Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg skal lage verdensbeste til en konfirmasjon, og vil gjerne lage den dagen før, er det mulig? eller blir den dvassen da? er det mulig å lage alt og så bare sette den sammen på dagen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg laget alt dagen før og satte sammen den dagen jeg skulle servere den. Det gikk fint og raskt!

Det ble ikke noe til overs, så jeg vet ikke hvordan den er dagen etter! ;)

Skrevet

da tror jeg jeg gjør det! da behøver ikke hele lørdagen å gå med til baking :)

Gjest Gjest
Skrevet

jeg bruker også å lage den dagen før.blir nyydelig.fikk lyst på kake...

Gjest LoisLane
Skrevet

Her er det noen ulike meninger, vet jeg. Noen mener bestemt at den må settes sammen rett før servering, og ikke noe særlig før, andre hevder at den blir bedre av å stå et døgn.

Jeg har ingen bestemte meninger, men har ennå ikke smakt vond verdens beste. :)

Skrevet

Ville laget den kvelden før om du ikke kan fylle den lørdag...

Skrevet

Ikke noe problem å lage den en eller to dager før den skal serveres. Om mulig ville jeg ventet med å fylle den til samme dag som den skal serveres, hvil ikke fyller du den kvelden før. Godt er det UANSETT :)

Skrevet (endret)

Du kan godt bake den et par dager før, og fylle den kvelden før den skal serveres.

Husk å legg marengsen NED (mot fatet) på det nederste laget. Marengsen blir klissete om den ligger mot fyllet.

Lykke til!

Endret av Ugla
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har faktisk laget den flere dager i forveien, fylt den og frosset den ned. Den smaker helt som fersk selv om den har vært frossen, og så har jeg laget meg tid til å gjøre andre ting på selve "dagen".

I helga blir verdens beste som skal brukes på 17. mai, laget klar og frosset ned. Jeg har nok med å stryke bunadskjorter når dagen nærmer seg.......

Gjest Gjesta
Skrevet
Husk å legg marengsen NED (mot fatet) på det nederste laget. Marengsen blir klissete om den ligger mot fyllet.

Er det vanlig? :sjenert:

Jeg skal lage den kaken i dag, og har ikke bakt den på årevis...

Gjest gjest1
Skrevet
Er det vanlig?  :sjenert:

Det kommer an på hvem du spør. Jeg setter kaken sammen samme dag som den skal serveres, og legger marengsen opp på begge lag.

Vi hadde faktisk en diskusjon her inne om marengsen skulle være opp eller ned på det nederste laget. Den engasjerte virkelig folk :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror jeg tar marengsen opp, og kaken skal jeg fylle samme dag. Jeg kjøpte et Verdens Beste-kakefat fra Porsgrund, og der fulgte det med et lite hefte med oppskrift og bilde - med marengsen opp :ler:

Skrevet
Er det vanlig?  :sjenert:

Denne kaken kalles også Kvæfjordkaken. Leste et sted en repportasje om stedet og kaken, og de poengterte at marengsen NED (på nederste lag, og opp på øverste).

Den jeg fikk "verdens beste"-oppskriften av, sa også det (og det var lenge før Kvæfjordkaken var kåret).

Jeg har fått servert med marengsen opp (mot kremen), og den var mere "klissete" enn det jeg er vant med. - Og det er så deilig med den sprø marengsen både oppå og under kaken... :sikle:

Men for all del... Gjør som dere vil...

Det brukes forskjellig... :sjenert:

Gjest Gjest_*Anne*_*
Skrevet

Det går fint ann å både lage og fylle kaken kvelden i forveien. Gjør alltid det jeg.

Vi bruker marengsen opp på begge lag. Tror det er en vanesak.

Skrevet

jeg lager ofte kaken dagen før, og så fikser jeg fyllet samme dag. Å piske krem, tar jo ikke så lang tid så det er fort gjort.

et tips: en bekjent lager dobbel porsjon alltid ved store selskap og steker den på to brett. Så er det bare å lage fyll, og legge den ene kaken over den andre. Kaken er jo veldig populær, så pleier jo å gå unna alt likevel. Men dette forutsetter jo at du har en stort fat å ha den på ....... (evnt del den i to)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...