Gå til innhold

Pus er gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Må bare få si først at ja, jeg vet at det er fullstendig uansvarlig, og jeg har verdens dårligste samvittighet for det. Hadde aldri i livet tenkt at jeg skulle la henne få unger. Planen var å kastrere henne, men pga diverse omstendigheter/hendelser har det ikke latt seg gjøre. Så nå er planen å kastrere henne etter dette kullet. Og jeg har allerede fått 8 henvendelser fra seriøse folk som vil ha kattunger, så det blir ikke noe problem å få gitt dem bort når den tid kommer.

Og så til det jeg lurer på.

Pusen trives godt oppå klesskapet av en eller annen grunn. Kan jeg risikere at hun velger å føde der oppe, eller tror dere hun vil være høflig nok ( :ironi: ) til å føde i pappesken jeg har satt fram? Tenker at jeg kanskje burde stenge av muligheten for å gå oppå skapet hvis det er sjanse for at hun kan finne på å føde der.

Noen som vet hvor mange unger det er vanlig å få? Stemmer det at de får færre unger (kanskje bare en eller to) den første gangen?

Ormekur: trenger ungene ormekur før de blir 12 uker?

Vaksinasjon: skal den første vaksinasjonssprøyta gis før de blir 12 uker?

Jeg har en kastrert hankatt i tillegg til denne hunkatten. Hvordan vil han reagere på ungene? Bør jeg holde øye med han, eller er det sannsynlig at han ikke kommer til å bry seg?

Beklager alle spørsmålene, men jeg føler meg ganske blank på dette feltet. Håper noen vil ta seg tid til å svare på noen av dem.

:)

Endret av Fairy
Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Hun kan finne på å føde hvorsomhelst, egentlig. Katten min var faktisk høflig nok til å føde i kassa si, men fikk en del innfall om å flytte rundt på ungene senere. Det viktigste er egentlig at hun føler seg trygg der hun skal føde, så prøv å legg det til rette rundt det stedet hun velger. Dersom du vil stenge av skapet bør du gjøre det så fort som mulig, slik at hun får tid til å finne ett annet sted i god tid før fødselen. Og dersom du vil ha henne på ett bestemt sted så forsøk å gjør dette så innbydende og hule-aktig som mulig. Vær også forberedt på at hun sannsynligvis vil flytte ungene sine ca en uke etter fødselen, dette er ett instinkt hos katter. (En måte å motvirke dette på er å bytte underlag der kattungene ligger, rundt samme tid, slik at de ikke lenger lukter av fødselen.)

Antall unger i ett kull er gjennomsnittlig fire, alt fra to til åtte er relativt normalt. I verste fall kan de få enda flere, men skjelden når de er førstegangsfødende. Fødselen kan også ta lang tid, ofte går det oppimot en time mellom hver kattunge. Dersom hun har en strevsom fødsel kan hun også dele det opp i to "puljer", med inntil 24 timers mellomrom. Rett etter fødselen trekker livmoren seg helt sammen, noe som kan kjennes ut som det er en kattunge til der inne, men dersom katten virker rolig er det sannsynligvis ikke det. Og dersom det fortsatt kjennes slik ut etter at det har gått ett døgn etter fødselen bør du kontakte en dyrlege.

Så lenge kattungene blir ammet av moren får de også hennes antistoffer overført via melken. Dermed trenger de ikke vaksine og ormekur før de blir avvendt, noe moren vanligvis gjør mellom 8-12 ukers alder. Uansett bør de få en vaksine og ormekur når de er 12 uker og leveringsklare.

Hannkatter kan bli aggressive mot kattunger som ikkke er sine egne, men siden han er kastrert og kjenner moren er det mer sannsynlig at han vil opptre som "onkel" for kattungene. Moren vil sannsynligvis også beskytte ungene sine mot for mye kontakt med han de første tre ukene. I denne perioden bør du ikke la dem være alene sammen, men putte hannkatten på ett annet rom når du går i fra dem. Både for å beskytte kattungene mot hannkatten, og hannkatten mot en rasende mor... Når du er sammen med dem kan du la dem omgås, men holde ett lite øye med utviklingen.

Og en ting til, husk at hun vil få en ny løpetid ca en uke etter fødselen, så da er det viktig at du ikke slipper henne ut, siden hun kan bli gravid igjen. Du kan gi henne p-piller, dersom hun må ut, men dette er ikke helt heldig da det går over i melken, så det beste er om du har mulighet til å holde henne inne. Selv pleier jeg å holde mine kattemødre inne ihvertfall til ungene tar til seg fast føde i 5-6 ukers-alderen. Så slipper man å sitte med pipette og morsmelkerstatning om worst-case skulle skje, og mor forsvinner. Helst bør du vel kastrere henne før du slipper henne ut igjen, dette kan også fint gjøres selv om ungene fortsatt ammer, bare du opplyser dyrlegen om det.

Endret av Varg-Menja
Gjest Gjest
Skrevet
Så lenge kattungene blir ammet av moren får de også hennes antistoffer overført via melken. Dermed trenger de ikke vaksine og ormekur før de blir avvendt, noe moren vanligvis gjør mellom 8-12 ukers alder. Uansett bør de få en vaksine og ormekur når de er 12 uker og leveringsklare.

Dette er ikke riktig! Jeg har sett kattunger fulle av orm, siden veldig mange ikke er klar over at så små kattunger kan få orm. De får spolorm via morsmelka, så både ungene og mora må behandles lenge før de er leveringsklare. Det hemmer utviklinga deres å ha orm når de er så små (selv om det altså ikke er uvanlig, siden svært få som får huskattkull ikke har anelse om slikt). Det er banmith man bruker til så små kattunger, panacur kan visst skade kattunger, så det må du ikke gi. Les mer på pakningsvedlegget ang kuren/dosering osv.

Når det gjelder forholdet til den andre hunkatten, kan det godt hende dette går bra. Men jeg vet også at drektige hunnkatter blir noen hormonbomber uten like, og kan blir forferdelig nervøse og aggresive overfor alle andre katter. Dette bør du være obs på, så det kan hende du må skille dem på hvert sitt rom fram til kattungene er leveringsklare.

Jeg skal ikke gjøre dette til en debatt om kastrering eller ikke. Men hvis trådstarter har så dårlig samvittighet for å bidra til kattungeoverfloden, så bør hun få vite at det faktisk ikke er for sent: det er bare å kastrere katten nå, så blir fosterne abortert. Da kan du bare henvise de som vl ha kattunger til dyrebeskyttelsen, snart er det fullt av kattunger der. Du har altså fortsatt andre muligheter enn å la katten føde ungene.

For at ikke det skal bli produsert ytterligere kattunger i neste generasjonsledd. Derfor bør du kreve kastrering av dem som overtar kattungene. Kattunger bør holdes inne til de er kastrert, så unngår man noen uhell. Men litt av problemet i ditt tilfellet er at det er lite troverdig å skulle kreve kastrering, siden du selv ikke har klart å gjøre det med din katt. Noen av de som overtar kattunge fra deg vil kanskje tenke at de også bare vil har et kull før kastrering, og plutselig har en katt blitt til veldig mange hvis alle kattene skal få ett kull.

Men det er flott at du setter deg inn i hvilket stell kattene skal ha. Forøvrig må du fra nå gi mor og kattunger kattungemat som er mer næringsrik. Vær også obs på å ikke bruke klumpesand den første tida når kattungene begynner å spise/gå i kassa. De kan nemlig ha problemer med å ikke skjønne forskjellen mellom mat og sand med en gang de begynner å spise, og det kan få katastrofale følger hvis en kattunge spiser klumpesand (blir til sement i magen).

Du kan laste ned en standardkontrakt for omplassering av katt her som du kan bruke når du skal omplassere kattungene. Husk at de skal være minst 12 uker før de forlater mora.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet
Noen som vet hvor mange unger det er vanlig å få? Stemmer det at de får færre unger (kanskje bare en eller to) den første gangen?

Det er ingen sammenheng mellom hvor mange unger det blir i kullet og hvor mange ganger katten har født tidligere. Så førstegangsfødende kan like gjerne få kull på 6-7 stk.

Ser du har en rasekatt, er det den birmaen som skal ha kull? For da bør du varsle oppdretter du kjøpte katten av. De fleste selger katter som ikke skal avles på med kontrakt klasse 2, dvs med avlsforbud. Mange oppdrettere er svært lite glade for at det blir satt kull på katter som er i klasse to (det er jo også kontraktsbrudd..)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ingen sammenheng mellom hvor mange unger det blir i kullet og hvor mange ganger katten har født tidligere. Så førstegangsfødende kan like gjerne få kull på 6-7 stk.

Ser du har en rasekatt, er det den birmaen som skal ha kull? For da bør du varsle oppdretter du kjøpte katten av. De fleste selger katter som ikke skal avles på med kontrakt klasse 2, dvs med avlsforbud. Mange oppdrettere er svært lite glade for at det blir satt kull på katter som er i klasse to (det er jo også kontraktsbrudd..)

Nå svarer jeg for trådstarter ettersom jeg har sett litt på bildene av kattene hennes. Men rasekatten er vel for det første en ragdoll, og for det andre en kastrert hankatt:-) Hunkatten tror jeg ikke er rasekatt?

Utover det har jeg ikke noe å tilføye, synes det er gitt gode svar her.

Gjest Ninakanin
Skrevet

ja, gode svar, og husk ormekur før de 12 ukene som ble nevnt! kattungene får orm gjennom melken, det er ett ledd i ormens utvikling.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Mange oppdrettere er svært lite glade for at det blir satt kull på katter som er i klasse to (det er jo også kontraktsbrudd..)

Litt på siden, iom at det ikke var rasekatten det gjaldt, men slike kontrakter er verdiløse, så det er uansett ingenting å tenke på. Når man kjøper en katt går dette som en vare, og man står fritt til å gjøre hva man vil med den, i forhold til avl. Den eneste konsekvensen av å få kattunger på den utenfor avtale er at de ikke blir godkjent som rasekatter.

Gjest Gjesta
Skrevet
Forøvrig må du fra nå gi mor og kattunger kattungemat som er mer næringsrik.

Skal kattemor ha kattungemat også før ungene kommer? Hun får vanlig Royal Canin nå, men trenger hun noe med mer næring?

Rasekatten (Ragdoll) er en kastrert hankatt, så den som skal ha unger er en vanlig huskatt.

Er det noen som vet hvilken kattesand som ikke klumper? Nå bruker jeg Everclean fra dyrebutikken og dette er klumpesand, og jeg tror ikke de selger noen andre kattesandtyper i dyrebutikken her. Hva med noen av de som selges på dagligvarebutikken, f.eks Friskies kattesanden. Noen som vet om denne klumper?

Og ellers så vil jeg si tusen takk for råd og tips. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kattesand fra friskies klumper ikke, tror jeg, men den er ikke spesielt god å bruke for din egen del (lukt, lite drøy osv). Vi bruker katteperler, jeg tror de fører det i de fleste dyrebutikkene.

Gjest Gjesta
Skrevet
Kattesand fra friskies klumper ikke, tror jeg, men den er ikke spesielt god å bruke for din egen del (lukt, lite drøy osv). Vi bruker katteperler, jeg tror de fører det i de fleste dyrebutikkene.

Åja, disse hadde jeg helt glemt. Brukte katteperler da jeg fikk hjem rasekatten pga at det var det han var vandt til. De selger ikke disse i dyrebutikken her, men jeg skal ringe og høre om det er mulig å bestille. Takk for tipset :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Skal kattemor ha kattungemat også før ungene kommer? Hun får vanlig Royal Canin nå, men trenger hun noe med mer næring?

Royal Canin er ett bra for å gi henne, men hun bør få kattungemat de siste ukene før fødselen. Vet ikke hvor langt hun er på vei enda, men du kan begynne å gi henne kattungemat når hun begynner å bli rund i magen, og du kjenner fosterbevegelser. Dersom hun er kresen på for kan du blande det med den maten hun vanligvis får i starten. Kattungeforet bør hun gå på så lenge hun ammer, og så lenge kattungene også spiser det. Prøv også å hold kattungeforet unna hannkatten, iom at han er kastrert så kan han fort legge på seg for mye, dersom han spiser mye av det.

Gjest Gjest
Skrevet
Litt på siden, iom at det ikke var rasekatten det gjaldt, men slike kontrakter er verdiløse, så det er uansett ingenting å tenke på. Når man kjøper en katt går dette som en vare, og man står fritt til å gjøre hva man vil med den, i forhold til avl. Den eneste konsekvensen av å få kattunger på den utenfor avtale er at de ikke blir godkjent som rasekatter.

Det var da litt av en holdning. Det er tross alt snakk om levende dyr her, og da vil jeg selv personlig sette jussens omtale av "ting" til side og se på hva som er best for katten og katetbestanden.

Når man kjøper kattunge på dyrebeskyttelsen skriver man også under på at man skal kastrere katten. Vil du oppfordre de som får seg en slik katt til å sette kull på henne, bare fordi man har jussen på sin side?

Jeg vet at oppdretterne ikke kan gjøre noe i en slik situasjon. Det er et sterkt tillittsbrudd, og vil jo gjøre at oppdretter aldri kommer til å selge katt til deg en gang til, hvis du bryter dette løftet. Vedkommende oppdretter vil også kunne "svarteliste" deg, dvs snakke med andre oppdrettere om kjøpere som ikke oppfyller løftet de har gitt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Når man kjøper kattunge på dyrebeskyttelsen skriver man også under på at man skal kastrere katten. Vil du oppfordre de som får seg en slik katt til å sette kull på henne, bare fordi man har jussen på sin side?

Nei, men jeg synes det blir litt for dumt å late som om det har så veldig store konsekvenser også, iom at det faktisk ikke stemmer. Dessuten synes jeg at dette systemet med å få godkjent rasekatter er helt på trynet, og mener at det burde fungert på samme måte som med hunder, nemlig at dette også er kjøperens ansvar.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, men jeg synes det blir litt for dumt å late som om det har så veldig store konsekvenser også, iom at det faktisk ikke stemmer. Dessuten synes jeg at dette systemet med å få godkjent rasekatter er helt på trynet, og mener at det burde fungert på samme måte som med hunder, nemlig at dette også er kjøperens ansvar.

Vi diskuterer litt OT i forhold til tråden, men siden TS allerede har fått svar på fortsetter jeg her:

Her synes jeg faktisk ikke man kan sammenlikne hunder og katter, iom at det er så mange, mange flere hjemløse katter enn hunder. Ja, det er hunder som også blir dumpa og mishandlet. Men dette er ikke i nærheten av hvor mange katter som blir dumpa, forlatt, avliva på ulovlig måte osv. Det er 10.000-15.000 hjemløse katter bare i Oslo. Dyrebeskyttelsen rundt omkring i landet kan umulig klare å hjelpe alle de hjemløse kattene, det er faktisk en umulig oppgave. Det viktigste arbeidet de kan gjøre er å forhindre at enda flere kattunger blir satt til verden.

Jeg synes det er flott at også rasekattoppdretterne også viser ansvar og prøver å forhindre at enda flere huskatter blir født med en av deres rasekatter som opphav. Mange selger jo rasekattene med stamklasse 2 billigere, og da synes jeg ikke kjøper har noe å klage over da. Som kjøper av rasekatt føler jeg meg også tryggere med denne ordningen: rasekatter som har stamklasse 2 kan ikke registreres i NRR, og dermed vil man ikke kunne selge en avkom av en slik katt som rasekatt. Det er ofte en grunn til at kattene blir solgt med avlsforbud: de har egenskaper man ikke vil videreføres.

Ja, man kan som sagt komme med kjøpsloven i hånd. Man kan kreve kjøpet hevet, så katten blir kastet mellom nye hjem siden eierne ombestemmer seg osv. Men oppi dette er det levende liv man skal ta omsorg for. Det er mye man faktisk har lov til i følge norsk lov, men man har faktisk noe som kalles etikk her. Er det etisk riktig å sette kattunger til verden, så lenge det er så altfor mange hjemløse katter her i landet og katten har så lav status? Man kan ikke sette et lovforbud mot at kattene skal få unger, men man kan instendig prøve å appelere til folks fornuft og ansvarlighet overfor kattebestanden.

Oppdrettere ønsker å selge katter til ansvarlige katteeiere. De som ikke kastrerer kattene er ikke ansvarlige etter mine begreper, verken med tanke på kattebestanden eller med tanke på alle sykdommene en ukastrert kan bli påført (kateaids, bittskader og andre smitsomme sykdommer som katter som er i kontakt med andre katter er mer utsatt for). Hunder er ikke mer utsatt for disse sykdommene enten de er kastrert eller ikke.

hvorfor er det så viktig for deg å oppfordre folk til å få kattunger? Så lenge folk fortsetter å produsere kattunger, vil aldri de frivillige dyreorganisasjonene være i nærheten av å nå sine mål om å få bukt med problematikken med hjemløse katter. Er det noe poeng i å undergrave dette arbeidet som så mange frivillige gjør? jeg bare spør her, siden jeg enda ikke har hørt et godt argument for at man bør sette kull på huskatten sin...

Gjest Gjest
Skrevet

Og til trådstarter: jeg så at kattungene allerede er født. Jeg håper du bruker mye tid på å sette deg inn i hvilket stell de trenger. Vært kritisk til hvilke råd du får, selv veterinærer kan ta feil (har opplevd det selv..). Les rundt og forhør deg med ulike folk. Det er veldig mange myter rundt kattehold, og veldig mange som mener de er "eksperter" siden de har hatt katt hele livet... Som du så her i tråden fikk du først galt råd ang ormekur, noe som er utbredt misforståelse blant "huskattoppdrettere". Lykke til med kattungene. De frste ukene er ikke så slitsomme, men bare vent til ungene begynner å løpe rundt!

Vær også veldig obs på at kattene må bli renslige. Når de begynner å spise og bæsje selv er det best å ha mor og barn på et avgrenset område. Da skjønner de forskjellen på soveplass og kasse. Hvis ikke er det lett for at de går et stykke unna soveplassen og gjør fra seg der. Hvis de ikke blir renslige med en gang (det er jo instinktivt), er det vanskeligere å få det til. Men det er uansett kattemora som gjør jobben.

og igjen får du være kritisk til det jeg også skriver. Jeg påstår ikke at jeg er noen ekspert, men har altså satt meg inn i dette utover kun å ha katt hele livet (som så mange av oss har hatt)

:)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
hvorfor er det så viktig for deg å oppfordre folk til å få kattunger?

Hvor har jeg oppfordret noen til å sette kull på huskattene sine?! Vennligst siter meg på den påstanden der, er du snill...

Jeg synes bare ikke at å lyve for folk, og legge det frem som at det får forferdelige konsekvenser for folk dersom de har ett uhell med en rasekatt i klasse 2 er veien å gå heller. Og grunnen til at jeg trakk frem det rent juridiske i saken var at det var det gjesten over her gjorde, ved å begynne å snakke om kontraksbrudd. Selvsagt er ett dyr mere enn en gjenstand totalt sett, men her snakket du om kontraktsbrudd,og da fulgte jeg opp ved å diskutere de jusridiske aspektene videre. Jeg synes det er bedre å appellere til folks fornuft, som du selv skriver over her, enn å nærmest true dem med konsekvenser som ikke eksisterer.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor har jeg oppfordret noen til å sette kull på huskattene sine?! Vennligst siter meg på den påstanden der, er du snill...

Jeg synes bare ikke at å lyve for folk, og legge det frem som at det får forferdelige konsekvenser for folk dersom de har ett uhell med en rasekatt i klasse 2 er veien å gå heller. Og grunnen til at jeg trakk frem det rent juridiske i saken var at det var det gjesten over her gjorde, ved å begynne å snakke om kontraksbrudd. Selvsagt er ett dyr mere enn en gjenstand totalt sett, men her snakket du om kontraktsbrudd,og da fulgte jeg opp ved å diskutere de jusridiske aspektene videre. Jeg synes det er bedre å appellere til folks fornuft, som du selv skriver over her, enn å nærmest true dem med konsekvenser som ikke eksisterer.

Ved å gå mot det man har undertegnet på i kontrakten har man brutt et løfte man har gitt til oppdretter. Oppdretter/dyrebeskyttelsen prøver å drive på en seriøs måte og vil unngå at det blir født enda flere hjemløse katter.

Nå vet ikke jeg hvordan du føler det hvis de har brutt et løfte du har gitt, men jeg pleier faktisk å få dårlig samvittighet hvis jeg gjr motsatt av det jeg har lovet. For meg er dette en verre "straff" enn om det kun var det juridiske som var inne i bildet. Når man avgir et løfte legger man føringer på sine egen handling i framtida, man lager en "lov" for hva man skal gjøre. Å bryte et slikt løfte burde man altså ikke ha samvittighet til å gjøre.

Man må altså kunne skille mellom det rent juridiske og det etiske. Ved å bryte det juridisk ulovlige kan man bli straffeforfulgt. Ved å bryte med egenpålagt moral er det slik at man straffer seg selv i form av den indre stemmen: ens egen samvittighet. For meg er den dårlige samvittigheten det som er vanskeligst å leve med i ettertid.

jeg har fulgt med på dette kjæledyrforumet en stund nå, og jeg synes til tider det spres mye feil of misvisende informasjon om ansvarlig kattehold her. I likhet med at det er mange myter om kattehold ellers i samfunnet. Et ansvarlig kattehold innebærer at man kastrerer katten sin, og ikke slipper katten ut på egen hånd før dette er gjort. Ikke sant? :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dersom jeg kjøpte en katt som i utgangspunktet ikke skulle avles på ville ikke jeg heller gjort det. Men dersom det likevel skjedde ett ærlig uhell, så ville jeg tenkt "shit happens" og ikke hatt dårlig samvittighet for det heller. :)

(Og de færreste oppdrettere har noen grunn til å kicke på sånne ting, de har hendelige uhell de også, noen annet ville vært rart med huset fullt av ukastrerte katter. ;) )

Gjest Miloine
Skrevet

Svarer på trådstarters spørsmål jeg :) (mange gode råd her er gitt tidligere)

Mot slutten av graviditeten blir katten noe rastløs og begynner å se seg om etter et egnet fødested. Og tro ikke at du kan lage et for henne. ;)

Du kan selvfølgelig være heldig slik at hun liker ditt forslag, men like ofte finner hun et selv. Det som kjennetegner fødestedet er ofte at det er rolig og "øde".

Dersom hun velger yndlingsplassen sin, vil jeg gi deg følgende råd slik at hun flytter over til din kasse

Ta vare på teppet hun fødte på og legge det i en kasse-seng, den du har laget. Dette kan fungere fint og gjør det i de fleste tilfeller jeg har hørt om. Om det var fordi hun likte sengen eller lukten fra teppet vet jeg ikke.

Selve fødselen går gjerne både fort og stille for seg, men det kan likevel være en god ide å ta en titt innom ofte. I og med at dette er første gang for både henne og dere vil dere vel være tilstede hele tiden, men pass på å ikke stresse moren. Hun velger et rolig sted fordi hun ønsker ro og fred. Det skal normalt ikke være nødvendig å hjelpe til noe særlig heller. PS! Hun skal spise opp morkaka.

Når kullet endelig er født må dere passe ekstra godt på mor. Hun tar forferdelig av og fortjener å bli stellet ekstra godt. Ungene er svært avhengig av moren den første tiden og piper så snart hun forlater redet for å spise. Moren tar derfor få og korte raster. Hun er utrolig takknemlig for en liten tår med melk/fløte levert i kassen. Vær også forsiktig i begynnelsen med å "vise fram" kullet. Moren blir utrolig engstelig når en kattunge fjernes fra kassen. Kattungen vil selvfølgelig pipe på mor og mor kommer. Først når ungene har fått øynene opp for den nye verden og er begynt å romstere rundt er tiden inne for en "visning".

LYKKE TIL! Jeg har vært med på mange slike fødtsler da jeg var yngre. Foreldrene mine drev med oppdrett av Birmaer.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

oi, så ser jeg først nå at hun allerede har fått bebisser, og at jeg tom. har svart i den tråden om nyfødte kattunger før jeg svarte her! :sjenert:

Ja ja, nyttig å vite uansett for andre.

Endret av Miloine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...