Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som skal se denne dokumentaren i kveld?

Jeg skal ihvertfall se.Den går på TV2 kl.20.00

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Noen som skal se denne dokumentaren i kveld?

Jeg skal ihvertfall se.Den går på TV2 kl.20.00

Takk! Det hadde jeg ikke fått med meg.

Gjest Gjest
Skrevet

var det den nrk ikke ville sende?

Skrevet
var det den nrk ikke ville sende?

NRK fant ut at de ikke kunne stå inne for de journalistiske preget Borgen har satt på "dokumentaren".

Gjest Gjest
Skrevet
NRK fant ut at de ikke kunne stå inne for de journalistiske preget Borgen har satt på "dokumentaren".

Evt. ville Bernander beskytte sine gladkristne venner ;)

Skrevet
Evt. ville Bernander beskytte sine gladkristne venner ;)

Eller Bernader fant ut at de ikke var så lurt å sette en "journalist" som fråder om munnen hver gang han hører ordet Amerika. Til å lage en dokumentar som ville komme inn på Amerika.

Gjest Gjest
Skrevet
Eller Bernader fant ut at de ikke var så lurt å sette en "journalist" som fråder om munnen hver gang han hører ordet Amerika. Til å lage en dokumentar som ville komme inn på Amerika.

Et lite stykke Norge handler om norsk næringsliv, og de vurderinger som ble gjort om å delta i anbud på Guantanamo Bay, m.m.

Den ble dessuten ikke stoppet før Aker Kværner sendte brev til Nrk og krevde sendestans fordi den bedriften ikke levnes særlig ære i programmet.

Til og med Per Edgar "Jævla Muslimer" Kokkvold fikk problemer med denne sensuren.

http://www.journalisten.no/art.asp?GUID=%7...ID=3&temaID=122

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/04/04/462738.html

Gjest Gjest
Skrevet

Men jeg klarer ikke å ta Erling Borgen helt på alvor uansett hva han serverer. og med den musikken og den måten han snakker på blir det ikke noe bedre :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg klarer ikke å ta Erling Borgen helt på alvor uansett hva han serverer. og med den musikken og den måten han snakker på blir det ikke noe bedre :forvirret:

Enig, alt for melodramatisk. Mye interessante fakta, men oppstykket, hakkete og manglet en dimensjon i mine øyne.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var en film i ekte Borgen-stil; litt slærkete og med rar musikk i bakgrunnen ;-)

Jeg synes vel andre del var best, spesielt der Borgen og en fra Kongsberggruppen går i klinsj på Kongsberggruppens stand på våpenmessen, og Mr. Kongsberggruppen anklager Borgen for å trenge seg inn i Kongsberggruppens stue :ler:

Det er nokså unike bilder, bl.a. fra våpenmessen som aldri før er vist i Norge, som gjør at den burde vært sendt på Nrk. Dårligere saker har vært vist på statskanalen uten kny.

En ting jeg reagerte på var aller siste del, der han tok opp Israels behandling av palestinere. Det virket noe 'påsmurt' og han burde fokusert på Irak-krigen - USA - Norge.

Ikke at Israel ikke trenger kritikk, men det virket utenfor tema i forhold til resten av filmen.

Jeg synes ikke Bernander hadde noen grunn til å stoppe denne filmen, men Borgen gjorde det lett for ham å gjøre det.

Slik dette utviklet seg, er filmen uansett ufarliggjort ved at man sitter og leter etter 'feil' ved produksjonen, eller bias, i stedet for å reagere på innholdet. Om denne hadde gått 'uanmeldt' på Nrk hadde effekten vært en helt annen.

Den har blitt en kuriositet som folk har ment mye om uten å ha sett den, og en av Norges beste doku-journalister er stigmatisert gjennom kanskje ikke fullt så flinke journalisters anmeldelser

Kanskje det var en grunn til at TV2 ventet så lenge med å sende den? ;)

Gjest Donna
Skrevet

Nei, den så jeg ikke. Og Erling Borgen er en journalist som totalt mangler troverdighet i mine øyne ... er glad at Nrk valgte å ikke sende den såkalte dokumentaren hans...

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, den så jeg ikke. Og Erling Borgen er en journalist som totalt mangler troverdighet i mine øyne ... er glad at Nrk valgte å ikke sende den såkalte dokumentaren hans...

Så om du ikke deler et syn ønsker du at det sensureres bort?

Skrevet

Det er så sin sak. Som journalist reagerer jeg imidlertid på at Bernander ikke hadde SETT dokumentaren før han bestemte at den ikke skulle sendes.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er så sin sak. Som journalist reagerer jeg imidlertid på at Bernander ikke hadde SETT dokumentaren før han bestemte at den ikke skulle sendes.

Han har nok folk rundt seg som sjekker rundt det som bør og må sjekkes i sånne tilfeller. At det er hans beslutning har med stillingen hans å gjøre.

Skrevet
Han har nok folk rundt seg som sjekker rundt det som bør og må sjekkes i sånne tilfeller.  At det er hans beslutning har med stillingen hans å gjøre.

For så vidt sant, men det er likevel vanlig i NRK (og andre steder) at øverste sjef faktisk ser produktet han eller hun tar stilling til at om skal publiseres.

Gjest Gjest
Skrevet

Norge er altså verdens fremste våpenprodusent per innbygger, og rangert som nr. 11 på verdensbasis. Og det leveres ikke bare enkle stålplater, men høyteknologiske våpen, og det lånes ut slike fra det norske militæret selv om FN gikk i mot krigen mot Irak.

Det ble vel for pinlig for nrk siden staten gir subsidier til denne industrien. Det var mye interessant som kom fram i programmet og som jeg skjønner Norge har grunn til å være flau over. Vi er jo direkte involvert i flere kriger og opprettholdelse av uverdige fangeleirer, blant annet gjennom Aker Kværner med flere.

Bondevikregjeringen var sterkt involvert, men nekter å uttale seg. Programmet hadde gode kilder, så jeg forstår at noen skjelver i buksa nå...

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er jo nettopp en grunn til å sette den journalisten på saken. Hva er journalisme for deg; kjendis.no og idol-nytt?

En journalist skal grave, og det er bare så sørgelig få av dem som gjør dette ang. Irak-krigen og Norges rolle.

Gjest Gjest
Skrevet
For så vidt sant, men det er likevel vanlig i NRK (og andre steder) at øverste sjef faktisk ser produktet han eller hun tar stilling til at om skal publiseres.

Er det det? Hvor kan dette bekreftes?

Skrevet

Det er vanlig i de fleste mediebedrifter, blant annet i tre aviser der jeg har jobbet/jobber (kan ikke navngi dem, KGs regelverk om anonymitet etc.). Det er også noe journalistlaget i NRK reagerte på da dette ble diskutert på SKUP-konferansen (og Borgens film ble vist), innbiller meg at det kanskje stadig står noe på Fagbladet Journalisten hvis du søker i arkivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...