Gå til innhold

Rotspissamputasjon, har noen gjort det?


Gjest tannlegeskrekk dama

Anbefalte innlegg

Gjest tannlegeskrekk dama

Faen i h....er så frustrert nå. Var hos tannlegen idag, hadde flere store hull som må fikses på. Det er greit nok, men det er værre med den betennelsen jeg ahdde i en rotfylt tann. Det ble satt inn krone der for ca 1 år siden og nå er det ømt over tannroten. Han mente jeg må opereres kirurgisk hos en spesialist og at man da gikk inn ved siden at tannroten, boret et hul gjennom kjeven og fjernet roten og rensket opp. Festlige greier med andre ord. Jeg blir kvalm ved tanken på å måtte gjøre det. Han mente jeg ville få en time iløpet av august :overrasket: Er ikke det vel lenge da??? Jeg reiser til Spania om 14 dager og ser for meg at plutselig vil jeg få den værste tannpinen. Nå er det ikke så vondt, kun ømt når jeg trykker ved tannen.

Har noen av dere opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miloine

Nei, jeg har ikke opplevd det du sier, men har hatt tannverk og vet at det kan være ubeskrivelig vondt! :tristbla:

Mens du venter på time har jeg noen smertestillende råd! Syns forøvrig det var lenge å vente for deg!

Nå husker jeg ikke hva det heter, men du kan smøre på sånn som du gir til småbarn når de begynner å få tenner. (reseptfritt) Det bedøver jo en liten stund, eller du kan legge på en dispril!

Dette er jo bare i nødstilfelle da, men det hjelper faktisk! :)

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannlegeskrekk dama
Faen i h....er så frustrert nå. Var hos tannlegen idag, hadde flere store hull som må fikses på. Det er greit nok, men det er værre med den betennelsen jeg ahdde i en rotfylt tann. Det ble satt inn krone der for ca 1 år siden og nå er det ømt over tannroten. Han mente jeg må opereres kirurgisk hos en spesialist og at man da gikk inn ved siden at tannroten, boret et hul gjennom kjeven og fjernet roten og rensket opp. Festlige greier med andre ord. Jeg blir kvalm ved tanken på å måtte gjøre det. Han mente jeg ville få en time iløpet av august :overrasket:  Er ikke det vel lenge da??? Jeg reiser til Spania om 14 dager og ser for meg at plutselig vil jeg få den værste tannpinen. Nå er det ikke så vondt, kun ømt når jeg trykker ved tannen.

Har noen av dere opplevd dette?

Tusen takk for svar og gode råd. Jeg ser så tungt på det med flyturen nå, jeg har hørt at tannpine kan bli værre ved en flytur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå så bra så :)

Det er er rutineinngrep for en spesialist, og det er forholdsvis god prognose på dette inngrepet.

Tannlegen din har tydeligvis forklart hvordan inngrepet gjøres, og selv om dette høres skummelt ut, så er det ikke så volsomt stort inngrep.

Du får noen sting, og du får heeelt sikkert med resept på smertestillende. Du blir kanskje litt hoven de første par dagene.

Tipper at etter en uke er hele greia glemt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tipper at etter en uke er hele greia glemt :ler:

Bare at operasjonen ikke blir gjort før om tre måneder?

Skjønner godt at trådstarter er frustrert jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg amputerte en rotspiss for mange år siden. Husker ikke om det var særlig vondt etterpå, men inngrepet var ikke vellykket. Tanna knakk 2-3 år etterpå fordi den ikke hadde godt nok hold fordi noe av roten var borte.

Husker ikke alle detaljer nå, men den knakk altså - og jeg måtte ha bro. Skjære ned to friske tenner for å sette på bro, fordi en drittannlege ikke gadd å høre på meg når jeg gjentatte ganger sa jeg hadde vondt i den tanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare at operasjonen ikke blir gjort før om tre måneder?

Skjønner godt at trådstarter er frustrert jeg...

Mente en uke etter operasjonen da.

Skjønner også at trådstarter er frustrert, det er jo ikke det samme som vanlig fyllingsterapi, litt mer omfattende er det jo. Men komplisert? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannlegeskrekk dama

En oppdatering fra meg. Jeg ringte overalt imorges og fikk en time hos en spesialist idag tidlig. Han tittet på tanna og sa:oi oi....Hyggelig å høre :tristbla: Han vil gjøre noe straks med tannen og jeg fikk resept på penicillin som jeg har startet med og imorgen tidlig klokken 0730 skal tannen rotfylles på nytt. Han mente det var den beste løsningen før en evt. amputasjon av roten. Betennelsen er spredt overalt så jeg ser ikke ut. Nå får jeg hjelp ihvertfall, men gosh som jeg gruer meg. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_GJest_*

Jeg har rotspissamputert en tann en gang, det var ubehagelig, men ikke særlig smertefullt etterpå. Nå skal jo ikke du rotspissamputere allikevel da...

Til deg som også hadde amputert rotspissen, hvor vondt i tannen hadde du etterpå , dvs. før den knakk, og du måtte ha bro? Min kan til tider nemlig være bittelitt øm, ble litt skeptisk nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Til deg som også hadde amputert rotspissen, hvor vondt i tannen hadde du etterpå , dvs. før den knakk, og du måtte ha bro? Min kan til tider nemlig være bittelitt øm, ble litt skeptisk nå..

Jeg husker ikke - det er så mange år siden.

Men jeg hadde en kraftig betennelse i tanna før tannlegen gadd å bore i den. Da hadde jeg voer noen år sagt at jeg hadde vondt i den, men han sa det ikke var noe galt. Derfor fikk betennelsen utvikle seg lenge. Jeg mener å huske det ble sagt at dette førte til at mye benstruktur ble ødelagt, og derfor ville ikke tanna få så godt feste.

Vet ikke hvor lenge det er siden du rotspissamputerte, men det skal ikke vært ømt utenom en stund rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest x-tannlegeskrekkdame

Dette har jeg gjort, og det var ikke vondt, men ubehagelig. Man blir veldig sliten i kjeven etter en stund. Når det gjelder smerter - be om bedøvelse, smertestillende til etterpå. Det hjelper ! Man bør muligens ikke reise rett på ferie etter på, mener å huske at jeg var hjemme fra jobb en dag eller to. Tannleger kan også sykemelde.

Til alle med tannlege skrekk - det finnes tannleger som er trenet til å takle dette. Spør her etter en i nærheten av der du bor: http://www.uib.no/odfa/odontofobi.htm#kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest tannlegeskrekk dama

Jeg vil bare fortelle at jeg rotspissamputerte tannen igår og det gikk da greit. Han kappet to røtter og fjernet en del betent vev. Jeg fikk beskjed om ikke å snyte meg da han perforerte bihulehinnen, vet noen av dere hvorfor?

Nå går jeg på penicillin og smertestillende, det er faktisk ikke så vondt idag, veldig ømt er det og jeg er hoven i ansiktet. Vet dere hvor lenge jeg vil ha vondt fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tanita

Ja, du må ikke snyte deg for det kan komme ut i munnen hvis du har fått hull på bihulehinnen. Den vil gro men best å være forsiktig en stund.

Jeg assisterte slike inngrep før (lenge siden nå, den jobben var ikke helt for meg), og helt ærlig så ville jeg aldri fått gjennomført en rotspissamputasjon uten narkose. og det sier jeg, som har jobbet i yrket. Du vil nok være litt øm en ukes tid. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannlegeskrekk dama

Nå er det 6 dager siden jeg rotspissamputerte. Og det er enda ømt, men det rare er at jeg har vondt i hele kjeven nå. Det verker i alle tennene, spesielt fortennene nede. Jeg rotspissamputerte en jeksel oppe, så rart jeg har vondt i hele munnen da. Ble ferdig med penicillinkuren igår.

Er det vanlig at det kan verke i hele munnen? Jeg skal til tannlegen imorgen og fjerne stingene, er redd for at betennelsen har spredd seg. Håper ikke det. Mitt mareritt et at jeg må trekke alle tennene, ja jeg overdriver sikkert nå, men er nervøs da jeg har vondt i tenner jeg ikke burde hatt vondt i.

Det er ømt i ansiktet på den siden jeg opererte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tannlegeskrekk dama
Er du hoven?

Kan du gape normalt og svelge normalt?

Jeg føler meg hoven ja, tunga er så øm og rar også. Det verker noe innmari i tennene nede nå. Kjennes ut som om alle tennene er uten emalje og at nervene står frem :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du se i speilet at du har en hevelse?

Og kan du svelge og gape normalt?

Uansett så skal du jo til tannlegen i morgen, så får han tatt en skikkelig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannlegeskrekk dama
Men kan du se i speilet at du har en hevelse?

Og kan du svelge og gape normalt?

Uansett så skal du jo til tannlegen i morgen, så får han tatt en skikkelig vurdering.

Tusen takk for at du er så grei og svarer meg, setter stor pris på det. Jeg kan ikke se at jeg er hoven men det føles hovent om du skjønner hva jeg mener. Nå skal jeg også nevne at jeg to dager før episektomien (heter det mon tro?) rotfylte 3 tenner, en på hver side og en fortann, alle øverst i munnen. På den ene siden var jeg betent da det har vært en stor fylling som har trykket på nerven i lang tid og på den adre siden har det vært en elendig rofylling som endte tilslutt med en episektomi. Jeg har gått på 3 kurer med apocillin og flagyl nå. Jeg kjenner at jeg er på bedringens vei der jeg foretok en amputasjon, derfor er det så rart hele munnen føles betent. Det er tatt rtg. som ikke viser noe hull eller skade nede i munnen. Jeg kan jo også nevne at jeg har hovne lymfeknuter og er i elendig form. Trøtt, slapp, kroppen verker og jeg svetter mye.

Håper virkelig ikke jeg må trekke tenner :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra, bare vanskelig for meg som ikke kan se deg, og ikke har hele historien din å si hva som evt er galt.

Grunnen til at jeg spør om gape og svelge-vansker er at det kan være en indikasjon på at du har en infeksjon som kanskje har spredd seg. Men det er jo litt rart i og med du allerede har gått på en såpass kraftig antibiotikakur som apocillin OG flagyl (det skal ta knekken på de fleste basseluskene).

Men har du feber?

I så fall så ville jeg tatt en tur til legevakten hvis du ikke blir bedre i løpet av kvelden og hvis du føler du ikke kan vente til i morgen :)

Men trekke noen tenner tror jeg neppe du må, det skal mye til før de sier takk for seg :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...