Gjest Gjest_mor_* Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Min lille baby må ta dna-test, og jeg gruer veldig for den dagen. Jeg er redd babyen vil kjenne smerte. Testen foregår visst ved at de skjærer i hælen, og jeg gruer vannvittig til å se barnets ansikt fullt av smerte og gråt. Jeg skulle virkelig ønske at barnet mitt slapp å gå gjennom dette. Kan jeg gjøre noe for å lindre på forhånd eller etterpå? Er det noen mødre som har vært gjennom dette som kan fortelle hvordan det var? Er det bedre å få det gjort på sykehus enn på et vanlig legekontor, siden de kanskje har mer erfaring på sykehus? Hvordan får jeg isåfall sykehuset til å ta det?
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Skjærer i hælen?? Trodde de tok vattpinne i munnen, jeg. Om det er blod de skal ha, så henter man det noen ganger fra babyers fot, er mao ikke verre enn en boldprøve/sprøyte. Går nok helt fint.
Gjest StoreSky Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Tror nok de bare henter litt blod fra foten til babyen! Slik de gjør med føllings testen (?). Blodårene er vist lettere tilgjengelig på foten til små babyer. (uten at jeg er helt sikker...)
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Skjærer i hælen?? Trodde de tok vattpinne i munnen, jeg. Om det er blod de skal ha, så henter man det noen ganger fra babyers fot, er mao ikke verre enn en boldprøve/sprøyte. Går nok helt fint. ← Det står i pålegget om dna-test at prøve av barnet tas ved et hudsnitt i hælen
Ugla Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 Som når du måler blodprosenten, ved et lite stikk i fingeren, og så kommer en blod-dråpe eller to... På babyer gjøres et tilsvarende stikk i hælen, der er det enklest å få tak i et par blod-dråper. De tok blodprøver av min nyfødde baby på denne måten (ikke dna-test, men andre prøver). Ingen gråt, og fort gjort... Det vil nok gå bra...
Twigi Skrevet 9. mai 2006 #6 Skrevet 9. mai 2006 Hvis man kun skal ha en bloddråpe, så er det smertefritt å ta den i øreflippen - dette er dessverre ikke mange i helsevesenet klar over. De fortsetter å stikke i fingertupper som er stinne av nerver - helt unødvendig. Men jeg vet ikke om dette fungerer på babyer, dessverre, selv om det vil være logisk å anta det.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Sønnen min er for tidlig født, tenk deg hva jeg følte med henhold til smerte for mitt barn! Han ble stukket i hælen 3 ganger om dagen i 3 mnd. og fikk slanger ned i lungene for å suge opp slim. Det der du snakker om er pease of kake
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Det står i pålegget om dna-test at prøve av barnet tas ved et hudsnitt i hælen ← Ja vel! Slutt å bæl og få det gjort, noe annet kan du ikke gjøre.Sikkert ikke værre enn en vanlig sprøyte.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #9 Skrevet 10. mai 2006 Sønnen min er for tidlig født, tenk deg hva jeg følte med henhold til smerte for mitt barn! Han ble stukket i hælen 3 ganger om dagen i 3 mnd. og fikk slanger ned i lungene for å suge opp slim. Det der du snakker om er pease of kake ← Helt enig! Jeg er primærsykepleier for premature, det du snakker om tåler barnet ditt!
Gjest utlogga Skrevet 10. mai 2006 #10 Skrevet 10. mai 2006 Ja vel! Slutt å bæl og få det gjort, noe annet kan du ikke gjøre.Sikkert ikke værre enn en vanlig sprøyte. ← Dette var vel unødvendig av deg? Slemt sagt.
Gjest utlogga Skrevet 10. mai 2006 #11 Skrevet 10. mai 2006 Sønnen min er for tidlig født, tenk deg hva jeg følte med henhold til smerte for mitt barn! Han ble stukket i hælen 3 ganger om dagen i 3 mnd. og fikk slanger ned i lungene for å suge opp slim. Det der du snakker om er pease of kake ← Du mener "piece of cake", kanskje? At ditt barn har det "verre" er vel ikke svar på trådstarters spørsmål.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #12 Skrevet 10. mai 2006 Dette var vel unødvendig av deg? Slemt sagt. ← Enig, det er ikke nødvendig med sånne kommentarer(gjest med for tidlig født barn)
Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #13 Skrevet 10. mai 2006 Huffda, det går nok bra skal du se Det høres nok mer brutalt ut enn det er. Det er sikkert ingen trøst å høre at andres barn har hatt det værre. Skjønner godt at du gruer deg på barnet ditt sin vegne, men det er vondt en stund, og så er det over. Vil ikke si som gjest over her (på den måten det ble skrevet) men det er nok ikke værre enn en vanlig vaksinasjonssprøyte! Lykke til
Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #14 Skrevet 10. mai 2006 Ja vel! Slutt å bæl og få det gjort, noe annet kan du ikke gjøre.Sikkert ikke værre enn en vanlig sprøyte. ← I alle dager Uforskammet sagt
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 10. mai 2006 #15 Skrevet 10. mai 2006 Huffda, det går nok bra skal du se Det høres nok mer brutalt ut enn det er. Det er sikkert ingen trøst å høre at andres barn har hatt det værre. Skjønner godt at du gruer deg på barnet ditt sin vegne, men det er vondt en stund, og så er det over. Vil ikke si som gjest over her (på den måten det ble skrevet) men det er nok ikke værre enn en vanlig vaksinasjonssprøyte! Lykke til ← Takk skal du ha Miloine. Jeg håper lievell at noen kunne svare på om det er noe jeg kan gjøre for å lindre. Har lest et sted at det anbefales å varme hælen først. Jeg vil bare at barnet skal ha minst mulig vondt. Dette fordi dette er en test far til barnet tvinger barnet til å ta, og jeg vil at det skal være så lite traumatisk som mulig for både barnet og meg. Å se at barnet har det vondt gjør hele situasjonen værre.
Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #16 Skrevet 10. mai 2006 Skulle ønske jeg kunne svare deg på det, men vet ikke! Jeg er nesten sikker på at det ikke blir skjært i hælen, men at det er en vanlig blodprøve! Blodprøve av mor, far og barn! Det er vel det mest vanlige. Så blir det sendt til Rettsmedisinsk institutt for analyse. Håper uansett at noen andre vet om noe som kan lindre! Å varme hælen først kan vel være mulig at hjelper, det skader jo ikke å gjøre det! Det går nok fint skjønner du!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #17 Skrevet 10. mai 2006 Ja vel! Slutt å bæl og få det gjort, noe annet kan du ikke gjøre.Sikkert ikke værre enn en vanlig sprøyte. ← Dette mener jeg uansett
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 10. mai 2006 #18 Skrevet 10. mai 2006 Skulle ønske jeg kunne svare deg på det, men vet ikke! Jeg er nesten sikker på at det ikke blir skjært i hælen, men at det er en vanlig blodprøve! Blodprøve av mor, far og barn! Det er vel det mest vanlige. Så blir det sendt til Rettsmedisinsk institutt for analyse. Håper uansett at noen andre vet om noe som kan lindre! Å varme hælen først kan vel være mulig at hjelper, det skader jo ikke å gjøre det! Det går nok fint skjønner du! ← De kan desssværre ikke ta vanlig blodprøve av små babiser, og det står helt tydelig på innkallelsen at det tas prøve av barnet med hudsnitt i hælen. De skal fylle et reagensrør med blod, så det er en del som må tappes.
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 10. mai 2006 #19 Skrevet 10. mai 2006 Dette mener jeg uansett ← Du må selvsagt mene hva du vil gjest, men du har ikke skjønt hvorfor jeg forsøker å gjøre denne prøven så smertefri som mulig for barnet. Det er fordi alt rundt denne testen er så veldig sårt. Det er jeg som skal se barneansiktet oppløst i tårer, og tenke på at dette har faren hans påført han. Det er derfor det er så vanskelig og derfor jeg så gjerne vil at andre mødre skal fortelle meg sine erfaringer.
Gjest gjesta Skrevet 10. mai 2006 #20 Skrevet 10. mai 2006 (endret) Emlakrem? Krem som smøres på 1 time før selve stikket. Bedøver stikkstedet. Men du er klar over at baret ditt allerede har tatt en prøve i hælen? Og det går nok bra denne gangen og, men hør om den kremen du! Endret 10. mai 2006 av Neverland
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå