlig en slik maskin? Hvor lang tid tar det å lage is med den?

Skrevet
Hvordan fungerer egentlig en slik maskin? Hvor lang tid tar det å lage is med den?

Det er en beholder som du setter i fryseren, minst 24 timer før den skal brukes (lurt å bare la den ligge der hele tiden, ellers må islaging planlegges litt). Når du har laget iskremblandingen setter du sammen maskinen med beholderen og heller blandingen i. Det er ikke mer avansert enn at en visp snurrer rundt og rundt, mens blandingen fryser fordi beholderen er iskald. Det tar fra ca 20-40 minutter.

Du trenger selvsagt ingen maskin for å lage iskrem, du kan ha blandingen i en boks og sette i fryseren. Det tar selvsagt lengre tid, og i tillegg må du vispe/røre i iskremen jevnlig for at den skal bli kremet og god.

Skrevet

Så hvis jeg vil lage jordbæris, f.eks., må jeg først mose jordbærene, blande sammen sukker og andre ingredienser og deretter putte dem i maskinen?

Eller er det som en brødbakemaskin, hvor man bare måler opp og har i maskinen og lar maskinen gjøre resten?

På en måte som å lage brøddeigen før man har den i maskinen for å steke den, kanskje?

Huff, dette ble usammenhengende, men det viser vel hvor forvirret jeg er! ;)

Gjest Elfrida
Skrevet

Du lager hele smeten på forhånd, maskinen gjør ikke annet enn å kjøle det ned til istemperatur mens den rører rundt.

Litt som brødbaking, ikke som brødbakemaskin. Forskjellen på ismaskin og å bare putte røra i fryseren er at den også rører underveis slik at man får en fin konsistens på isen.

Gjest Gjest
Skrevet

Følger opp kalori (helse) biten av spørsmålet: Går det an å bruke ismaskin til blandinger med tofu, kokosfløte, banan osv?

Skrevet
Følger opp kalori (helse) biten av spørsmålet: Går det an å bruke ismaskin til blandinger med tofu, kokosfløte, banan osv?

Ja, du kan bruke den til hva som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...