Gjest Gjest - Nelia Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Hei og hopp!!! Jeg bare lurte på om det er noen her som har erfaringer med kortison, jeg går på en kur med det for leddsmerter (antageligvis leddgikt)! Jeg har til nå ingen dårlige erfaringer med det, men har akkurat begynt... Men jeg har hørt om folk som nekter å ta kortison, hvorfor det? Er det noen legen min ikke har sagt til meg?? Håper noen kan svare meg....
Velvet Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har ingen erfaringer men jeg lette opp dette: http://www.lommelegen.no/art/art585.asp
Gjest Little me Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 (endret) OBS!!!! Bivirkninger!!! Langtidsbruk kan føre til alvorlige bivirkninger. Endret 8. mai 2006 av Little me
Ugla Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 OBS!!!! Bivirkninger!!! Langtidsbruk kan føre til alvorlige bivirkninger. ← Det stemmer. Bivirkningene kommer først etter å ha brukt kortison over lengre tid (år). Så en kur skulle vel ikke være så farlig.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 En kort kur eller innsprøytning er vel ikke krise. Har leddgikt selv og har kun godtatt enkelt-injeksjoner - å få alle de problemene langtidsbruk av kortison fører med seg vil jeg aldri gå med på.
Gjest Melia Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 Jeg har brukt en del kortison i perioder, og det er mengden og varigheten som avgjør bivirkningene. Hvis du får en sprøyte i ny og ne er det nok ikke farlig, men går du på en ganske stor dose over lang tid (som f.eks. kreftpasienter gjør) står du i fare for å få flere bivirkninger. Det jeg merket var at jeg fikk så fort blåmerker som ikke ville gå bort.... og jeg gikk ikke på særlig stor dose.
Gjest gjesta Skrevet 13. mai 2006 #7 Skrevet 13. mai 2006 Har hørt at en av bivirkningene kan være langvarig mens.. Men sånt vil jo uansett variere fra person til person.
ariel:) Skrevet 13. mai 2006 #8 Skrevet 13. mai 2006 hei det er en rekke bivirkninger man kan få ved å bruke kortison over lengere tid, men du bør nok ikke bekymre deg. leger vet mye om dette og de gjør nok alt de kan for å unngå at pasienter skal slite med bivirkningene. Og hvis du lurer på noe kan du sikkert ta det opp med legen din, han forstår deg nok lykke til
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #9 Skrevet 13. mai 2006 En av våre mest kjente langrennsløpere tok kortison og kun par ganger. Da han var 39 fikk han benskjørhet. Benskjørhet er en velkjent bivirkning av kortison, så jeg skjønner ikke hvorfor leger gir det til pasientene men de er vel opplært i faget sitt. Jeg har selv senebetennelser og leddgikt både i armene og i hoftta, men jeg vil aldri ta kortison. Nå skal jeg ikke være så bastant at jeg sier at ingen trenger det, for mine plager går over bare jeg får hvile. En sykemelding eller kortison? Sykemeld.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2006 #10 Skrevet 14. mai 2006 En av våre mest kjente langrennsløpere tok kortison og kun par ganger. Da han var 39 fikk han benskjørhet. Benskjørhet er en velkjent bivirkning av kortison, så jeg skjønner ikke hvorfor leger gir det til pasientene men de er vel opplært i faget sitt. Jeg har selv senebetennelser og leddgikt både i armene og i hoftta, men jeg vil aldri ta kortison. Nå skal jeg ikke være så bastant at jeg sier at ingen trenger det, for mine plager går over bare jeg får hvile. En sykemelding eller kortison? Sykemeld. ← Nå tror jeg faktisk det mange som ikke har noe valg.. Det er jo snakk om å øke livskvaliteten og. Jeg kjenner flere som bruker det, og uten hadde ikke de hatt noen bra livskvalitet. Men det er jo "den siste utveien", da ingenting annet hjelper, pga bivirkningene. Tror ikke et par ganger med kortison og beinskjørhet i en alder av 39 trenger å henge sammen. Og leger kan vel faget sitt bedre enn "meg og deg".
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #11 Skrevet 14. mai 2006 Nå tror jeg faktisk det mange som ikke har noe valg.. Det er jo snakk om å øke livskvaliteten og. Jeg kjenner flere som bruker det, og uten hadde ikke de hatt noen bra livskvalitet. Men det er jo "den siste utveien", da ingenting annet hjelper, pga bivirkningene. ← Jeg hadde ikke noe valg. Skulle ønske jeg kunne hvilt meg frisk, men jeg måtte ha kortison som siste utvei. Jeg kjenner mange som bruker kortison over lengre tid, og de er klare over bivirkningene men det er samtidig deres eneste sjanse (utenom operasjon) til å leve et normalt liv.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #12 Skrevet 14. mai 2006 En venninne av meg gikk på astmamedisiner i minst 20 år, så vokste hun det av seg. Da hun måtte ta medisiner var det noe som het Bricanyl, Ventoline og Pulmicort, og det er kortison i alle de. Selv sier hun at hun har tynn hud, får lett blåmerker, og da hun tok medisinene fikk hun skjelvinger og var rastløs/anspent/nervøs på grunn av medisinene. Andre trodde det var noe med henne som person, men det var på grunn av medisinene hun måtte ta. Ikke var det synlig heller, ingen kunne "se" det...
Gjest Nelia Skrevet 19. mai 2006 #13 Skrevet 19. mai 2006 Tusen takk for alle svar !! Vet ikke om jeg ble noe særlig klokere, men vil nok være litt skeptisk til å gå på det for lenge. Kortisonen har faktisk hjulpet meg masse en periode, merker plagene komme etter hvert som jeg trapper ned. Men jeg var så ille en periode at jeg nesten ikke kom meg ut av senga. Det er vel om og veie fordelene mot ulempene....
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #14 Skrevet 20. mai 2006 Vektøkning, vektøkning og vektøkning!!!! Legen min advarte meg mot dette da jeg fikk tildelt kortison. Hver gang jeg slutter/ begynner en kur, ser jeg det på vekten! Men jeg legger ikke på meg av selve kortisonen ( tror jeg...), men jeg får en enorm matlysst!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #15 Skrevet 20. mai 2006 Vektøkning, vektøkning og vektøkning!!!! Legen min advarte meg mot dette da jeg fikk tildelt kortison. Hver gang jeg slutter/ begynner en kur, ser jeg det på vekten! Men jeg legger ikke på meg av selve kortisonen ( tror jeg...), men jeg får en enorm matlysst!!!!! ← eH! vektøkning er vel ikke akkurat det verste med kortison tenker jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 20. mai 2006 #16 Skrevet 20. mai 2006 eH! vektøkning er vel ikke akkurat det verste med kortison tenker jeg. ← Nei, men vektøkning er en av bivirkningene allikevel. Men det er mest vann som samler opp, så hvis man tar en kur iblandt, så vil man miste vannet for hver gang.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #17 Skrevet 20. mai 2006 Det er jo vektøkningen som synes mest for andre da... Husker jeg så på barna som fikk kortison da vi var mindre, de var små og este ut - jeg ville ikke bli seende sånn ut
Gjest Gjesta Skrevet 20. mai 2006 #18 Skrevet 20. mai 2006 (endret) Jeg syntes så synd på bikkja mi som går på kortison for hun ble skikkelig drøy over magen. Hun er heldigvis nede på laveste dose nå, slik at det ikke "plasker" når hun går lenger. Og "alle" måtte fortelle meg at jeg måtte slanke henne, selv om de visste at hun gikk på kortison og jeg hadde fortalt at det var en av bivirkningene. Ps: det er laqngvarig regelmessig bruk jeg snakker om her.. Endret 20. mai 2006 av Binna
Prinsesse på erten Skrevet 20. mai 2006 #19 Skrevet 20. mai 2006 Nei, men vektøkning er en av bivirkningene allikevel. Men det er mest vann som samler opp, så hvis man tar en kur iblandt, så vil man miste vannet for hver gang. ← Man kan få såkalt måneansikt. Væskeansamlinger rundt hals og kjeveparti. Ikke særlig OK. Heldigvis slapp jeg det i de to korte periodene jeg brukte kortison.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #20 Skrevet 20. mai 2006 For meg virker kortison slik at jeg blir kjempehyper samtidlig som jeg blir slappfisk. Det resulterer i at jeg føler meg innestengt i kroppen min og har bare lyst å rive av hud og skinn og bli fri som sommerfuglen! *traumer*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå