Arnie Skrevet 12. desember 2002 #41 Del Skrevet 12. desember 2002 Sivi Kanskje vi burde ha en mer robust energiforsyning ja... Kjernekraft vil vi ikke ha, for det er fyfy (joda - avfallsproblemet er reellt). Danmark er en foregangsnasjon når det gjelder vindkraft. Har du kjørt rundt i Danmark? Der er vindmøller "overalt". Tror knapt det er noe sted i Danmark lengre hvor man ikke ser en vindmøllepark. Du nevnte ovenfor at høyspentmaster er et miljøproblem - hva da med vindmøllene? Og så vidt jeg vet, nærmer Danmark seg et nivå hvor 10% av strømbehovet kommer fra vindkraft. I og for seg mye, men faktisk ikke mer enn 10%. Beklager, Sivi... her dror jeg det kun finnes "mindre gode" løsninger. Personlig har jeg kommet til at veldrevne, moderne, velkontrollerte kjernekraftverk kanskje er den minst dårlige løsningen totalt sett. Så får vi heller bruke x milliarder på å videreutvikle tilfredsstillende løsninger hvor avfallet støpes inn i glass og senkes til bunns i miledåpe gruvesjakter eller noe slikt, så vi er sikre på å være "kvitt det". Andre ideer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sivi Skrevet 12. desember 2002 #42 Del Skrevet 12. desember 2002 Har ikke vært så mye i Danmark, men har fått med meg at det er mye vindkraft der. Vindkraften er vel og bra, men heller ikke dette er som du sier uten problemer. Det er jo et poeng at ingen energiproduksjon er problemfri, derfor bør energi brukes med måte... Jeg har litt tro på mindre og lokale løsninger mht. energiproduksjon. Da tenker jeg på avfallsforbrenning, biobrensel, (ikke bare trad. vedfyring), bruk av spillvarme der det finnes industri med slikt utslipp og små gasskarftverk der både strøm og varme kan benyttes (såkalt kogenerering). Strøm kan brukes til alt. Oppvarming, motordrift, lys, osv. Når det blir knapphet på strøm er det viktig at vi bruker strømmen til de formål der det ikke er alternativer (f.eks. motordrift og lys). Varme kan vi få på andre måter. Derfor bør vi ved nybygging (nye boligområder og næringsbygg) legge tilrette slik at oppvarming kan skje uten strøm. Kjernekraft liker jeg ikke selv om dette gir null utslipp til luft. Men så er det jo dette avfallsproblemet da....og potensiell fare for ulykke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 12. desember 2002 #43 Del Skrevet 12. desember 2002 Sivi, Mange gode idèer der ja. Nok engang tror jeg faktisk Danmark ligger langt fremme på mange av disse områdene. Og så glemte vi varmepumper, som kan redusere forbruket til oppvarming vesentlig - disse burde vært kraftig subsidierte. Men i et lite og fattig land som Norge, har vi dessverre ikke råd til å bruke miljøavgifter til miljøtiltak - det er jo så mye annet å bruke pengene på... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 12. desember 2002 #44 Del Skrevet 12. desember 2002 Jeg kjørte fra Fredrikshavn til Odense for 3 år siden og passerte hundretusenvis av vindmøller, det var ett imponerende syn og Norge har virkelig noe å lære av danskene på dette området. Vi i Norge er flinke til å sløse med strøm, jeg forsøker så godt jeg kan å slukke lys, jeg har strømbesparer på alt datautstyr og oljefylte ovner fra DeLonghi som bruker lite strøm. Heldigvis har jeg peis, og rikelig med solid tørr bjørkeved får jeg fra min pappas skoger. Uten ved hadde jeg brukt mye mer strøm. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sivi Skrevet 12. desember 2002 #45 Del Skrevet 12. desember 2002 Ja, det riktig jeg glemte varmepumper. Mer penger til subsidisering av varmepumper? Enova (sjekk www.enova.no) har jo 500 mill. kr. de skal bruke til mange gode enøkformål....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 13. desember 2002 #46 Del Skrevet 13. desember 2002 Synes dette så riktig bra ut jeg, men om dette er for oss "vanlige forbrukere", er jeg ikke sikker på etter å ha kikket litt: http://www.enova.no/default.aspx?pageid=8 "Enovas virksomhet finansieres gjennom påslag på nettariffen og over Statbudsjettet. ... Enova SF er et statsforetak som eies av Olje- og Energidepartmentet." http://www.enova.no/default.aspx?pageid=83 "Energibruk i boliger ... Støtte gis ikke til private boligeiere." :o :o Altså... dette her betaler vi dels via skatt (over statsbudsjettet), dels som en del av strømregningen vår. Men kan vi søke om støtte her til f.eks. installasjon av varmepumpe etc? Nei... (Er det bare meg som syntes denne finansieringsmåten er "på kanten"?) Men der finnes kanskje andre støtteordninger? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2002 #47 Del Skrevet 13. desember 2002 Forstår at du sivi tror du har fått med deg alt, men for en stund siden, fikk jeg høre at vi nordmenn brukte for LITE strøm, og at det var grunnen til at strømprisene gikk opp en gang.... Mange er nok flinke til å sløse med strøm, men jeg tror faktisk ikke noen er villige til å fryse for å slippe å betale en tusenlapp på neste strømregning, ihvertfall er ikke jeg det! Det skal og bør være unødvendig å fryse i dette rike landet, som er rikt på nedbør, og hørte ikke jeg galt, så selger kraftleverandører strøm til utlandet, og da er det ikke rart vi må spare på strømmen, de tar jo fra oss det vi skulle brukt til strømforbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sivi Skrevet 13. desember 2002 #48 Del Skrevet 13. desember 2002 Jeg tror ikke jeg har fått med meg alt, dette med strømpriser og energibruk er ganske komplisert. Men jeg har noen meninger om tema som så mange andre. Først til Arnie. Før gikk en del av de midlene som Enova nå har direkte til såkale enøk-sentre. De skulle desverre ikke gå til direkte tilskudd, men skulle benyttes til gratis kursing og informasjon til alle. Nå går midlene direkte til Enova og kun større prosjekter eller byggeiere som tilfredsstiller visse krav som får støtte. Men fremdeles er det lite investeringsstøtte. Men Oslo kommune har et eget enøk-fond, så hvis du bor der finnes det muligheter for støtte. Så til Gjest. Det er riktig at et e-verk brukte argumentet om at deres kunder brukte for lite strøm til å sette opp prisen. Det ble en del ramaskrik rundt dette i "bransjen". Mange syntes dette var forkastelig, men så vidt jeg husker var det ikke så mye som kunne gjøres med dette. Du sier at det skal å bør være unødvending å fryse i dette rike landet som er rikt på nedbør. Nå har jo den normale nedbøren uteblitt, og er det lite vann stiger prisen. At e-verken i tillegg har solgt unna mye strøm tidligere i år får vi nå svi for. Urettferdig, ja, men dersom vi ikke hadde vært så avhengig av strøm, kunne vi kjøpt energi andre steder. Men det tar tid å bygge opp alternativer. Så vi får håpe at det nå blir gitt mye støtte til mange større prosjekter som kan bidra til energifleksibilitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #49 Del Skrevet 18. desember 2002 Sivi, dette er faktisk første gangen jeg kan huske at strømprisen har gått opp, fordi den normale nedbøren har uteblitt, og det er ingen unnskyldning for at strømmen skal gå opp for oss vanlige mennesker, vi må da ha masse lager av vann, i NORGE her som det regner flere ganger i uka? Og neste uke er det faktisk meldt storm og nedbør mange plasser i landet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thegentelmann Skrevet 20. desember 2002 #50 Del Skrevet 20. desember 2002 Ja bokstavelig suger oss tom for penger .... tørr ikke tenke på regningen til min mor eller min søster ..... normalt er min søsters regning på ca 2500,- nå over nyttår men den kan jo pokker komme opp i 5000-7000,- kroner ..... det er ikke bare og si spar . det er ikke lett med 3 skolebarn og 2 arbeidene mennesker i hus som skal ha dusjer varme mat lys ect ..... Nei strømfolka burde gå i skamme kroken for og ha satt oss i denne situasjonene .. HELT SYKT ... :evil: de kan takke seg selv for situasjonen . hvorfor skal vi lide for deres dummheter ...... og POLITIKERE burde SKAMME seg som suger oss for avgifter på avgifter ... dere gjør det ikke lettere NEI ...... :evil: og dere som sier at strømmen ikke er dyr i forhold til mange andre land . gidder ikke høre det en gang . vi må ha varme i dette kalde landet vårt ...... hadde ikke brydd meg mye med dagens priser hvis jeg bodde i varme strøk hvor kun små pell trengte strøm . så skjerp dere .... enten er dere idioter eller så er dere politikere , men det er vel kanskje des samme ????????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå