Lizz Skrevet 3. desember 2002 #1 Skrevet 3. desember 2002 Fikk akkuratt mail fra min strømleverandør om at strømmen vil stige enda mer. Har fått mange slike mail i høst. Og som de selv skriver så er strømprisen fullstendig ut av kontroll. På noen få mnd har den gått fra 28 til 78,95 øre/kWh. Det er ganske masse! Nå har jeg bare en leilighet som jeg skal varme opp. Men tenk på de som sitter med store hus. Tørr ikke å tenke på hvordan deres regning vil se ut. selv prøver jeg å spare litt på strømmen. Har ikke alle varmovnene på, sitter under pleddet og ser på tv. Men det blir litt stusselig i lengden. Finnes det leverandører som har lavere strøm enn 78,95 øre/kWh? Noen som vet? Eller kanskje det er noen som har noen lure sparetips???
Ingy Skrevet 3. desember 2002 #2 Skrevet 3. desember 2002 Kanskje du finner noen tips her? http://www.enok.no
Ellen26 Skrevet 3. desember 2002 #3 Skrevet 3. desember 2002 Hei, Jeg er klar over at strommen begynner aa bli ganske dyr i Norge-- men jeg maa bare si at det er mye dyrere i andre land. Da jeg bodde i Dominica (Karibien) i noen maaneder, skrudde folk av lyset og brukte stearin-lys isteden, for aa spare. (+ flesteparten er ikke saa heldig aa ha elektrisitet i det hele tatt). Jeg synes faktisk ikke at det er saa ille at vi maa betale litt mer for strom- kanskje det faar mennesker til aa spare litt mere, og dermed konservere energi (noe som er ett STORT problem- worldwide) Ellen
jordbær Skrevet 4. desember 2002 #4 Skrevet 4. desember 2002 Hei, Jeg er klar over at strommen begynner aa bli ganske dyr i Norge-- men jeg maa bare si at det er mye dyrere i andre land. Da jeg bodde i Dominica (Karibien) i noen maaneder, skrudde folk av lyset og brukte stearin-lys isteden, for aa spare. (+ flesteparten er ikke saa heldig aa ha elektrisitet i det hele tatt). Jeg synes faktisk ikke at det er saa ille at vi maa betale litt mer for strom- kanskje det faar mennesker til aa spare litt mere, og dermed konservere energi (noe som er ett STORT problem- worldwide) Ellen Psst? Hva er forskjellen på Norge og Dominica? 30 kuldegrader!! *bli istapp* Sånn bortsett i fra strøm til oppvarming, syns jeg det er helt greit å spare strøm. Man kan jo begynne med karljohan... FJERNE/slå av alle lysene i trærne. Og samme i vika.. FYSJ så dårlig eksempel når man skal spare strøm..? (JADA, det er NYDELIG å se på. Men sparing er sparing)
Lillje Skrevet 4. desember 2002 #5 Skrevet 4. desember 2002 Det er nok ikke den vanlige mannen i gata som trenger å spare så mye tror nå jeg. Men hva med alle de som har varmekabler i asfalten, for at de alltid skal ha tørr og snø fri asfalt opp til garasjene sine. Og varme inni garasjen. Disse kan nok spare en god del. Alle disse bedriftene som ikke har ansatte på jobb om natten, kunne ha blitt mye flinkere til å skru av lyset, og senket varmen noen grader. :x Jeg tror at hvis disse hadde begynt å spart litt mere på strømmen og ikke sløst sånn, ville vi andre som sparer der vi kan, fått billigere strømpriser. :-? Og hvorfor i alle dager skal vi selge den strømmen vi produserer til utlandet, for så at vi må imoportere til eget forbruk. Nei, forstå det den som kan. :x
Maeve Skrevet 4. desember 2002 #6 Skrevet 4. desember 2002 Jeg bruker ikke så mye strøm tror jeg da! Har vedfyring og gratis brensel. Heldig sånt sett. Denne gangen kom regningen på 2000 kroner, og har nettopp betalt! Men med mange unger i hus så går vaskemaskinen ofte her hos meg, og nå leste jeg et sted at vi måtte spare på vannet også. Hva blir det neste??
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #7 Skrevet 4. desember 2002 ute av kontroll? for dyr? prisen på strøm er jo ikke et "valg" som noen tar og finner ut at dette er en "rettferdig" pris.. prisen er jo et resultat av værforhold (rengvann ol), utbygginger, hvor stort forbruket er osv og ja, det er kaldere her enn mange andre plasser.. men hvordan skulle det få prisen ned? blir maten billigere dersom du spiser mye, liksom? prisene på strøm i Norge er relativt lave (av mange årsaker) og de kommer nok til å stige atskillig mer i årene framover.. særlig dersom vi fortsetter å øke forbruke så dramatisk som prognosene tilsier som man reder ligger man.. strømprisene går opp på grunn av oss.. ikke på grunn av at noen er "slemme" med oss..
Blue Mist Skrevet 4. desember 2002 #8 Skrevet 4. desember 2002 Eg hørte på nyhetene i dag tidleg at energi-ministeren foreslo rasjonering av strøm. Noken som har peiling på korleis dette kan gå for seg i praksis? :-?
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #9 Skrevet 4. desember 2002 rasjonering av strøm er meningsløst... sett opp prisene så vil nok forbruket gå ned.. det eneste som er rettferdig dersom vi fås til å bruke mindre strøm er via prisene.. for da går det ut over dem som bruker mest.. og det er jo rettferdig.. eller? lage "kvoter" for hvor mye folk har "lov" til å bruke nytter ikke i praksis.... men det blir neppe nødvendig å "sette opp" prisene administrativt.. prismekanismen vil nok ordne det uten hjelp..
Gjest Diva Skrevet 4. desember 2002 #10 Skrevet 4. desember 2002 ute av kontroll? for dyr? prisen på strøm er jo ikke et "valg" som noen tar og finner ut at dette er en "rettferdig" pris.. prisen er jo et resultat av værforhold (rengvann ol), utbygginger, hvor stort forbruket er osv og ja, det er kaldere her enn mange andre plasser.. men hvordan skulle det få prisen ned? blir maten billigere dersom du spiser mye, liksom? prisene på strøm i Norge er relativt lave (av mange årsaker) og de kommer nok til å stige atskillig mer i årene framover.. særlig dersom vi fortsetter å øke forbruke så dramatisk som prognosene tilsier som man reder ligger man.. strømprisene går opp på grunn av oss.. ikke på grunn av at noen er "slemme" med oss.. Ehhhhh..du ? Vi har faktisk Europas DYRESTE strøm pr i dag gjest! Så ikke ta den.... Og det er ikke nødvendigvis bare værforhold og utbygginger som gjør at strømmen blir så jæ### høy. Det kaaaaan jo også ha litt å gjøre med at et visst land solgte unna billig strøm til utlandet så magasinene ble TOMME. Det er pr i dag 20 % mindre vann i magasinene enn vanlig. Det er fordi de tappet og solgte som gale i sommer (til utlandet). Dette kunne man høre på radio i dag morges.
Babyface Skrevet 4. desember 2002 #11 Skrevet 4. desember 2002 og ja, det er kaldere her enn mange andre plasser.. men hvordan skulle det få prisen ned? blir maten billigere dersom du spiser mye, liksom? Det kunne vært billigere om staten ikke la på så forbanna mye moms bl a, for det synes jeg er å utnytte at vi bor i et kaldt land vi må fyre i. Mat og fyring er noe vi er helt avhengig av og momsen på mat er i det minste satt ned.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #12 Skrevet 4. desember 2002 Det kaaaaan jo også ha litt å gjøre med at et visst land solgte unna billig strøm til utlandet så magasinene ble TOMME. Så du tror på ramme alvor at et selskap som er ute etter et økonomisk overskudd (for det er faktisk derfor noen holder på med det å selge deg strøm; for å tjene penger på det..) skulle velge å selge alt til lave priser på sommeren i steden for å selge det til høy pris på vinteren..? Nei, tro meg, strømselskapene vil mye heller selge "varene" sine til høy pris enn til lav pris! og de forsøker selvfølgelig derfor å spare svært mye av vannet til vinteren! politikere skjønner desverre ofte veldig lite økonomi og klarer å lage de merkeligste konklusjoner..
Gjest Diva Skrevet 4. desember 2002 #13 Skrevet 4. desember 2002 Så du tror på ramme alvor at et selskap som er ute etter et økonomisk overskudd (for det er faktisk derfor noen holder på med det å selge deg strøm; for å tjene penger på det..) skulle velge å selge alt til lave priser på sommeren i steden for å selge det til høy pris på vinteren..? Nei, tro meg, strømselskapene vil mye heller selge "varene" sine til høy pris enn til lav pris! og de forsøker selvfølgelig derfor å spare svært mye av vannet til vinteren! politikere skjønner desverre ofte veldig lite økonomi og klarer å lage de merkeligste konklusjoner.. Har du fulgt med i denne debatten i det hele tatt ?????????? Ser ikke sånn ut..... :o Det er nettopp det de har gjort!!!! De har både solgt billig strøm og tømt magasinene om sommeren OG har nå HØYE priser om vinteren til oss nordmenn på grunn av dette! De solgte unna mer strøm enn noen gang tidligere i sommer, fordi de regnet med å få samme nedbør som i fjor. Og for å svare på det du sa om sparing av vann : Hvor har du det fra ? Vi brukte tydeligvis for LITE strøm i sommer, så de måtte selge alt rubb og rake av vann til utlandet!!!! Som jeg tidligere nevnte : Magasinene har nå 20 % mindre vann enn vanlig!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #14 Skrevet 4. desember 2002 De solgte unna mer strøm enn noen gang tidligere i sommer, fordi de regnet med å få samme nedbør som i fjor. ja.. de har tatt feil av hvor mye regn som kom til å komme.. de har desverre ingen krystall kuler og kan ikke vite mer om regntilførselen enn det prognosene tilsier.. og de må derfor handle ut i fra hva de TROR kommer til å skje Og for å svare på det du sa om sparing av vann : Hvor har du det fra ? Vi brukte tydeligvis for LITE strøm i sommer, så de måtte selge alt rubb og rake av vann til utlandet!!!! Som jeg tidligere nevnte : Magasinene har nå 20 % mindre vann enn vanlig!!!!. Vi brukte for lite strøm? nei, nei lille kattepus.. du skjønner; det regner nå og da om sommeren.. og da blir magasinene fulle. da kan kraftselskapet velge å la vannet gå til spille eller å lage strøm av det.. det sier seg selv at det er mest fornuftig å lage strøm av vannet i forhold til å la det gå til spille om sommeren bruker de fleste mindre strøm, og det var mer enn nok strøm på det norske markedet til å dekke den innenlandske etterspørselen derfor var det igjen meget naturlig for kraftselskapene å selge elektrisiteten på det europeiske kraftmarkedet som har en ganske annen karakter enn det norske (både på tilbudssiden og etterspørselssiden) Som jeg tidligere nevnte : Magasinene har nå 20 % mindre vann enn vanlig!!!!. Riktig! og du har jo også kommet med forkaringen; det kom mindre rengvann inn i magasinene enn det som var ventet..! Er det noe mer du lurer på.. bare spør, jeg vil mer enn gjerne oppklare.. (men jeg kommer ikke tilbake til forumet før på mandag.. så jeg håper du klarer å vente..)
Arnie Skrevet 4. desember 2002 #15 Skrevet 4. desember 2002 Gjest.. Joda, det er faktisk mulig å tjene penger på å selge unna billig: Man selger unna billig om sommeren slik at det blir lite vann igjen i magasinene. Alternativ 1: Det regner mye om høsten. Man får samlet opp og solgt mesteparten av dette vannet til normalpris. Det man solgte billig i sommer blir da en "bonus": ekstra fortjeneste. Alternativ 2: Det regner lite om høsten. Man har da et utmerket argument for å sette opp prisene. Husker du for et par år siden da de kjørte svære reklamekampanjer på TV med bilder av ned-tappede magasiner? "Alle" skjønte jo da hvor kritisk det var... unntatt de som er vant til å se slike magasiner og vet at de fulles opp igjen etter et par uker med regn. Det å ha solgt billig om sommeren kan da faktisk bli skikkelig "god butikk" - skjønner? Og hvem det er som blir lurt...? Var det ikke foreldrene våre som betalte for vannkraftutbyggingen via sin skatt for et par generasjoner siden? magasinene. ved å selsette opp prisene noe vakent i etterkant
Gjest Diva Skrevet 4. desember 2002 #16 Skrevet 4. desember 2002 ja.. de har tatt feil av hvor mye regn som kom til å komme.. de har desverre ingen krystall kuler og kan ikke vite mer om regntilførselen enn det prognosene tilsier.. og de må derfor handle ut i fra hva de TROR kommer til å skje De tok en UNØDVENDIG STOR SJANSE!!!! Vi brukte for lite strøm? nei, nei lille kattepus.. Jo,jo, lille gjest! Faktisk er dette fakta! Det har jo de ansvarlige selv innrømmet! du skjønner; det regner nå og da om sommeren.. og da blir magasinene fulle. da kan kraftselskapet velge å la vannet gå til spille eller å lage strøm av det.. det sier seg selv at det er mest fornuftig å lage strøm av vannet i forhold til å la det gå til spille om sommeren bruker de fleste mindre strøm, og det var mer enn nok strøm på det norske markedet til å dekke den innenlandske etterspørselen derfor var det igjen meget naturlig for kraftselskapene å selge elektrisiteten på det europeiske kraftmarkedet som har en ganske annen karakter enn det norske (både på tilbudssiden og etterspørselssiden) Greit nok at de må selge strøm, men de hadde vel ikke trengt å selge magasinene helt tomme ????? Eller hva ? Gjentar meg selv nå, men de har FAKTISK ALDRI solgt så mye strøm som i sommer! (ikke på lange tider i allefall) Makan til kverulering!?! Det jeg kommer med her, er fakta! Fra kraftverkene selv, politikere, aviser, radio osv, osv....... Det du holder på med å forsvare virker direkte latterlig. Tror ikke jeg har noe mer å spørre deg om nei. Virker som om du misforstår denne saken litt. Ha en fortreffelig dag!
Ellen26 Skrevet 4. desember 2002 #17 Skrevet 4. desember 2002 Vel, naa skal man ikke stole blindt paa alt man horer i media da kattepus........ Faktisk saa ER strommen i Norge mye billigere enn i andre land. Forovrig: vi Nordmenn skulle kanskje ikke klage og syte saa mye-- vi som har saa veldig mye mer enn andre mennesker paa denne kloden.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #18 Skrevet 4. desember 2002 Ikke bry deg om den andre gjesten, Kattepus, vedkommende har enten ikke peiling på hva han prater om eller så vil han bare kverulere. Ellen26: Ja til et fargerikt fellesskap og fred på jord! Det gjør jo ingenting at vi øser ut unødvendige hundrelapper på dyr strøm, når vi har så mye penger?! Kanskje folk hadde giddet å støtte u-landa mer dersom staten Norge ikke hadde sugd inn så sinnsykt mye av lønna vår i skatter og avgifter?! Dessuten er det vel samme fa*n om de har dyr strøm i Tanzania og Nigeria når de aldri har behov for å fyre! Det er faktisk fyring som suger mest strøm.
Gjest Diva Skrevet 4. desember 2002 #19 Skrevet 4. desember 2002 Vel, naa skal man ikke stole blindt paa alt man horer i media da kattepus........ Faktisk saa ER strommen i Norge mye billigere enn i andre land. Forovrig: vi Nordmenn skulle kanskje ikke klage og syte saa mye-- vi som har saa veldig mye mer enn andre mennesker paa denne kloden. Det er ikke bare i media - det hadde du skjønt hvis du gadd å lese innleggene mine ordentlig. Kraftleverandører/produsenter - juger de om det og da ? De innrømme jo i allefall NOEN feil. Olje og energiministeren har også en finger med i spillet. Så ikke belær meg om media og hva som er sant og ikke. Hvis du har sett på liknende tråder her på KG, så ser du at jeg ikke er alene med mine synspunkter. Og dette med å sammenlikne Norge med andre land : Meningsløst! Nok engang for søtten! Strømmen i landet er nå dyrest i Europa i følge tv2 nyhetene. Fatter ikke hvor mange ganger jeg må si dette. Men du vil ikke høre på det øret. Greit for meg. Og dette med å "klage" - har -ALLE- andre land i Europa og verden det så mye verre ? Jeg forstår at mange land lider mht sykdom, nød, sult og katastrofer. Men har vi det best i verden ? JEG tror ikke det. Kan jeg bare for syns skyld spørre hvor du har dine kilder om strømprisene ? Tv2 og p4 radio++er kilder. Tror neppe de er mindre relevante/gangbare enn vanlig. Det virker meningsløst å diskutere videre for min del Ha en god dag.
Gjest Diva Skrevet 4. desember 2002 #20 Skrevet 4. desember 2002 Ikke bry deg om den andre gjesten, Kattepus, vedkommende har enten ikke peiling på hva han prater om eller så vil han bare kverulere. Ellen26: Ja til et fargerikt fellesskap og fred på jord! Det gjør jo ingenting at vi øser ut unødvendige hundrelapper på dyr strøm, når vi har så mye penger?! Kanskje folk hadde giddet å støtte u-landa mer dersom staten Norge ikke hadde sugd inn så sinnsykt mye av lønna vår i skatter og avgifter?! Dessuten er det vel samme fa*n om de har dyr strøm i Tanzania og Nigeria når de aldri har behov for å fyre! Det er faktisk fyring som suger mest strøm. Wow! *Klapper for gjest*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå